Beveik prieš tris dešimtmečius, 1990-aisiais, kultinė Rusijos proto-punk grupė Graždanskaja Oborona festivalyje “Rokas už demokratiją” Taline sugrojo paskutinį savo originalios sudėties koncertą. Vėliau jau nepriklausomos Estijos valdžia neįleido grupės lyderio Jegoro Letovo į šalį kaip pavojingo asmens. 2008-aisiais muzikantas mirė, tačiau aptrupėjęs brutalistinės architektūros pavyzdys “Linnahall”, kur vyko ir turėjo vykti šie koncertai, vis dar stovi Talino centre. Šalia esančiame iš katilinės transformuotame konferencijų centre “Kultuurikatel” 10-osios Talino muzikos savaitės (TMW) dalyvius sveikino Estijos prezidentė Kersti Kaljulaid, o bene ryškiausia muzikinės programos dalimi tapo kūrybiškai pavojingi naujosios Rusijos muzikos bangos atstovai.
Kirtus LV-EE sieną pasitinka Estijos 100-mečio logotipas ir iškart supranti, kad jei Lietuvos priskyrimas Šiaurės Europai yra avansu, tai estai ten buvo visada. Minėtas jų “šimtukas”, palyginus su mūsų baroku-rokoko, yra universalus ir asketiškas – solidžiai atrodo, tarkim, viešose erdvėse, tačiau jį lengvai savo sąsiuvinyje perpieštų ir darželinukas. Estai nesistengė sutalpinti visos savo skoningos mėlynai-juodai-baltos trispalvės – dažniausiai “šimtukas” mėlynuoja. Tuo tarpu Baltijos italams, o labiau – afrobaltams savo identiteto prasme, kad tik daugiau spalvų, kad tik daugiau užraitymų, kad tik nebūtų per (pa)prasta. Pažiūrėk.
Nieko nuostabaus, kad Estijos sostinėje jau 10-us metus vyksta Talino muzikos savaitė – nuolat visomis kryptimis besiplečiantis muzikos verslo festivalis ir konferencija. Pastaroji šiemet tapo lygiaverte muzikai savo apimtimis, o savo temomis išėjo gerokai už jos ribų: klimato kaita, ateities modeliavimas ir mūsų įtaka, varžymasis su mašinomis, duomenų panaudojimas geriems tikslams, Talino ir Helsinkio dipolio Talsinki vizija, lytiškumas (organizatoriai gyrėsi, kad pirmą kartą balansas moterų naudai: konferencijoje kalbėjo 65 moterys ir 53 vyrai) ir kitos aktualios temos. Pačios konferencijos kalibrą atskleidžia faktas, kad kasmet ją atidaro Estijos prezidentas. Šiemet specialiam pop-up pasirodymui buvo pusiau uždaryta viena pagrindinių miesto sankryžų, o su TMW apyranke galėjai nemokamai važinėti Talino viešuoju transportu.
Bandymai nuveikti kažką panašaus Vilniuje atrodo labiau kaip saviveiklos būrelis. Tiesa, nerangiai skambantis renginys “What’s Next in Music?” šį rudenį “pabandys iš naujo”. Jų garbei reikia paminėti, kad specialiai Lietuvos atlikėjų pasirodymams TMW atspausdinta skrajutė buvo aiškiai matoma ir lengvai randama daugelyje Talino vietų. Šiemet dalyvavo: post-metalistai Autism ir sunkiasvoriai Devlsy, elektroninės muzikos kūrėjai Electronic I, psichodelinio roko šamanai Garbanotas Bosistas, “Kablio” promouteris ir Lietuvos jungle/d’n’b veteranas Intakx bei liūdnieji šokėjai Solo Ansamblis. Šįkart showcase mugėje-loterijoje laiko ir vietos prasme labiausiai pasisekė Autism’ui, kurie vidurnaktį grojo, galima sakyti, pagrindiniame Talino klube “Von Krahl”, ir Bosistui, kurie pusę pirmos grojo nedideliame, bet madingame Telliskivi rajono bare. Palyginimui galima pridėti, kad TMW dalyvavo, tarkim, 126 Estijos, 20 Suomijos, 12 Latvijos, 7 Baltarusijos atlikėjai. Egzotiškiausiai tarp visų atrodė atlikėjas Alluri – indie iš Indijos, užaugęs su Morrissey ir Doves, o dabar bendradarbiaujantis su Muse prodiuseriu.
Grįžtant prie pradžioje minėtų rusų. Viena konferencijos temų – “Meet the Movers and Shakers of Creative Russia Today”. Nors viskas prasidėjo korporatyviniu rusiško feisbuko vk.com muzikinės dalies pristatymu, vėliau muzikos leidėjai ir renginių organizatoriai perėjo prie įdomesnių temų. Perestroikos laikais atlikėjai iš Rusijos buvo įdomūs daugiausia dėl savo… egzotikos. Tuo paskutiniame XX amžiaus dešimtmetyje gana sėkmingai pasinaudojo mūsų Bix’ai, kiek mažiau: Fojė, Katedra, Antis ir dar kelios grupės. Nors _jau_ lietuviai, bet _dar_ kažkiek ir “sovietai”. Tuo metu visų postsovietinės erdvės atlikėjų tikslas buvo pasirodyti Vakaruose, tačiau ilgainiui egzotika tapo įprastu dalyku, o iš tikrųjų įdomių garsų neatsirado… Pussy Riot iškilimas buvo daugiau viešųjų ryšių kampanijos nei muzikinė sėkmė.
Nors, anot diskusijos dalyvių (vienas jų – puikaus festivalio “Skausmas” – check šių metų line up! ir Maskvos muzikos savaitės organizatorius Stepan Kazaryan), muzikos verslas Rusijoje vis dar yra gana chaotiškas ir vakariečiams sunkiai suprantamas, šiuolaikinė karta informaciją jau gauna be vėlavimo ir turi visus įrankius pasiekti auditoriją visame pasaulyje. Tam nereikia anksčiau Rusijos atlikėjus valdžiusių “grupės direktorių” aka vadybininkų. Be to, dabartiniai muzikantai apsižvalgė ir suprato, kad Rusijos rinka – didesnė nei visos Europos ir pinigų čia (kol kas) yra. Savo ruožtu Vakaruose taip pat didėja paklausa gyvybingai ir aistringai rusiškai muzikai – vienas to pavyzdžiu, Kedr Livanskiy šių metų “Roskilde” festivalio programoje. Įsisiūbavo taip vadinama “naujoji rusiška banga”: Lietuvoje jau kelis kartus groję Motorama ir jų projektas Utro, prieš kelis metus Taline matyti Trud, Buerak (sklinda gandai, kad jų šiemet norėjo “Devilstone”, bet įvyko miskomunikacija…), visai neseniai Vilniuje groję Pasosh, anksčiau kartu Glintshake, o šiemet Taline skirtingais vakarais groję Jevgenijaus Gorbunovo projektas Inturist ir Katios Šilonosovos alter ego Kate NV, kaip good mix of shoegaze, metal, psychedelic rock, classic rock, and even emo pristatyti Spasibo (beje, pats Spasibo lyderis Raselas Rachmanas organizuoja jaunų grupių festivalį “Atmosfernoje Davlenije” ir išskiria savo atradimus: L.I.M.B., Palma Plaza, Different Places), kuklios šiuolaikinės protingos poezijos hiphoperės Tema Kresta (tiesa, jas pilnavertiškai įvertinti įmanoma tik suprantant rusiškai), punk/hc ir triukšmingo free-jazz akvariume plaukiojančios Mirrored Lips merginos. Prie šių dar galima būtų ir panašiai atvirais nervais grojusius slovėnus Lynch, savo struktūromis ir jų griovimu priminusiais Sheep Got Waxed, o atsidavimu – TMW ir Lietuvoje matytus serbus Repetitor.
Du vakarus “Kuku” klube vykusios “TMW CryptoMarket” koncertų serijos, kuriose grojo aukščiau minėti ir kiti atlikėjai šiemet įsiminė labiausiai. Nors estai “ramina”, kad Talinas tik TMW metu atrodo ir skamba taip gerai, vietų, kur vyksta koncertai, gausa vistiek stebina. Ir kiekvienais metais atsiranda vis naujų. Tarkim, 1935-aisiais atidarytame bare ir viename pirmųjų uždarų narių klubų mieste “Kuku”, kiek primenančiame Vilniaus prietemų šokių klubą “Relax”. Tiesa, diskotekos čia vyksta kiek kitokios – tuo įsitikinome pasibaigus TMW programai, kai šalto ir šilto matęs žilagalvis DJ Algus stojo prie grotuvų.
Koncertai vyko puošniame Rusų teatre, gentrifikuoto Rotermann rajono požeminiame parkinge, o jau kelis metus menininkų auginamame Telliskivi rajone prieš geležinkelio stoties buvo įrengtos net kelios skirtingos scenos. Viso veiksmas vyko keliolikoje skirtingų vietų, neskaičiuojant dieninės dalies, kai koncertai vyko dviračių ir įrašų parduotuvėse, supermarkete, bibliotekoje, turguje ar viešbučio kambaryje. Gyvenimą kiek palengvino tai, kad šiemet viskas vyko pliusminus pagal žanrinę ir kitokią tematiką: d’n’b ir hiphopo naktys viename mėgstamiausių mūsų klubų “Sinilind”, sunkioji muzika abejose “Von Krahl” scenose, funk’o ambasada Telliskivi ir panašiai, savo vakarus turėjo įvairūs festivaliai ir įrašų kompanijos.
Jei patinka muzika, rinkis kelionę į Estiją pavasarį, kai vyksta TMW. Talino galbūt ir nelabai pamatysi, bet galva bus pilna įspūdžių.
Aitäh, Tallinn!
Internete:
Komentarai