Eikš su mumis, mes esame švarūs

THE CHEMICAL BROTHERS užsitarnavo sau šlovę, nes patiko beveik visiems: tiek europiečiams, tiek amerikiečiams; tiek plačiojoje Rusijoje, tiek Japonijos klubuose. Apie juos buvo sakoma, kad jie groja šokių muziką roko mėgėjams ir tuo pat metu groja roko muziką šokių muzikos gerbėjams.

“Cheminiams broliams”: Edui Simonsui ir Tomui Rowlandsui teko dalintis su Fatboy Slimu ir vieno iš energingiausių praėjusio dešimtmečio stilių – big beats – atradimo ir išpopuliarinimo laurus. Tai buvo nepakartojami metai – šokių muzikos aikštelės tirtėjo, Britanijos bei visų kitų šalių šokėjų dantys barškėjo.

“Cheminiai broliai” susitiko dar legendiniame Mančesterio miesto klubo “Hacienda” vakarėlyje, kai Tomas dalyvavo šokių grupės “Ariel” veikloje, nors laisvalaikiu vis dar klausydavo savo vaikystės herojų – THE SMITHS ir NEW ORDER. Dvejetukas lyg ir bandė studijuoti viduramžių istoriją, tačiau visą laisvalaikį praleisdavo knisdamiesi po senų plokštelių krūvas, o vakarais – jau minėtoje “Haciendoje”. Dabar apie tuos laikus jau sukurtas filmas “24 Hour Party People”, o Simonsas su Rowlandu turėjo puikią progą į savo naujo albumo įrašus pakviesti vaikystės herojų, NEW ORDER vokalistą Bernardą Sumnerį. Ir, be abejo – visas kitas įmanomas britų žvaigždes – nuo OASIS iki PRIMAL SCREAM.

THE CHEMICAL BROTHERS pagarsėjo tuo, kad kiekvienas naujas jų albumas paprastai buvo gerokai geresnis, ar bent jau originalesnis nei prieš tai buvęs darbas. Pradėjo 1992-aisiais, 500 egzempliorių tiražu išleistu singlu “Song To The Siren” su puikiai nušvilptu THIS MORTAL COIL semplu. 1995-aisiais išleistas “Exit Planet Dust” pradėjo subtiliai ir galingai užvedančio big beat istoriją, po dviejų metų išleistas “Dig Your Own Hole” naujoviškai interpretavo tai, kas buvo geriausia 8-to ir 9-to dešimtmečio muzikoje – rokenrolo šėlsmą, funk ir hip hopo ištakų perlus. Paskui sekė “cheminio didžėjavimo” projektas “Brothers Gonna Work It Out”, o 1999-aisiais pasirodė eklektikos ir tradicinio, netgi rokinio skambesio lydinys “Surrender” su didžiuliu hitu, kurį prisimename iki šiol – “Hey Boy, Hey Girl”. O paskui buvo ilga pertrauka…

Ar “cheminiai broliai” vis dar noriai prisimena tą “narkotinį” savo periodą, kai su mineralinio vandens buteliuku rankoje šėldavo klubuose? Kai jų draugas iš DUB PISTOLS Barry Ashworthas sugalvojo taiklų priežodį, kuris angliškai skamba:”I’m Tom-and-Ed, I’m out of my head”? Greičiau – ne. “Netgi būdamas klubinio pasaulio dalimi, gali likti švarus ir sveikas, – dabar sako Edas Rowlandas.- Bent mums taip atrodo. Šiaip ar taip netgi neatsimenu, kad paskutinį kartą buvau “užsimetęs”. Mes esame sveiki hedonistai”.

Tikrai, dabar jau yra 2002-ieji – ir ne vienas grupės draugas bei muzikas apžvalgininkas sako – THE CHEMICAL BROTHERS jau kitokie. Prieš dešimt metų jie šėlo kaip diskžokėjai – o šiandien stengiasi išnaudoti kiekvieną minutę, kad galėtų ją praleisti… ant sofos su alaus buteliu rankoje, stebėdami futbolą. Tomui patinka “Arsenal”, o Edui – “Manchester United”. Kam blaškytis po klubus, jei galima kaip galima ilgiau ilsėtis prieš ilgas “Come With Us” reklamuojančias gastroles, laukiančias pavasarį ir vasarą?

Jie ir toliau – skirtingai nei įžymieji Britanijos superdidžėjai ar garage muzikos žvaigždės – neskiria didelio dėmesio savo išvaizdai. Ir toliau atrodo, kaip istorijos studentai, nors Rowlandsas pernai pagaliau nusikirpo egzotiškus savo plaukus. Ypatinga dueto savybė – jie jau 12 metų yra neišskiriami draugai, o 9 metus dirba kartu kaip prodiuseriai. Per metus atskirai praleidžia maždaug dvi savaites, o per tuos metus buvo rimtai susipykę tik 4 kartus – bent taip jau tvirtina liudytojai. Ir tai ne dėl muzikinių dalykų – dažniausiai dėl to, kuriame viešbutyje apsistoti ir panašiai. Daugelis mano, kad jie iš tikrųjų tokie panašūs, kad atskirai kurti tiesiog negalėtų.

Taip, THE CHEMICAL BROTHERS dvejetukas vis dar pakliūva į žurnalo “DJ” skelbiamų geriausių pasaulio didžėjų šimtuką. Taip, jų naują kūrinį “Hot Acid Rhytm” specialiai filmo “Blade 2” garso takeliui perrašė madinga reperė Eve. Tačiau duetas dabar plokšteles suka jau retai. Kartais – legendiniuose klubuose Liverpulio “Cream” ir Londono “Fabric” ir “Turnmills”. Kartais – kai jų paprašo senas ištikimas draugas Fatboy Slim. Pavyzdžiui, per jo vestuves. Arba – tik didžiuosiuose festivaliuose.

“Keista, nes man atrodo, kad grojame dažnai, netgi dažniau nei prieš tai”, – užsipultas žurnalisto atsakė Simonsas. – Tiesa, nenorime groti kiekvieną savaitgalį. Kartais geriau pabūti namie su draugais nei varyti per naktis klubuose. Be to, nelaikome savęs didžėjais, o tik prodiuseriais. Savaitės dienomis ariame studijoje, o savaitgalį reikia ilsėtis. Grosime tik draugams. Tačiau, jei reikia – kaip nedaugelis dar sugeba – sugebame įelektrinti atmosferą, nes grojame psichodelinę muziką žmonėms, kurie nori pamesti galvas”, – samprotavo muzikantas.

Pasirodžius naujo albumo singlams – pernykščiam “It Began In Afrika” ir šiųmetiniam “Star Guitar” atrodė, kad THE CHEMICAL BROTHERS gali eilinį kartą šaldyti šampaną – jų muziką vėl grojo visos Britanijos ir Europos radijo stotys. Visų pirma, CHEMICALS naujajame albume įrodė, kad vis dar gali prisivilioti bendradarbiavimui pačias didžiausias žvaigždes – Beth Orton čia dainuoja baladę “The State We’re In”, buvęs THE VERVE melancholikas Richardas Ashcroftas kažin ką murma skambant ”The Test” ritmams. Nuskamba ir garsieji acid šaukliai – “Roland 303” garsai. Ir nors kartais nuskamba netikėtos nuotaikos – melancholiškos, Viduržemio jūros pakrantes primenančios – visa kita tėra įstabus, tačiau iki tol girdėtas THE CHEMICAL BROTHERS palikimas. Eksperimentų šį kartą tiesiog nebuvo.

“Kas nuvilia albume “Come With Us” – tai iš kažin kur atsirandantis jausmas, kad THE CHEMICAL BROTHERS nėra taip susilieję su šiuolaikine klubine kultūra, kaip tai buvo jų legendinių pasirodymų klube “Heavenly Social” laikais. Jų albumas – tai garsai, sukurti lėktuvais skraidančių pasaulinių superžvaigždžių, kurioms nebereikia stovėti eilėje prie klubo. Jį sukūrė žmonės, kurie taip gerai orientuojasi studijoje, kad joje nebedaro jokių klaidų. Tai narkotizuojančios muzikos albumas, kurį sukūrė žmonės, jau seniai nebevartojantys narkotikų. Jiems neberūpi visagalis “dabar” – o tai didelė klaida popmuzikoje, o ypatingai šokių muzikoje”, – apie naują grupės darbą parašė nusivylęs “New Musical Express” kritikas.

Tikrai, “Come With Us” girdėti nedaug THE CHEMICAL BROTHERS būdingų pastangų sukurti tiesiai į skaitytojų kojas ir širdis taikančių gigantiškų acid hitų. Greičiau – superprodiuseriai THE CHEMICAL BROTHERS – pasiryžo kelerius metus ieškoti įvairiausių muzikinių semplų ir iš jų – ne naujais, o jau patikrintais metodais susieti tradicinius muzikinius rūbus. Beje, Rowlandas (ar jo pagalbininkai) – sugebėjo kažin kur rasti ir panaudoti netgi mūsų tėvų muzikinio herojaus – lenkų estrados dainininko Czeslaw Niemen plokštelę. Juokinga, ar ne?

Trance turbinos jau išjungtos, garage bei electro muzika išbandyta ir atmesta, bet THE CHEMICAL BROTHERS ir toliau nesunkiai perkels jus ten, kur dar prieš kelerius metus buvo nuostabiausia pasaulio vieta – į mažytę big beat parduotuvę, gal netgi prie okeano krašto! Jei vis dar norite ten būti, tiesa…