Žinoma, aukšto lygio muzikinė kultūra šioje šalyje atsirado ne prieš dešimt, dvidešimt ir net ne prieš šimtą metų. Visi žino tiek skirtingas epochas, tiek ir visai skirtingas muzikines tradicijas bei stilius atstovaujančius Edvardą Griegą ar Janą Garbareką.
Ką jau bekalbėti apie pasaulinę pop grupės A-HA sėkmę praėjusiame dešimtmetyje. Bet maždaug prieš penkis metus Šiaurės šalies muzikiniame gyvenime pradėjo dėtis dalykai, privertę suklusti visus, nuo „rimtosios“ muzikos entuziastų iki elektroninės šokių muzikos fanų, bei prabilti apie naujosios Norvegijos muzikos fenomeną.
Viena geresnių pavyzdžių, kaip šiais metais visi domisi norvegų pasiekimais yra tik ką pasibaigęs išskirtinis pasaulyje savo koncepcija, programa ir apimtimi naujajai muzikai ir menams skirtas festivalis “Sọnar” Ispanijoje. Jame savo atlikėjus ir didžėjus pristatyti šiemet buvo pakviestos net trys Norvegijos leidybinės firmos – Tellé bei jos dukterinė firma Éllet, Smalltown Supersound ir new–jazz lyderiai Jazzland.
Oslas – čia viskas prasideda
Visų svarbiausių įvykių ir pagrindinių norvegų kūrėjų traukos centras (kaip dažniausiai ir atsitinka) yra šalies sostinė – Oslas. Čia gyvena ir dirba žinomiausi naujosios norvegų muzikos atstovai: vienos ryškiausių new-jazz žvaigždžių trimitininkas Nilsas Petteris Molværis ir pianistas Buggeis Wesseltoftas, BEADY BELLE – žaviosios saldžiabalsės Beate Lech ir prodiuserio Mariuso Reksjo duetas. Visus tris pastaruosius, beje, turėjo progą pamatyti ir išgirsti tie, kas pastaraisiais metais lankėsi “Kaunas Jazz”. O taip pat KORNSTAD TRIO, Eivindas Aarsetas, WIBUTEE, JAZZKAMMER, JAGA JAZZIST, SIR DUPERMANN, Kimas Hiortöyus, ON/ OFF, STERNKLANG bei dar daug kitų kūrėjų, grupių ir projektų, viena koja stovinčių naujojo džiazo, o kita – elektronikos žemėse. Juos atstovauja jau minėtos svarbiausios ir įdomiausios šiuo metu norvegų leidybinės firmos – Smalltown Supersound, Jazzland, o taip pat novatoriškai ir drąsiai į ateitį žvelgianti dBut komanda.
Atskirai norisi paminėti leidybinę firmą bei jos prodiuserius ir didžėjus, kuriančius ir pristatančius geriausią ir naujausią Norvegijos house muziką – tai 1998 m. elektroninės šokių muzikos entuziasto Mikalo Tellé įkurta Tellé Records bei keletas pastarosios padalinių – Éllet, Primitve, Footnotes ir Tellektro. Čia įsirašinėja tokie veikėjai kaip RÖYKSOPP, KINGS OF CONVENIENCE, Bjørnas Torske, RALPH MYERZ, JACK HERREN BAND, UUSI FANTASIA, KAPTEIN KALIBER, DATAROCK, ANNIE ir dar keletas mažiau žinomų vardų.
Tellé tapo tramplynu į tarptautinį pripažinimą kol kas garsiausiam norvegiškam house projektui RÖYKSOPP, kurių albumas „Melody A. M.“ daugelio šokių muzikos gerbėjų, ekspertų ir leidinių buvo pripažintas vienu geriausių 2001 m. šokių muzikos kūrinių. Tellé palyginimas su “tramplynu į tarptautinį pripažinimą” ar jos apibūdinimas kaip “talentų kalvės” labai tinkamas, nes RÖYKSOPP leidybą po jų tarptautinės sėkmės perėmė gerai žinoma Wall of Sound (beje platesnei publikai pristačiusi ir Tellé rinkinį). O panašiai nutiko ir su kitais firmos atstovais – KINGS OF CONVENIENCE, RALPH MYERZ ir JACK HERREN BAND, kurie visi perėjo į didesnes leidybines firmas, garantuojančias geresnę reklamą, “stūmimą” ir pasaulinį platinimą.
Bjørn Torske – atskira istorija
Atskiro paminėjimo vertas vienas Tellé prodiuserių bei pagrindinis firmą atstovaujantis didžėjus – Bjørnas Torske. Jo istorija kiek kitokia nei jo draugų bei kolegų RÖYKSOPP ir kitų – jis pirma tapo žinomas, o tik po to papildė leidybinės firmos komandą. Bjørn’as dj’aus ir prodiuserio karjerą pradėjo gerokai anksčiau nei įsikūrė Tellé. Dar 1980-ų pabaigoje, gyvendamas gimtajame Tromso miestelyje, jis jau eksperimentavo ritmo mašinomis ir magnetofonais, dirbo vietinėje radijo stotyje bei užmezgė ateitį nulėmusias pažintis – susipažino su tuo metu gan garsių elektroninės muzikos projektų ILLUMINATION ir BIOSPHERE atstovais. Pažinties su BIOSPHERE nariu Geiru Jenssenu dėka 1991 m. Bjørnas išleido savo pirmus įrašus tokiose firmose kaip belgų SSR/Crammed Discs, olandų Djax-Up-Beats ir britų Reinforced Records. Na o Djax-Up-Beats 1995 m. išleido ir debiutinį Bjørn Torske albumą.
Po poros metų pertraukos leidybinės firmos Ferox išleistas antrasis albumas „Nedi Myra” sukėlė didelį susidomėjimą bei sulaukė ypač gerų įvertinimų Norvegijoje – buvo pripažintas vienu svarbiausių metų darbų. Tuomet prodiuserio muzika susidomėjo bei leisti pradėjo ir garsieji švedų SVEK. 1998 m. Mikalas Tellé pakvietė savo bičiulį Bjørną Torske atstovauti ką tik jo įkurtą firmą. Pastarasis sutiko. Ir, atrodo, kad neapsiriko nei vienas, nei kitas. Tik pradėjęs dirbti su Tellé, Bjørn’as dalijosi studija su gerais savo bičiuliais – tuomet debiutinį albumą įrašinėjusiu RÖYKSOPP duetu, sukūrė vieno didžiųjų grupės hitų „Eple“ remiksą bei 2002–jų pavasarį apkeliavo su jais visą Europą.
Praėjusiais metais firmos Tellé išleistas paskutinis didelis Bjørno darbas – albumas „Trobbel“ dar labiau sutvirtino jo kaip vieno talentingiausių ir novatoriškiausių Norvegijos prodiuserių pozicijas. Lyg viso to dar būtų maža, produktyvusis prodiuseris ne kartą buvo įvardintas ir kaip vienas geriausių savo šalies didžėjų. Mat groti plokšteles Bjørnas pradėjo taip pat seniai kaip ir prodiusuoti.
Dabar atėjo laikas dar didesnio kalibro švelniai kulkai iš Šiaurės
Lietuviai jau turėjo puikią progą įsitikinti, kad norvegai šiuo metu tikrai turi ką pasiūlyti, sekantiems naujausios muzikos pulsą, o ypač besidomintiems aukščiausios kokybes house. Klube “Gravity” jau žiemą pasirodė Andre Utvik aka LOCAL PATRON iš fenomenalaus projekto Jazid Collective. Bjørnas Torske gros Vilniuje praėjus lygiai dviems savaitėms po jo ir kolegų UUSI FANTASIA, KAPTEIN KALIBER ir DATAROCK šturmo garsiajame “Sọnar”. Verta pamatyti ir išgirsti.
Komentarai