Electronic Poland? Astigmatic!

Mes jau išmokome, kur galima gerai driokstelėti Europoje ar Pabaltijy – nuo Talino Sun Dance iki Roskildės, nuo iki Čekijos “Krymfyldsų” ir Barselonos multimedia festivalių. Keista, kad šiame linksmybių žemėlapy žiojėjo tokia didelė skylė, visai šalia, kasmet kertama bent po kelis kartus – Lenkija. Daugiau nebe…

Jau senokai glumino šitokia nežinia, kurią pradžioje praskleisdavo vienas kitas pasakojimas iš pankroko grupių turo, kvietimas į kokios senstelėjusios roko žvaigždės koncertą, ir pagaliau! – lenkiško reggae invazija į Vilnių – su puikia grupe PAPRIKA KORPS ir Joint Venture Sound System. Šiaip ar taip, internete atradę pranešimą apie tarptautinį elektroninės muzikos festivalį “Astigmatic” mažai girdėtame mieste Plocke, buvome dar kartą sugluminti – pirmiausia, puikiausio atlikėjų sąrašo, ir fakto, kad dviejų dienų festivalis – nemokamas! Laukti nebuvo ko, į automobilio bagažinę šalia alaus butelių krenta palapinė, ir 500 km kelias vaizdingai apaugusiais vingiais po kelių valandų atsiremia į naktinio Plocko šviesas virš Vyslos.

Plockas, kiek primenantis Šiaulius, o iš tiesų – kažkada buvusi Lenkijos sostinė, dvelkia paslaptimi ir kontrastais, kaip ir pati Lenkija – čia rūkstantys industrinio miesto atributai (mokykliniame pramonės žemėlapyje miestas pažymėtas mėgintuvėlio ir mašinikės simboliais) išsidrėbę vienoje upės pusėje, atsainiai vėpso į kitoje pusėje ant kalvos išsidėsčiusius didelio senamiesčio išdidžius, bet aptrupėjusius pastatus, parkelius, laiptus “pasidažiusius” grafitti, visą parą dirbančias alkoholio parduotuves ir įdomias užeigėles (rekomenduojame vietnamo virtuvę “Sai-Gon” ir piceriją “Pizza Killer”).

Čia pat, ant kalvos krašto stovinčiame sename gimnazijos pastate ir radome festivalio mažesniąją sceną, apjungusią savotišką “chill-out”, kino salę ir uždarą “šokių” kiemelį su DJų pultu balkonėlyje. Nusileidus laiptų zigzagais į papėdę, burlaivių ir valtelių raižomos upės vaizdingame pliaže įsikūrė festivalio pagrindinė scena, apsupta eilės alaus ir užkandžių palapinių.

Kadangi festivalis vyko dvi paras beveik nenutrūkdamas, programa buvo padalinta į dvi dalis. Dienos metu – “Elektronik Piknik” – laikas atsipūsti, skambant maloniems ir draugiškiems ausiai garsams. Įpusėjus nakčiai, festivalis ir muzika atsiversdavo į kitokią, labiau hedonistinę, “klubinę” formą. Tuo pat metu šalia ir aplink virė ir kitas veiksmas, susitikimai su atlikėjais, filmų projekcijos, vizualinės instaliacijos. Paėjęs už pagrindinės scenos, galėjai netikėtai atrasti programoje neskelbtą palapinę su verdančiais šokiais. Arba užšokęs išlenkti pintos į gretimą pubą, patekti į roko minifestivalį, su vietinėmis psychodelic stoner-rock grupėmis sudėtingais pavadinimais “Kombajn do Zbierania Kur po Wioskac” :)

Kalbant apie festivalio programą, negali nesidžiaugti organizatorių užmojais pateikti klausytojams tokią įvairią ir kokybišką muziką ir atlikėjus. Į festivalį buvo pakviesti tiek garsūs ir pasaulio muzikos scenos evoliuciją įtakoję, tiek jauni ir talentingi atlikėjai. Organizatoriai pabrėžė savo dėmesį išskirtiniam ir išieškotam skambesiui, naujoms muzikos formoms. Tad nenuostabu, kad čia tilpo tokia stilių įvairovė – nuo klubinio iki “world” skambesio, nuo hip-hop iki eksperimentinės muzikos, pagrįstos dub ir abstrakčiais, neapibrėžtais garsais.

Ypač džiugu, kad organizatoriai festivalio atramine forma pasirinko “gyvo” koncerto formą. Gaila, nespėjome į “gyvą” universaliojo Burnt Friedman ir NU DUB PLAYERS pasirodymą su gyva legenda, grupės CAN perkusistu Jakie Liebzeit, tačiau vienas įspudingiausių festivalio akcentų buvo afro-beat grupės RHYTMIC ALTERED STATE (R.A.S) pasirodymas su eile instrumentalistų ir MASTERS AT WORK pamėgta vokaliste Wumni. Gyvai pasirodė ir Lenkijoje populiari elektroninę muziką ir avant-roką derinanti grupė FUTRO. Louie Austen (Kitty Yo rec.) koncertas vidury dienos sugebėjo net sustabdyti lietų, tuo tarpu niujorkietis neo-disko pranašas Daniel Wang išdarinėjo kažkokius pokštus su mistiniu magnetiniu instrumentu. Kiek kitokią “gyvos” muzikos formą – sklindančią iš laptopų ir semplerių – pristatė buvęs ORB narys Thoms Fehlmann, San Francisco kolektyvas LO RES ir lenkų duetas Motyl & Maciek Sienkiewicz.

Žinoma, koks elektroninis festivalis be DJų – šie buvo atrinkti taip pat ne mažiau kruopščiai. Festivalio garbės svečias – Carl Craig, vienas iš šiuolaikinės elektroninės muzikos pradininkų ir legendinio Detroit Electronic Music Festival įkūrėjas, tokiais pat garbės svečiais turėjo tapti ir Kruder & Dorfmeister, deja pastarųjų pasirodymas dėl mums nežinomų priežasčių buvo atšauktas. ORE favoritai – vasariškos atmosferos metereologas DJ Daniel Meteo (Scape, Berlin), žaismingai žarstęs click-dub, klasikinio reggae ir gitarinio pop žėručius, bei jo bendravardis Daniel W. Best, futuristic-dub leiblo Best Seven Records įkūrėjas, mūsuose gal labiau žinomas kaip JCR “Polish Jazz” kompiliacijos autorius. Neįmanoma nepaminėti ir pačių JAZZANOVA, arba DJ Naughty (International Deejay Gigolos), o kur dar visa lenkų DJ plejada – nu-jazz DJ kolektyvas Niewinni Czarodieje, detroit techno guru Jacek Sienkiewicz, taip pat Artur 8, Motyl, Lipstick, Familly Groove, Capt. Sparky, Mic. ostap, Skalpel – miksuojantys jamaikos ritmų ir disco, kalifornietišką funk ir lenkišką džiazą, deep house ir micro-sound..

Šis “Astigmatic” festivalis – pirmas, bet toli gražu neprisvilęs blynas. Gal sėkmę lėmė, pasak organizatorių, du metus trukęs pasiruošimas – stebint puikią festivalio organizaciją, apgalvotas detales ir programą, nesunku tuo patikėti. Dar lengviau – imti pavydėti :) Bet pradžiai norėčiau pa-lin-kė-ti. Festivaliui – tolesnės sėkmės, o mūsų publikai – kada nors sulaukti panašaus renginio ir Lietuvoje. O kol kas – iki susitikimo kitąmet Plocke!