THE BASS IS THE THING

Daugelis tik išmintingai linkčiojo, kai dubstep buvo pavadintas 2006 metų garsu. Reiškinys, mada ar dar viena dub interpretacija? Gilles Peterson dedikavo visą podcastą atlikėjo Skream kūrybai, metų pradžioje įvyko neoficialūs dubstepforum.com apovanojimai, o Londono breaks donas Tayo į savo “FabricLive 32” kompiliaciją įtraukė bene žinomiausiųjų – Benga, Digital Mystikz ir to pačio Skream kompozicijas.

Jau dabar labai sudėtinga nuspręsti, ar tai natūraliai užgriebiantis garsas ar tiesiog šiemet labai madingas skambesys. Tiesą sakant, sunku būtų įsivaizduoti vaizdą akyse spardančius muzikos vakarėlius lazeriais tviskančiuose Europos klubuose. Visdėlto galime džiaugtis, jog pagaliau turime kai ką tikrai šviežio ir originalaus. Tačiau apie dubstep – nuo pradžių.

Šiek tiek sausų faktų ir muzikos terminų

Nors sakoma, jog šiuolaikinės britų šokių muzikos subžanrų miriados nagrinėjimas yra patrauklus bet tuo pačiu ir atstumiantis dalykas, šiuo atveju neišnarstyti termino dubstep po kaulelį negalime. Ingridientus išsiaiškinti reikia.

Dub bei step muzikos stiliai yra visiškai iš skirtingų tradicijų. Dub – tai atitinkama 1970 m. Jamaikos reggae dalis, kilusi iš instrumentinių dainų versijų prodiusavimo, kurios naudojamos kaip “švari žaliava”, leidžianti prie kūrinio pajungti gyvą, “apsipūtusį” vokalą. Tačiau dubas labai greitai išsivystė į galimybę labiau eksperimentinei produkcijai, kurią charakterizavo išskirtinių efektų panaudojimas – dažniausiai aido (echo) – ir kartu sekančio erdvės pojūčio. Aštunto dešimtmečio pradžioje dub bruožai buvo itin paplitę pop muzikoje. Ši įtaka pastebima iki šiol.

Step ištakos dubstep muzikoje siejamos su two-step – dar viena UK garage (pagreitintos Chicago garage – artimos house muzikos giminaitės) atšaka. Two-step apima daug šokių muzikos elementų, tačiau charakterizuojamas bosinio būgno ritmu (bass kick), kuris peršoka beatą kiekviename takte, tuos paliktus tarpus užpildant galingu solinio būgno semplu (snare) sukurdamas šokinėjantį šlitinėjimą (bouncing shuffle). Taip kaip ir su dub, two-step muzika klubuose dažnai sustiprinama MC pasirodymais. Pastaroji charakteristika, beje, yra neatsiejamas grime stiliaus požymis, grubesnio Londono garso, kuris tiesiogiai šeria savo idėjomis dubstep muziką.

Taigi, daug nekvaršindami sau galvos paimame žiupsnelį dub, šaukštelį 2-step, viską sudedame į stiklinę, išplakame ir gauname tamsų dubstep kokteilį? Ačiū kažkam, tačiau viskas gerokai sudėtingiau.

Skirtingų kultūrų sintezė

Dubstep, kaip ir garage ar drum’n’bass muzika, sujungia nesuderinamus Britanijos urban garsus ir kultūras į naujovišką visumą. Jo šaknys itin tampriai susijusios su UK garage scena, kur prodiuseriai eksperimentuodami bandė įskiepyti dub reggae elementų į Pietų Londone gimusį 2-step subžanrą. Rezultatai taip ir likdavo nepastebėti – geriausiu atveju pasirodydavo komercinių garage plokštelių B pusėse arba white label įrašuose.

Nepaisant to, pagrindiniai dubstep elementai yra semplų gausa, daugiausia instrumentinis ir išmėtytas ritmas bei vidurius lauk verčiantis žemų dažnių paradas. Ir nors pats pavadinimas primena išryškintus žemus, o mušamieji – reverberuotą instrumentalą, muzikinė dubstep paletė labai dažnai skamba tarsi nutapyta iš šaltos techno akustikos.

Evoliucija

Pačio dubstep termino krikštatėviais vadinami “Ammunition Promotions” – įtakingo klubo “Forward>>” įkūrėjai. Tačiau visuotinis šio žodžio įteisinimas sietinas su žiniasklaida. Konkrečiai – 2002 m. žurnalo XLR8R numeris, kuriame pasirodė straipsnis apie eksperimentinio garage duetą HORSEPOWER PRODUCTIONS. Tai buvo tarsi oficialus palaiminimas, suteikiantis galimybę naudoti šį žodį apibūdinant atitinkamą muzikinį žanrą. Tačiau galutinis termino pripažinimas atėjo su 2004 m. pasirodžiusia DJ Hatcha miksuota kompiliacija “Dubstep Allstars Vol 1”.

Tas pats “Forward>>” klubas – neatsiejama dubstep istorijos dalis. Savo veiklą 2001 m. pradėję “Velvet Rooms” (Londono Soho rajone), dabar penktadieniais apsistoja miesto rytuose esančiame “Plastic People”. “Forward>>” klubas – dubstep muzikos lopšys, erdvė suteikusi vietą, atsidavusią garsui ir aplinkai, kur prodiuseriai turėdavo puikią progą pristatyti savo muziką. Tuo pačiu metu čia inkubuodavosi ir kitos dark garage muzikos atmainos, kas buvo vadinama tiesiog Forward>> sound.

2004 m. Brikstono (Pietų Londonas) klube “3rd Bass” “DMZ Records” įkūrėjai DIGITAL MYSTIKZ ir LOEFAH pradėjo vakarėlius, kurių metu buvo pristatyti šiuo metu aktyviausi dubstep judėjimo veikėjai SKREAM, KODE 9, BENGA, PINCH, DJ Youngsta, HIJAK, JOE NICE ir VEX’D. Ir nors klubai siejami su DJ garbinimu, verta pastebėti, jog dubstep vakarėliai niekada nebuvo DJ “arkliukas”. Būtent tai, jog dauguma grojančiųjų – tiesiog prodiuseriai, pristatantys savo kūrybą bei sukantys dubplates, suteikia šiam judėjimui originalumo ir artimesnį kontaktą su muzika.

Tais pačiais 2004 metais “Rephlex” išleido dvi kompiliacijas pavadintas “Grime” ir “Grime 2”. Būtent po to, kai antrajame rinkinyje DIGITAL MYSTIKZ ir LOEFAH pristatė keletą savo kūrinių, DMZ vakarėliai susilaukė neįtikėtino populiarumo. Srautai į klubą taip išaugo, jog viską teko perkelti į keletą kartų didesnes, tame pačiame pastate buvusias patalpas. Tai buvo esminis ženklas, jog prasidėjo tikroji dubstep era.

2005 – 2006 m. maža ir vietinė dubstep scena tapo gerokai populiaresnė po to, kai pasirodė įvairūs straipsniai tokiuose žinomuose Anglijos laikraščiuose bei žurnaluose kaip The Daily Telegraph, The Independent bei The Wire.

Toks susidomėjimas šia muzikos srove neliko nepastebėtas ir netruko patekti į Mary Anne Hobbs akiratį. Būtent todėl tolesnis dubstep istorijos etapas turėtų būti dedikuotas šiai išskirtiniu muzikiniu skoniu pasižyminčiai “BBC Radio1 Experimental” laidos vedėjai. Jos dėka dubstep žinia pasiekė ne vien tolimesnius Britanijos kampus, bet ir viso pasaulio elektroninės muzikos gerbėjus. Iš pradžių tai buvo tiesiog vienintelė laida “Dubstep Warz” (vėliau įkūnyta kompiliacijos pavidalu), kurioje pristatytos svarbiausios scenos figūros, o šiuometiniame “Sónar” festivalyje Mary kuravo dubstep sceną, kurioje ji pasirodė kartu su KODE 9, SKREAM ir ORIS JAY. M.A.Hobbs šiuo metu yra viena labiausiai vertinamų DJ ne vien dubstep, bet ir apskritai visos eksperimentinės muzikos pasaulyje – ji kviečiama groti į visus pasaulio kampus: nuo Berlyno iki visai nesenai praūžusio Rob da Bank festivalio “Bestival”, kuriame savo pasirodymo metu sugebėjo sudeginti žemų dažnių kolonėles ir visus monitorius…

Šiandien

Paskutiniu metu kas mėnesį pasirodo bent po keletą kompiliacijų ir dešimtys plokštelių, į dienos šviesą išlenda vis nauji prodiuseriai iš įvairiausių kontinentų – nuo Australijos iki Afrikos, kuriuos netrunka pastebėti ir pagroti pati Mary Anne Hobbs; lietuviams puikiai žinomas leiblas Rump Recordings jau turi savo sąskaitoje rumpiškai elektroninio dubstep plokštelę; legendinis dub elektronikos atlikėjas POLE neapsiėjo be SHACKLETON (“Skull Disco”) ir PEVERLIST (“Punch Drunk”) remiksų.

Tuo tarpu mūsų šiauriniai kaimynai suomiai jau senai garbina savo urban muzikos herojų TES LA ROK, o visai nesenai galėjome beveik didžiuotis ir latvio Oyaarss debiutu BBC Radio1 eteryje.

O kas Lietuvoje? Galime išskirti Ana iš O.E.S., kuri dar prieš gerus 6-7 metus Giruliuose daužė bunkerio sienas sunkiaisdark step ir UK garage garsais. Be abejo – DUBLICATE savo novatoriškomis idėjomis bei Pabliko projektu BANGO COLLECTIVE nesutelpa vien į šios srovės rėmus, tačiau jų muzika byloja jau gerokai aukštesnius kūrybinius pasiekimus susiedama eksperimentinį džiazą, Balkanų folklorą ir breaks.

Tačiau verta užmesti akį į šviesų rytojų. Klaipėdos pietinis rajonas brandina tamsaus gymio garsus – ten jaunas vaikinukas, pasivadinęs Naj, nerišliai, bet progresyviai juda link masyviais ir kraupiais semplais padabintų kompozicijų. Jis