Mažoje krautvėleje Meksiko mieste 24-ių Laura Martinez dirba pardavėja, – rašo žurnalas TIME. Ji sėdi prie kasos aparato ir skenuoja žvakes su švento Dovydo, švento Judo ir švento Rafaelio atvaizdais. Tačiau jai mieliausia žvakė su Santa Muerte (šventosios mirties) atvaizdu. Laura į Meksiką atvyko prieš šešerius metus iš mažo miestelio šalies gilumoje. „Aš meldžiuosi Santa Muerte, tai mano religija.“, – tvirtina Laura.
Pasirodanti Niujorke, Hiustone, Los Andžele Santa Muerte yra mistinis personažas, turintis skeleto pavidalą, kartais vyriškos, kartais moteriškos lyties. Apgobtas raudonu, baltu arba juodu gobtuvu, vienoje rankoje laikantis gaublį (simbolizuojantį jo galią visame pasaulyje), kitoje – pjautuvą. Ilgus dešimtmečius neturtingieji Meksikos gyventojų sluoksniai meldėsi šiam šventajam prašydami stebuklų arba greitos priešų mirties. Valdžios atstovai įsitikinę, kad Santa Muerte laiko šventuoju tik kekšės, nusikaltėliai, narkomanai ir kiti, laikomi visuomenės padugnėmis.
Nepaisant to, Santa Muerte turi tūkstančius garbintojų meksikiekčių, kurių nemaža dalis emigruoja į JAV, kartu atsinešdami ne tik naują šventajį, bet ir iššūkį katalikų dvasininkams: pripažinti ar ne Santa Muerte šventuoju?
“Šventosios Mirties” tiksli kilmė yra diskutuotina. Vieni tvirtina, kad tai actekų dvasinių ritualų palikimas, susiliejęs su katalikiška tradicija tuomet kai pietų Amerika buvo valdoma Ispanijos konkistadorų. Tiksliai aišku tik viena: Santa Muerte kultas labiausiai išplito per paskutinį amžiaus ketvirtį tarp vargingiausių gyventojų sluoksnių, kurie prisigalvojo visokių šventųjų, kurių pagrindinė funkciją – ištraukti žmones iš skurdom, – rašoma TIME.
Ekspertai teigia, kad purvinuose Meksiko priemiesčiuose, kur nusikalstamumas yra nepaprastai aukštas, Santa Muerte yra labiau garbinama nei Jėzus Kristus. Kai kurie garbintojai netgi atsiskyrė nuo katalikų bažnyčios ir pabandė jėga užgrobti kelis pastatus. Nuo tada Meksikos Katalikų bažnyčia Santa Muerte garbintojus pavadino kultu.
JAV Santa Muerte pasirodė paskutiniamaje dešimtmetyje kartu su augančiu imigrantų iš Meksikos. Eidami 26ąją gatve Čikagos „Little Village“ rajone (jame daugiausia meksikiečių) pastebėsite daugybę mažų suvenyrų krautuvėlių, kurios parduoda Santa Muerte žvakes, statulėles ir kortas. Jaunieji amerikos meksikiečiai tam, kad parodytų atsidavimą Santa Muerte, tatuiruojasi jos atvaizdus ant kūno. Vidutinės klasės atstovai dažniau renkasi juodus marškinėlius su Santa Muerte. Taip jie parodo, jog nepamiršo to, kas jų manymu yra paveldas, – pastebi TIME. Neseniai Čikagoje buvo atidaryta paroda, kurioje buvo eksponuojamos ir kelios Santa Muerte figūros. Manoma, kad „Šventoji Mirtis“ dar didesnio populiarumo susilauks po to, kai bus išleistas dokumentinis filmas apie šį fenomeną, prie kurio kūrimo prisidėjo ir garsusis meksikietis Gael Garcia Bernalis.
„Santa Muerte tapo komercija“, – pastebi Isabel Montalbo, vienos Čikagos parduotuvėlės vadybininkė. Kiekvieną popietę Isabel stovi už prekystalio, o šalia jos išrikiuoti buteliukai su užrašu „gota de amor“ (meilės aliejus), stiklainiai su įvairiais žolelių užpilais. Netoliese pastatytos ir garsosios Santa Muerte statulėlės, kainuojančios po 300 dolerių.
Maždaug 40 procentų arba 2,3 milijono Čikagos katalikų sudaro išeiviai iš lotynų Amerikos, tarp kurių daugiausia meksikiečių. Katalikų dvasininkai pastebi, kad Amerikoje Santa Muerte įgauna vis daugiau populiarumo vien dėl imigrantų gausos.
JAV katalikų vyskupų konferencija oficialiai savo pozicijos dėl Santa Muerte pripažinimo šventuoju dar neišsakė dėl to, kad tai dar visiškai naujas fenomenas Jungtinėse Valstijose, – pabaigia straipsnį TIME.
Komentarai