„Tadas Blinda“ 2011 metais tapo populiariausiu nepriklausomos Lietuvos filmu, pralenkusiu net James Camerono „Avataro“ sėkmę. Filmas pelnė 3.700.000 milijonų litų pajamų, jį pamatė per 300.000 žiūrovų. Filmas lygiagrečiai sulaukė vieningo elitinių kino kritikų pasmerkimo.
Gegužės 13-ą dieną Lietuvos kino apdovanojimai „Sidabrinės gervės“ neaplenkė „Tado Blindos“: apdovanojimus pelnė prodiuseris Žilvinas Naujokas, antro plano aktorius Vidas Petkevičius, kompozitorius Kipras Mašanauskas bei operatorius Ramūnas Greičius. Vis dėlto geriausio filmo titulą pelnė Algimanto Puipos „Miegančių drugelių tvirtovė“. Filmo žvaigždė, dainininkas Mantas pralaimėjo apdovanojimą jaunam aktoriui Mariui Repšiui, suvaidinusiam Andriaus Blaževičiaus trumpo metražo filme „Dešimt priežasčių“. Filmo režisierius Donatas Ulvydas geriausio režisieriaus kategorijoje net nebuvo nominuotas. Tokie komisijos, atrinkusios nominantus, bei Lietuvos kino akademijos narių, lėmusių nugalėtojus, balsai prisidėjo prie bendros elitistinės kritikų pozicijos.
Vienas ryškiausių anti-elitinių Lietuvos kino kritikų Edvinas Pukšta (JAV tokio kritiko atitikmuo būtų Rogert Ebert) sukritikavo „Sidabrinių Gervių“ nominacijas ir suabejojo, ar apdovanojimai nėra skiriami draugams. Lietuvos kino kritikų, kino senbuvių bei Kultūros Ministerijos ekspertų elito, dalinančio finansavimą, draugystė – sena ir jau pabodusi tema. Antraip nei Edvinas Pukšta, manau, kad tokią kritiką ir sprendimus lemia ne draugystė, o ideologiniai įsitikinimai (žinoma, pagal juos ir draugaujama).
Kultūros teoretikai Pierre Bourdieu ir John Fiske atskleidžia, kad elitinio meno kodai ir kritika – dirbtinis aukštesnių klasių socialinės kontrolės įrankis. Kino kritikas nurodo, koks menas tinkamas vartoti, koks ne; kokia interpretacija yra teisinga, kokia ne; taip įgydamas simbolinę galią ir disciplinuodamas žiūrovus. Paradoksalu, kad meno kritika visada apeliuoja į „amžiną“ ir „nesuinteresuotą“ skonį, tačiau meno istorija akivaizdžiai rodo, kad simbolinės galios turėtojai nuolat keičia vieni kitus, formuodami vis naują meno kanoną. Kultūrinis kino kritikos aspektas taptų akivaizdus sugretinus Lietuvos kritikų naudojamus argumentus su, tarkim, Prancūzijos ar JAV elitiniais kino kritikais – spėju, kad pastarųjų elitui lietuvių kritikai pasirodytų senamadiški ir provincialūs. Lietuviškame kontekste įgytas simbolinis kapitalas prarastų savo poveikį lyg Pelenei išmušus vidurnaktį.
Simbolinio kapitalo bei valstybės paramos dėka funkcionuojanti elitinė kritika turi ir privalumų. Pavyzdžiui, ji gali sau leisti bekompromisiškai puoselėti radikalią kultūrą. Radikaliai kultūrai galima būtų priskirti tiek Šarūno Barto filmus, kurie nekreipiant dėmesio į žiūrovų norus atskleidžia režisieriaus transcendentinę meninę viziją, tiek, tarkim, Bruce LaBruce gėjų pornografijos filmus, analizuojančius klasinės visuomenės santykius (kurie Lietuvoje turbūt būtų neįvertinti dėl kritikų homofobijos). Radikali, eksperimentinė kultūra reikalinga kaip aukštoji meno ir politikos virtuvė, verdanti naujausias ir originaliausias koncepcijas. Tačiau nuo radikalumo iki konservatyvaus elitizmo tėra vienas žingsnis, kuris Lietuvoje peržengiamas, deja, per dažnai.
Atsvara tokiam elitizmui – populiarioji kultūra. Populiarioji kultūra, pasak John Fiske, apibrėžia ne pačią komercinę produkciją, kuriamą dėl finansinių sumetimų, bet tai, kaip su ja susidoroja žiūrovai. Taigi kūrimo procesas šiuo atveju ne autoriaus, bet skaitytojo rankose. Tokia skirtis primena Roland Barthes tekstų skirstymą į pasyvų, tradicinį „skaitomą“ tekstą ir avangardinį „rašomą“ tekstą, kviečiantį skaitytoją patį įsitraukti į kūrybą. Tuo tarpu John Fiske išskiria „gaminamą“ tekstą – tai ne sudėtingas literatūrinio avangardinio teksto dekodavimas, o populiariosios kultūros reikšmių gamyba. Čia nebeveikia avangardinio teksto ir jį „teisingai“ išaiškinančio kritiko galia. Kūrybos momentas vyksta žiūrovo, o ne autorių ar kritikų pusėje. „Tadas Blinda“ labai aiškiai tapo visos Lietuvos filmu ir turbūt nemažai žiūrovų apskritai nežino jo autorių ir į tai nesigilina. Populiariajai kultūrai nesvarbu išsiaiškinti autoriaus intencijų, išklausyti kritiko nurodymų, kaip „teisingai“ vartoti tekstą – vietoj to skinamos kūrybos gėlės. Ir jei komercinės produkcijos ideologija ir tikslai gali būti supaprastintai apibūdinti kaip neoliberalistinės sistemos palaikymas ir jos išnaudojimas finansinei sėkmei, populiarioji kultūra dažnai perkuria tokios produkcijos prasmes ir progresyviai (bet ne radikaliai) persirašo įvairius teksto elementus.
„Tadas Blinda“ – feministinis žvilgsnis ir tautos pasitikėjimas savimi.
Analizuojant „Tadą Blindą“ iš populiariosios kultūros kritikos perspektyvos iš pirmo žvilgsnio į akis krenta aktoriaus Manto kūnas. Feministinės kritikos atstovė Laura Mulvey savo 1973 esė „Vizualinis malonumas ir naratyvinis kinas“ sukritikavo holivudinį kiną kaip visada pateikiantį istoriją iš heteroseksualaus vyro perspektyvos (gaze), taip objektyvizuojant moteris. Tačiau „Tado Blindos“ atveju žvilgsnis ekscesyviai peržengia heteronormatyviai patriarchalinei tvarkai reikalingą dinamiką. Nuogas Manto kūnas pasirodo dažniau nei reikia siužetui. Sykį Mantas tiesiog nusiplėšia marškinėlius ir ima šaukti iš laimės – siužetui ši scena nėra esminė, tačiau moterys ir gėjai gali nevaržomai gėrėtis raumeningu aktoriaus kūnu. „Tado Blindos“ kūnas peržengia funkcionalią kovotojo paskirtį ir tampa atviru spektakliu, kuris nereikalingas heteronormatyviam žvilgsniui.
Turint omeny, kad populiarioji kultūra rimtai nevertina teksto autonomijos ir įtraukia į skaitymus įvairius „nereikšmingus“ intertekstus, galima analizuoti ir dainininko Manto pristatymą už filmo ribų. Visuomenei žinomas faktas, kad Mantas yra vedęs vyras, turintis du vaikus. Taigi gėrėjimasis aktoriaus kūnu tampa ir monogamiškos santuokos išdavystė. Kiekvienas aktorių erotizuojantis žvilgsnis kelia fantazijas apie nemonogamiškų santykių galimybes.
Vis dėlto filme akivaizdus Tado Blindos žvilgsnis į dvarininko dukrą, mylimąją Kristiną. Erotizuojantis žvilgsnis toks stiprus, kad peržengia klasinius skirtumus ir sumaišo Tado Blindos ideologinius įsitikinimus. Kristinos klasinė priklausomybė panaši ir už filmo ribų – jaunai aktorei Agnei Ditkovskytei aiškiai netrūksta savo tėvų, aktorių Olego Ditkovskio ir Tatjanos Liutajevos paramos. Tokia priklausomybė nuo tėvų finansinio kapitalo ir nuo mylimojo žvilgsnio kuria gana konservatyvų „priklausomos“ moters įvaizdį.
Bet ir čia yra vietų išsprūsti progresyviai populiariai interpretacijai. Kristina gali įkvėpti moteris savo pačios užsispyrusiu ir aktyviai veikiančiu charakteriu. Įtemptu filmo momentu ji pati atjoja pas Mantą, persirengusi vyru. Persirengimas vyru pavyksta puikiai, nes iš tolo Kristinos ir Tado pokalbį bei bučinį stebintis Blindos draugas Motiejus (Jokūbas Bareikis) palaiko Mantą gėjumi. Šis momentas įskelia kelias skirtingas interpretacijas: viena vertus, tai homofobiškas juokelis, juokingas todėl, kad Mantas/Blinda tarsi niekada negalėtų būti gėjumi. Vis dėlto populiarioji kultūra gali nutolti nuo tokios formuojamos reikšmės keliais būdais. Viena vertus, toks moters palaikymas vyru parodo, kad lytį galima suvaidinti, vadinasi ji yra performatyvi ir kultūriškai, o ne natūraliai apibrėžta. Kita vertus, pati gėjiško bučinio galimybė homoseksualiems žiūrovams gali įžiebti atskirą fantaziją, kuri sutampa su erotizuojamu Manto kūnu bei homoerotiška Manto ir Motiejaus draugyste.
Kitas progresyvus filmo momentas – pasitikėjimo savimi kaip tauta skatinimas. Lietuva turi psichologinių/istorinių traumų, kurios atsispindi savižudybių skaičiumi, nuolatiniu savęs engimu. „Tadas Blinda“, žinoma, rimtai šių traumų nesprendžia – elitinės kritikos požiūriu, filmas iškraipo istoriją, taip traumas tik pagilindamas. Filmas kaltinamas nacionalistine ideologija dėl neadekvačios ir stereotipiškos lenkų, žydų ir rusų reprezentacijos, kuri susišaukia su šių dienų neonacistinėmis nuotaikomis. Tai tiesa, tačiau jei populiarioji kultūra nebūtų iš dalies konservatyvi, ji taptų tiesiog neįtikima, nebeadekvati realybei. Nepaisant filme programuojamo nacionalizmo, suteikiamą pasitikėjimą lietuviškumu vertinčiau labiau teigiamai nei neigiamai, nes pasitikėjimas savimi yra geriau nei savidestrukcija.
Kita problema – Tadas Blinda išties pristatomas ne kaip svieto lygintojas, o kaip kovotojas už tautiškumą ir privačią nuosavybę. Ir vis dėlto „svieto lyginimas“, noras išsilaisvinti iš socialinės nelygybės filme aiškiai egzistuoja – nepaisant kūrėjų ideologinių sprendimų, populiarioji kultūra gali iš filmo išsinešti troškimą maištauti ir keisti egzistuojančią visuomenę. Filmo šūkis „Kuo mūsų laisvė bus geresnė už tą nelaisvę, kurioje dabar gyvename?“ veikia dviprasmiškai – viena vertus, tarsi bandoma įteigti, kad kova už laisvę ne visada teisinga ir reikalinga. Kita vertus, tai įskelia abejonę: galbūt Tado Blindos – arba, metaforiškai, Sąjūdžio – iškovota laisvė nėra galutinė ir dar liko už ką pakovoti.
Galiausiai reikia atkreipti dėmesį, kad „Tadas Blinda“ yra kaip reta pamaiviškas filmas. Čia nesiekiama spontaniško buitinio „realistiškumo“. Tadas riaumoja, šūkauja, strikinėja, o visas siužetas sukasi neslepiamai konstruojamais ir plačiais mostais. Filmas yra begėdiškai dirbtinis, perdėtas, pilnas klišių bei dramaturginių skylių. Būtent todėl jis atveria galimybes prieštaringoms interpretacijoms – nedisciplinuojamoms elitinės kritikos veikėjams, bet kuriamoms pačių žiūrovų.
Palinkėčiau Lietuvai daugiau tokių filmų, kurie skatina žiūrovų kūrybiškumą.
Gegužės 21, 2012 16:56
truputį juokinga… atrodo, kad autoriui itin įstrigo viena “Blindos” scena – kai Mantą korė. Ir labai nepatiko. Nes, kai rašoma, kad herojus filme stirikinėja, šūkčioja ir pan., tai kitų tokio tipo scenu kaip ir neprisimenu… Sako, kad per daug nuogo kūno, bet prisimenu tik dvi tokias scenas (jau anksčiau minėtą ir kai pririštą mušė). Ir kažkaip nepažvelgiau į tai erotiškai. Ačiū už pasiūlytą galimybę. Ir dar dėl nacionalizmo. Neigiamiausias herojus – lietuvis (akt. D. Kazlauskas), visi neigiami rusai – caro kareiviai, tai ne tiek nacionalinis klausimas, kiek carizmo kritika. Vienintelė kontraversiška šiuo požiūriu asmenybė – Janekas (akt. M. Vildžiūnas), bet ir jis – nutautėjęs lietuvis, o ne tikras lenkas…Taigi,manau, nacionalinis klausimas yra išpūstas kritikų, žiūrovai to net nepastebi, kaip ir, anot autoriaus, “galimo homoseksualumo”… Žodžiu, filmas ganėtinai paprastas, tai ir žiūrėkime į jį paprastai.
Gegužės 21, 2012 17:44
Čia scenarijaus autorius pakomentavo ar kas? : ] Šiek tiek nesupratote – man tikrai labai patiko visos scenos, kur Mantas nuogas. Ir kai aš rašau, kad filmas pamaiviškas, tai čia ne estetikos kritikas, aš tiesiog aiškinu kaip jis atsiveria įvairioms pop kultūros prasmėms. O ko žiūrovai pastebi ar nepastebi jūs negalite taip sakyti, nes aš čia irgi parašiau kaip žiūrovas, kuris tą pastebėjo.
Gegužės 21, 2012 17:45
estetikos kritika*
Gegužės 21, 2012 19:03
Ne, Romai, scenarijaus autorius, kaip visada, feisbuke komentuoja :))
Gegužės 22, 2012 01:02
haha tai gal susidraugaujam, nes praleidziu visas diskusijas
Gegužės 22, 2012 13:35
O man pritrūko “gudrių režisierinių sprendimų” nes jausmas kad drabužėlis su skylėm pro kurias matosi tas kas neturėtų matytis. Ir dar ar čia man vienam taip susivaideno, bet niekaip neatsikratau jaunosios generacijos kažkokio nekiniško vaidinimo…
Gegužės 22, 2012 14:13
Labai gražiai buvo nufilmuota. Tik niekas taip ir nesuprato apie ką filmas. Bala nematė tų pinigų. Eilinį kartą supratome, kad neturime rašančių, scenarijus prasčiokiškas. Net vaikai sako, kad parašytas senų anekdotų motyvais.
Gegužės 22, 2012 16:16
Romai, nesutikčiau su tavo naudojamų autorių argumentacija apie žiūrovo kūrybiškumą žiūrint “common sense” kodais/reikšmėmis pastatytus filmus.
Nuomonė, jog žmonių kūrybingumas skatinamas žiūrint paprastą, lengvai suvirškinimą produkciją, mano supratimu, yra patogus, kai pats esi orientuotas į tokios produkcijos gamybą bei vartojimą. Visgi toks argumentas manęs neįtikina. Jei aš žiūriu kokią serialą, nesu jo paveikiama tiek, kiek mane paveiktų dar nevartotų/iškraipytų reikšmių vartojimas. Ir nieko čia keisto: kartais ir nesinori žiūrėti “sunkių” filmų. Bet kad nuolatinis atkartojimas tų pačių kodų skatintų žiūrovų kūrybingumą?
Nesu nusiteikusi prieš pop-filmus (tai ir faina, ir smagu, ir kartais įdomu, ir atpalaiduoja etc.), tačiau iškelti jų į kūrybos – žiūrovų! -viršūnę, mano nuomone, yra manipuliatyvus (gal ir nesąmoningai) žingsnis kuriant naują žiūrovų auditoriją :)
Be to, kas dabar krenta į akis, kad tu konstruoji savo teoretinį žvilgsnį iš “žemosios” pop kultūros, ieškai dualizmų (pop kultūra – kūrybinga, elitistai kritikai – blogi, grubiai tariant). Bet būtent per paties naudojamus dualizmus, tas konstruojamas skirtis, tu – sąmoningai ar nesąmoningai – sukuri naują atskirtį ir naują, labiau vakarietišką, elitizmą (kas nėra nieko blogi, manau). tik kad ir Vakaruose – neretai – šios kritinės teorijos jau laikomos pasenusiomis :/ linkėjimai.
Gegužės 22, 2012 17:54
Right… Siūlau pasirašyt pavardę kai komentuoji… Ir jeigu sakai, kad kažkas pasenę tai iškart pasakyk, kas yra “nepasenę”… Mano tikslas nėra būtinai diktuoti kažką “naujo”, aš tiesiog parodau, kaip galima aprašytais analizės įrankiais pažiūrėti į “Tadą Blindą”. Aš specialiai išskyriau radikalumą nuo elitizmo tam, kad nesigautų vien tik elitizmas vs. pop kultūra. Bet kad pop kultūra Lietuvoje yra ignoruojama kairės intelektualų tai čia apskritai yra problema sklandanti ore, pvz. aptariama ir šiame interviu: http://www.delfi.lt/news/ringas/lit/nvasiliauskaite-botagu-nieko-neisugdysime.d?id=58733727
Mano straipsnis parodo vieną iš būdų kaip galima progresyviai žiūrėti į pop kultūrą. Dėl virškinimo tu esi neteisi, nes pop kultūra atsiranda kai reikšmės kuriamos oponuojant arba ignoruojant komercinę ideologiją, ką lengva ranka fantazuodamas ir aptariau straipsnyje. ai ir beje – gali būti, kad tau iš tiesų ta pop kultūra neįvyksta žiūrint filmą dėl tavo įsitikinimų. Pop kultūra nėra stabili, ji yra įvykstanti – man ji įvyko, o tau gal ne ir tiek.
Gegužės 22, 2012 19:21
Apie naujumą ir kalbu dėl tavo pabrėžiamo progresyvumo. Akivaizdu, kad naudoji specifinius analizės būdus, bet manau, kad jei jau pabrėži progresyvumą, mano nuomone, yra ir dar produktyvesnių analizės būdų, pvz. afekto teorijos, arba “hype”, bet kartu ir įdomios, teorijos kaip, pvz. spekuliatyvusis realizmas.
Nežinau, ar pop kultūra atsiranda kai reikšmės kuriamos ignoruojant komercinę ideologiją – man tai skamba kaip frazė, nurašyta iš vadovėlio ir manęs neįtikina. Kur kultūra susieta su komercija, o kur – jau nebesusieta? Kur ta riba tarp komercinės ir nekomercinės “ideologijos”? Kur kultūra “įvyksta”, ir kur – ne? Kur pop kultūra įvyksta, kur – ne? Koks skirtumas tarp pop kultūros įvykimo ir šiaip kultūros įvykimo? Ir galiausiai, kokios kultūros sritis yra stabili?
Gegužės 22, 2012 19:56
Čia Bareikytė?
Progresyvumas čia ne estetikos originalumo prasme, o socialinio teisingumo.
Paprasčiausiai iš estetikos pusės nubraukti procesus kurie vyksta skaitant ir per-skaitant komercinę produkciją yra trumparegiška, į ką ir atkreipiu dėmesį.
Gegužės 23, 2012 22:13
Zabarauskas kaip visada is per didelio rasto isejo ant krasto. Ar elementariausias sakinys “Filmas pelnė 3.700.000 milijonų litų pajamų” neatrodo stokojantis logikos? 3,700,00 MILIJONU? 3,700,000,000,00 litu?
Birželio 11, 2012 17:58
prastas filmas, apie kokius cia dar elitizmus diskutuot