Albumas – apps’as

Ar kada pagalvojote, jog besikeičiant muzikantų išvaizdai, koncertų vizualizacijoms, scenų konstrukcijoms, fanų atributikai, fizinis albumas išliko beveik toks pat? Tiesa, pereinant nuo vinilinės plokštelės prie kompaktinės, jos dydis šiek tiek sumažėjo, tačiau daugiau pakitimų, žvelgiant vizualiai, ne itin daug. Situacija pradėjo keistis, kuomet iTunes sumanė muziką perkelti į skaitmeninę erdvę, tačiau tai iš albumo atėmė vieną didžiausių, vis dar įrašų parduotuvėse besilankančių senamadžių džiaugsmų, – viršelį su lankstinuku, kuriame dainų žodžiai, nuotraukos, vieta muzikantų parašams bei kitos pridėtinę vertę suteikiančios smulkmenos. Tad nieko nuostabaus, jog viso to nebelikus klausytojai vietoje iTunes ėmė rinktis PirateBay. O kur dar kalbos, jog įrašų kompanijos pasiima didžiąją dalį parduotų albumų pelno, tad atlikėjai šiaip ar taip gauna tik centus… Taip būtų ir tęsiasi, jei keletas muzikantų nebūtų sugalvoję naujos, albumui pridėtinę vertę grąžinančios koncepcijos. Albumas – apps‘as, taip neseniai nusprendė keletas muzikantų ir pardavimų statistika liudija, jie tikrai neprašovė pro šalį.

Turbūt kol kas žinomiausias albumas – apps‘as – 2011 m. pasirodžiusi Björk „Biophillia“. Be dešimties dainų, mobiliųjų telefonų ir plančetinių kompiuterių savininkai gavo dainų žodžius, skirtingas dainų vizualizacijas, žaidimus, esė, animaciją ir net įgarsintą įžangą. Daugiau nei metus „Biophillia“ buvo prieinama tik Apple produkcijos turėtojams, tačiau prieš keletą savaičių Björk nusprendė, jog albumas turėtų būti prieinamas ir platesniajai visuomenės daliai – kickstarter.com svetainėje atlikėja užregistravo projektą, kuriuo metu buvo tikimasi surinkti daugiau nei pusantro milijono litų apps‘o pritaikymui Andrioid ir Windows 8 operacinėms sistemoms. Björk įsitikinusi, jog „Biophillia“ skirta ne tik pramogai, bet ir edukacijai – naudodami apps‘ą moksleiviai gali naujai pažvelgti į mokslą ir muziką. Tiksliai išties gražūs, tačiau projektas sulaukė itin mažo palaikymo ir galiausiai Björk teko jį atšaukti. Tačiau tai nereiškia, jog dėmesio nesulaukė pati albumo – apps‘o koncepcija – tiesiog nuo jo išleidimo praėjo nemaža laiko ir visi norėję „Biophillia“ jau įsigijo, o motyvų paremti Android ir Windows 8 savininkus Apple turėtojams irgi neatsirado.

Į albumą – apps‘ą nereikia pridėti begalės dalykų, užtenka tik vienos idėjos, įrodė britas Calvin Harris. Trečiąjį albumą muzikantas klausytojams davė dykai, tačiau su viena sąlyga – jo klausytis galima tik šokant. Klausytojai galėjo nemokamai parsisiųsti albumo mobiliąją aplikaciją, tačiau dėl telefone esančio akselerometro muzika grojo tik telefonui judant, t.y. klausytojui šokant. Vos tik šis liaudavo judėti, muzika sustodavo. Bešokant susižavėję Calvin Harris ir kompaktinę plokštelę įsigiję klausytojai apps‘u iš muzikanto išpešti galėjo dar daugiau – nufotografavus albumo viršelį buvo atrakinami dainų remixai ir kt.

Nebūtina dainų tiesiogiai perkelti į mobiliąją aplikaciją, tai gali būti puiki albumo reklama. Šitai suprato legendiniai The Rolling Stones, tiksliau, su jais dirbusi Aurasma platforma. Neįtikėtina, tačiau daugiau nei penkiasdešimt metų muzikos industrijoje besisukantys britai vėl nustebino – naujam, praeitų metų spalį pasirodžiusiam albumui pristatyti pasitelkė papildytos realybės (angl. augmented reality) triuką – klausytojų realybę papildė ant albumo esančiu gorilos atvaizdu. Viskas atrodė taip – grupės gerbėjai, parsisiuntę apps‘ą, pro mobiliojo telefono kamerą žiūrėdami į Big Beną, Eifelio bokštą ar kitą žinomą kraštovaizdį (jų būta 30 tūkstančių), netikėtai išvysdavo lipančią, su balionėliu skrendančią ar sėdinčią The Rolling Stones gorilą. Tam, jog sukeltų dar didesnį šurmulį, grupė paskelbė šių netikėtų nuotraukų konkursą. Susidomėjimas buvo milžiniškas – CTR (click-through rate) rodiklis siekė net 24 % – beveik kas ketvirtas mobiliąją aplikaciją pamatęs lankytojas ją susidomėdavo ir nors pats albumas apps‘u netapo, tačiau ženkliai pakėlė jo pardavimus.

http://www.youtube.com/watch?v=hwxni5GVSUY

Kaip matyti iš mobiliosiomis aplikacijoms susidomėjusių muzikantų būrio (jų yra kur kas daugiau nei šiame straipsnyje), klausytojų ateityje laukia dar ne viena staigmena. Tikėtina, jog apps‘sai tikriausiai netaps pagrindine albumo forma, tačiau galimybė sukurti pridėtinę vertę, o muziką iš skaitmeninio mp3 failo paversti nauja, interaktyvia patirtimi, ateityje neabejotinai turėtų sulaukti daugiau dėmesio. Galiausiai, milžiniška ir vis tebeauganti mobiliųjų telefonų rinka tam suteikia tiesiog nuostabias sąlygas.