Kino klasikos filmai iki šiol jaudina ir yra aktualūs ne tik ankstesnių, bet ir šių dienų žiūrovams. Tuo įsitikinti kviečia „Skalvijos“ kino centras, sekmadienius paskyręs metų metus brandintai kino klasikai. Vasario kino ekrane bus parodyta prancūzų režisieriaus ir scenaristo Jacques‘o Deray psichologinė drama „Baseinas“ (La piscine, 1969). Į kino ekranus ji sugrąžino žiūrovų mylimą aktorių duetą – Romy Schneider ir Alainą Deloną, o režisieriui pelnė kriminalinių istorijų meistro vardą.
Pirmąjį „Baseino“ seansą vasario 2 d. pristatys kino kritikė Auksė Kancerevičiūtė, kitus – kino kritikai Izolda Keidošiūtė bei Narius Kairys, taip pat VU filosofijos doktorantė ir poetė Aušra Kaziliūnaitė.
J. Deray kine debiutavo 1960 m. juosta „Žigolo“ (Le Gigolo). Beveik tuo pačiu metu, kai kinematografą sukrėtė Naujoji prancūzų banga. Tačiau novatorišką kino judėjimą J. Deray stebėjo iš šalies ir autorinį kiną vertino gana skeptiškai. Visą gyvenimą jis išliko kriminalinio žanro atstovu. Prancūzas meistriškai kurdavo įtampos prisodrintą atmosferą iš vogčia mestų žvilgsnių, išdavikiškų gestų, iškalbingų detalių. Nenuostabu, kad dėl šio talento buvo pramintas prancūziškuoju Hičkoku, o jo filmus lydėjo didžiulė komercinė sėkmė. Tarp garsiausių darbų – „Borsalino“ (1970), „Gauja” (Le Gang, 1977), „Baseinas“.
Nepaisant nuolat deklaruojamos meilės grynai žanrinei formai, J. Deray savo filmuose mėgo jungti skirtingus žanrus. Kartais jis išryškindavo detektyvinę liniją, kartais rinkdavosi trileriui būdingas išraiškos priemones ar psichologinį aspektą. „Baseinas“ laikomas geriausiu jo psichologinės dramos pavyzdžiu.
Bene svarbiausias „Baseino“ klausimas – kaip toli galima nueiti dėl meilės. Po kaitria Saint Tropez saule besiilsinčių įsimylėjėlių ramybę nutraukia buvęs Marianos meilužis su dukra. Iš atostogų idilės filmo atmosfera perauga į aštrėjančią dviejų vyrų psichologinę dvikovą dėl moters. Augančią herojų sumaištį išduoda vis sunkiau tramdomos emocijos, dviprasmiškos užuominos, apsimestinis mandagumas.
Dera prisiminti 7 deš. populiarius laisvos meilės be įsipareigojimų idealus. Tuo metu žodžiai „santuoka“ ir „įsipareigojimai“ skambėjo kaip visiškas nesusipratimas. Skatinta laisvai įgyvendinti visus seksualinius troškimus. Todėl „Baseino“ herojų nuolat tramdomi tikrieji jausmai, gniaužiamas pavydas ir savininkiškumas įgauna papildomą prasmę – atsisveikinimo su jaunystės idealais bei laisvos meilės iliuzija.
Apie 30 juostų sukūręs J. Deray nuolat bendradarbiavo su pasaulinio garso aktoriais (Jean-Paul Belmondo, Lino Ventura, Nastassja Kinski ir kt.). Režisierių siejo ilgametė partnerystė su A. Delonu. Beje, ši užsimezgė „Baseino“ filmavimo aikštelėje ir sujungė juos dar 8 kino filmams. Vaidmuo „Baseine“ buvo reikšmingas ir R. Schneider – jis sutapo su nauja jos šlovės banga.
Apie įsimintinus vaidmenis juostoje sukūrusius A. Deloną bei R. Schneider kalbėta, esą jie vaidina taip, tarsi viską išgyventų tikrovėje. Ryškūs vaidmenys juostoje taip pat teko prancūzų kino pažibai Maurice‘ui Ronet bei tuo metu tik pradedančiai karjerą Jane Birkin.
Neseniai suskaitmeninta ir šiuolaikiniam kino rodymui pritaikyta juosta leidžia mėgautis autentiška 7 deš. dvasia, dosni ano meto interjero ir stiliaus detalių. Daugiau informacijos www.skalvija.lt
Komentarai