Turtinga europietiška kultūra, socialiniai kirčiai, karo realijos, savitas Šiaurės ir Vidurio Europos šalių humoras – tokį paveikslą žiūrovų vaizduotėje sutelks šių metų lapkričio 6 dieną prasidėsiantis Europos šalių kino forumas „Scanorama“. Festivalio komanda daugiau nei pusmetį formavo programą, kurios filmus rinkosi iš svarbiausių senojo žemyno festivalių – Kanų, Berlyno, Roterdamo, Karlovi Varų, Geteborgo, Linco „Crossing Europe“ ir Haugesundo.
„Šiuose festivaliuose išvydome Europos kino ir kultūros įvairovę, kuri atskleidžia unikalų ir kartu labai artimą europietiško kino skambesį. Pasaulyje su nusitrynusiomis ribomis tarp šalių mums svarbu atsigręžti į save, įsigilinti į savo šaknis, įvertinti moralines nuostatas ir susidaryti savo, europiečio, portretą – kuo platesnį ir visapusiškesnį. Todėl rinkdami filmus atsižvelgėme į poreikį apmąstyti europietiškąją tapatybę“, – sakė Europos šalių kino forumo „Scanorama“ direktorė Gražina Arlickaitė.
Profesinį meistriškumą vienoje svarbiausių „Scanoramos“ programų „Naujenos iš Šiaurės“ ir vėl įrodys norvegas Hansas Petteris Molandas, kurio naujausias filmas „Metų pilietis“ (In Order of Disappearence) bus jau penktasis, rodomas festivalyje. „Scanoramos“ žiūrovus džiuginęs juostomis „Aberdynas“, „Draugas Pedersenas“ ir „Savaip sąžiningas žmogus“, šįkart režisierius sukūrė juodąją komediją, kurioje tėvas, išgyvendamas sūnaus netektį, kruopščiai rezga keršto planą ir įsivelia į gangsteriškus žaidimus. „Metų pilietis“ sėkmingai laviruoja tarp šmaikščių dialogų, veiksmo, automobilių gaudynių ir šaltakraujiškų žmogžudysčių. Tai jau ketvirtas H. P. Molando darbas, kuriame vaidina švedų kino žvaigždė Stellanas Skarsgardas.
„Scanoramos“ komandai paskutiniu kelionės tašku šiais metais tapo Haugesundo kino festivalis Norvegijoje, kuriame pretižinį „Amandos“ apdovanojimą už geriausią norvegišką filmą pelnė Eriko Poppės darbas „Tūkstantį kartų labanakt“ (A Thousand Times Good Night). Rebeka (akt. Juliette Binoche) yra viena garsiausių karo fotografių pasaulyje, kuri nedvejodama stato savo gyvybę į pavojų, net jei skaudina savo artimiausius žmones – vyrą ir vaikus. Režisierius Erikas Poppe į ekraną iš dalies perkėlė savo asmeninę istoriją – pats išbandęs karo fotografo dalią jis puikiai žino, kokie išbandymai tenka tarp meilės šeimai ir aistros darbui besiblaškančių karo reporterių.
„Scanorama“ tradiciškai siekia pristatyti filmus, kurių pavadinimai šiemet dažniausiai skambėjo tarptautiniuose festivaliuose. Iš Kanų į Vilnių atkeliaus ukrainiečių režisieriaus Sergejaus Loznicos naujausias dokumentinis filmas „Maidanas“ (Maidan). S. Loznicos kamera įamžina vieną audringiausių dabartinės Europos istorinių akimirkų – Maidaną ir ukrainiečių patriotinę kovą už laisvę. Ilgi kadrai, užfiksuojantys siautulį, peraugantį į siaubingą kraujo praliejimą, sukrečia suvokiant, jog šis kruvinas metraštis yra vos prieš gerą pusmetį įvykusios revoliucijos atspindys.
Antrasis Kanų kino festivalio perlas – belgų brolių Jeano Pierre’o ir Luco Dardennų socialinė drama „Dvi dienos, viena naktis“ (Two Days, One Night), pasakojanti istoriją apie Sandrą, kuri turi vos dvi dienas įtikinti bendradarbius paaukoti savo premijas tam, kad išsaugotų jai darbo vietą. Aktorė Marion Cotillard, įkūnijanti Sandrą, talentingai, dažnai vien akimis perteikia nepavydėtinoje padėtyje atsidūrusios moters abejones, baimę dėl ateities ir nepasitikėjimą savo jėgomis.
Anot G. Arlickaitės, „Scanoramos“ komanda tiesiog negalėjo praleisti Berlinalėje rodyto dokumentinio 3D filmo „Kultūros katedros“ (Cathedrals of Culture). Pasaulinio garso kino meistrai, tarp kurių – Wimas Wendersas, Robertas Redfordas ir vos prieš kelis mėnesius nuo maliarijos miręs Michaelis Glawwogeris, mėgina prakalbinti rinktinius Europos pastatus. Trimačiu vaizdu šeši režisieriai mėgina įsismelkti į išskirtinės formos Berlyno filharmonijos, paties žmoniškiausio pasaulyje Haldeno kalėjimo Norvegijoje, pirmosios Rusijoje Sankt Peterburgo nacionalinės bibliotekos ir marmurą su stiklu sujungiančių Oslo Operos rūmų sielas.
Juodojo humoro dozę žiūrovams garantuos debiutinis lenkų režisierius Grzegorzo Jaroszuko filmas „Kebabas ir Horoskopas“ (Kebab and Horoskop). Buvęs kebabų pardavėjas ir darbo netekęs horoskopų rašytojas sumano tapti rinkodaros ekspertais, o pirmaisiais jų klientais tampa kilimų parduotuvės, iki tol neturėjusios nė vieno kliento, savininkai ir darbuotojai. Šis filmas – ryškus ir įdomus laimikis iš liepos viduryje pasibaigusio Karlovi Varų festivalio.
Europos šalių kino forumas „Scanorama“ šiemet vyks lapkričio 6–23 dienomis, Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose.
Komentarai