Emanuelis Ryklys – estetiškasis muzikos gurmanas, daug kartų rodęsis už DJ pulto įvairiuose neformaliuose renginiuose ir muzikos festivaliuose. Taip pat Ryklys yra vizualistų komandos „Rüt Rüt“ narys ir garsinio judėjimo „Bangos“ autorius. Ir tik visai neseniai Emanuelis atrado tikrąją savo aistrą – metė į šalį pomėgius bei dešimtmetį sūpuotą reklamos vadovo kėdę ir visas savo žinias, talentą, įgūdžius bei koncentraciją nuo tada skiria kavos entuziazmui. Per labai trumpą laiką jis tapo pirmosios Lietuvoje tarptautinės kavos konferencijos „Dark Times“ organizatoriumi bei „Crooked Nose & Coffee Stories” kavos manufaktūros įkūrėju ir savininku. Kava – ne šiaip gėrimas, kava – tai kultūra ir socialinis ritualas. Šįkart SDB Special miksas įgauna ypatingo kelionių skonio ir sodriai pakvimpa juoduoju eliksyru.
Eklektiška garsų mikstūra mus pakiliai nuneš į skirtingas pasaulio šalis, po įmantrius ir užburiančius jų muzikinius aromatus. Išgirsime įvairaus laikmečio jazz, dance, rock, eclectic dėlionę, o bendrame kontekste pajausime ausį virpinančią rūgštelę. Galbūt šis SDB Special miksas taps nauja Tavo ryto tradicija?
Kūrinių sąrašas:
- Jimi Tenor & KabuKabu─ Sunrise
- Michaela Melián─ Manifesto
- Bentley Rhythym Ace ─ Bentley’s Gonna Sort You Out
- Bill Nelson ─ Another Happy Thought (Carved For Ever In Your Cortex)
- Rockers Hi-Fi ─ One With Another
- Tirzah&Micachu─ I’m Not Dancing
- DjNori─ Happy Sunday (Maurice Fulton Remix)
- Shadazz─ The Horrors
- Wang Chung ─ Lullaby
Kokią kavą mėgsti?
Tamsią ir kvapnią. Šiai dienai prioritetai atitenka Afrikos kavoms. Jos įspūdingos savo aromatais ir mažiausiai pažįstamu skoniu. Kita vertus, mėgstu ir tvirtas, pikantiškas Azijos kavas. Galvoju, kad esu pakankamai atviras skoniams ir kvapams.
Kofeinas – tai juk legalus lengvasis narkotikas. Nesijauti savotiškas narkotikų platintojas?
Skaitau puikią šia tema paršytą Murray Carpenter knygą “Caffeinated: How Our Daily Habit Helps, Hurts, and Hooks Us”. Legaliojo narkotiko istorija išties sena, ilga ir vis dar rašoma, tačiau dar nė karto nesijaučiau parduodantis kavą, kaip tiesiog funkcinį gėrimą. Daugelis ateina į manufaktūrą ieškodami skonio, o ne dozės. Tikiuos taip visada ir bus. Kita vertus, turiu keletą draugų, kurie užkibo ant kavos mano pagalba. Tai gal vis dėlto turėčiau jausti sąžinės kirminą.
Išmintis byloja: jei žmogaus netraukia žinojimas, tai jis kvailys. O kas, jei žmogus nemėgsta kavos?
Sutinku ir tokių, kuriems kava neskani ir blogai kvepia. Tai natūrali reakcija, ypač jei žmogų visą gyvenimą supa neaiškios kokybės, skrudinimo, kilmės kava. Tačiau tais atvejais, stengiuosi žmogui duoti pauostyti bent keleto skirtingų pasaulio kavų. Šviežiai skrudintų, teisingai užaugintų ir apdorotų. Neįmanoma nemėgti uogų, vaisių, riešutų, prieskonių, gėlių. Kavoje pilna natūralių kvapų. Sakyti, kad nemėgsti kavos tolygu sakyti, kad nemėgsti gėlių. Kava labai skirtinga. Tikiu, kad net ir išrankiausias rastų sau patinkančią kavą. Tereikia ją pažinti iš gerosios pusės. Kitas dalykas– žmogus gali būti jautrus kofeinui. Šiuo atveju gali mėgti kavą, bet nemėgti jos rezultato organizmui.
Kas kavos ruošimo kultūroje tau rūpi labiausiai? Senosios tradicijos ar nauji paruošimo būdai?
Rūpi tai, kad ta kultūra yra tokia pat skirtinga, kaip ir su kava dirbantys ar ją vartojantys žmonės. O sena tai ar nauja, mano galva, visai nesvarbu. Svarbu, ką apskritai perteikia ta kultūra, kokios tai vertybės, kokia energija sklinda su tos kultūros pagalba, kokius žmones ji sujungia. Taip pat man svarbu tai, kad kartais kava būna puiki įžanga į bet kokios kultūros pažinimą. Kava tarsi neformalus leidimas susitikti, susipažinti, pažinti, dalintis.
Sako, kad norėdamas kurti muziką, turi bandyti prisiminti melodiją, kurios niekas nėra sukūręs. Kaip tai vyksta su kavos tonais?
Taip, tai tikrai asmeniška ir subjektyvu. Kurdamas pirmuosius savo kavos mišinius turėjau kelias idėjas, kurias siekiau realizuoti skonio pagalba. Tai pat jas puikiai sustiprino ir Solveiga Masteikaitė sukūrusi istorijas „Crooked Nose” kavoms. Kalbant apie kitus manufaktūroje gimstančius produktus, tai stengiuosi vadovautis tiek esamomis žiniomis, tiek intuicija. Pastaroji man gal net svarbesnė. Neprojektuoju savo darbų, bet pristatydamas kavos ar kavos įkvėptus produktus noriu leisti žmonėms pažinti kavą kuo plačiau. Kava gali įgauti daug formų ar papildyti jau egzistuojančias.
Organizuoji kavos konferencijas „Dark Times“, kokių svarbių inovacijų Lietuvos kavos kultūroje pavyko pasiekti?
Čia reikėtų kalbėti daugiskaita, nes prie renginio dirbu ne vienas. Taip, esu „Dark Times” sumanytojas ir turinio formuotojas, bet be aplink esančių žmonių šis renginys neįvyktų. Šio renginio idėja niekada nebuvo inovuoti. „Dark Times” tikslas – pristatyti kavos kultūrą bei su kava dirbančius ir įkvepiančius žmones. Renginio turiniu siekiu parodyti kavos kompleksiškumą. Tai ir skonis, ir istorijos, ir instrumentai, ir nacionaliniai išskirtinumai, ir dizainas, ir priežastis susitikti. Su kava susijusių temų išties daug, tad tikiu, kad būsimi „Dark Times” renginiai nesikartos. Kitas svarbus uždavinys kuriant „Dark Times” man buvo plėsti kavos kultūrą, nes ji išties verda tik savo sultyse. Kava dažnai perdaug sureikšminama ir prieinama tik tiems, kas dirba šioje industrijoje. Daugelis kavos straipsnių ar renginių kavos tema yra suvokiami tik jei esi susipažinęs su kavos terminais, specifika, įrankiais. Taip, tai svarbu ir profesionalu. Na, bet man asmeniškai svarbiau ir profesionaliau, jei sudėtingus dalykus sugebi paaiškinti visiems suprantama kalba. Tik tuomet šie dalykai plis, užkabins ir pakeis mūsų kasdienius įpročius. Tokie dalykai nevyksta greitai, bet to ir nereikia. Su „Dark Times” konferencija išties sulaukėme didelio palaikymo. Tiek iš kavos pasaulio atstovų, tiek ir iš žmonių, kurie atviri ir smalsūs.
Dešimtmetį, prieš atsidarant savo kavos verslą, dirbai reklamos industrijoje. Kokios nepakeičiamos patirties ten įgyjai?
Visur svarbiausias žmogiškas ryšys. Dinamiškas reklamos pasaulis tave labai užgrūdina. Turi išlikti tvirtas net ir ekstremaliausiomis sąlygomis. Dirbant su kava dar neteko išgyventi nė penktadalio streso, kuri sukeldavo reklamos projektai. Su kava dirbu savo ritmu. Tačiau reklama buvo ir yra puiki mokykla, jei nori išmokti subtilių dalykų kuriant produktus. Laiko mažai, o tobulybės sieki kiekviename milimetre. Tai, žinoma, atsiliepia ir „Crooked Nose” produktams.
Pažvelkime į kosminę kavos ateitį. Juk tai labiausiai šiuolaikiškas ir gilias tradicijas turintis gėrimas. Kokios laukiamos naujos mados ir transformacijos?
Šiandien yra keletas ryškių tendencijų. Viena jų demonstruoja apie vis didesnę mokslininkų, naujųjų technologų, kompiuterių įtaką kavai. Pavyzdžiui, jau dabar daug, kas naudoja kompiuterizuotos, naujos kartos skrudintuvus. O jei panaršysite Kickstaterį, rasite ir ne vieną ateitimi kvepianti kavos ruošimo įrankį. Taip pat mačiau ne vieną video, kuriame užfiksuoti kavos ruošimo procesai su robotais, o ne realiais baristais. Kita tendencija arčiau žemės – daug dėmesio skirti kavos ūkiams ir ūkininkams edukuoti. Tam, kad jie augintų tik kokybišką kavą ir taip leistų mėgautis tokia kava kuo natūralesne forma, be jokių efektų ar priedų. Tai išties didelė pastarųjų 10-15 metų aktualija. Tikiu, kad ateityje viskas persipins, susijungs ir pateiks galbūt šiandien net nevystomų scenarijų. Aš pats už tai, kad kuo daugiau pažintume save ir naudotumėmės savo turimais įrankiais. Visų pirma nosimi ir liežuviu. Taip pat, mano galva, svarbu patiems sau susikurti kavos gėrimo ritualą. To juk niekas iš mūsų neatims ir niekas už mus geriau nesukurs.
Ačiū už pokalbį.
Sunday Bug Special prenumerata iTunes – čia, originali Sunday Bug radijo laida čia,
Ryklio „Bangos” socialinėje erdvėje – čia.
Viršelio autoriai: Evelina Stankūnaitė ir Lukas Petraitis.
Interviu ėmė Tomas Vėjas.
Komentarai