Lapkritis – niūrokas mėnuo. Todėl – kol dar neperėjome prie pseudokalėdinių (pvz., koks albumas šiemet pasaulyje labiausiai liaupsinamas – tuoj pradės pildytis www.albumoftheyear.org) ir naujametinių (pvz., kokia reali nauda muzikantams iš taip nuskambėjusių „Spotify @ Omnitel“, „Deezer @ Tele2“ ar „PakarTOT“ megastartų šiemet) temų… Pabandykime pasilinksminti.
O proga tam yra. Bent jau pusprogė. Jau visą mėnesį pusė pasaulio linksminasi. Naujo atrakciono internete pavadinimas – „YouGov Profiles“. Jei trumpai, tai ši visuomenės ir rinkos apklausų kompanija apklausė 190 tūkst. Didžiosios salos gyventojų – apie tai, ką jie mėgsta ir šie tokia įdomia forma apibendrinti duomenys viešai prieinami online.
Puikus būdas užmušti kelias lapkričio valandas. Tai greitai suprato ir žurnalistai. Prasidėjo didysis vėžinimasis. Panagrinėti futbolo klubų fanai. Žaidimų mėgėjai. Apple. Na, ir aišku, visa krūva keisčiausių išvadų apie pamėgtą muziką.
Ką čia ir bekalbėti…. Ir aš įvedžiau „Lithuania“.
Dabar – make no mistake – „You Gov“ įrankis neparodo, ką to ar kito dalyko fanai mėgsta „labiausiai“. Jis parodo, kuo to daikto (ar gyvio, ar asmenybės, ar brendo) fanai skiriasi nuo bendros masės, visų beveik 200 tūkst. apklaustų būtent Britanijos gyventojų.
Kad būtų paprasčiausiai suprasti tą skirtumėlį (ir nereiktų aiškinti apie visokius z-scores), „YouGov“ sukūrė tokią kaip skalę, kur 1 reiškia esant statistikai pagrįstą ryšį, 2 – vidutinio stiprumo ryšį, 3 ir daugiau – ryšys jau yra stiprus, o jei daugiau nei 4 – beveik absoliutus). Na, čia kad būtų paprasčiau suprasti – pateiksiu tą stiprumą prie kiekvieno „prikolo“, ok?
Taigi, jūsų dėmesiui – Lithuanian‘as salose. Tas ateities naujosios globaliosios Lietuvos tautybės atstovas. Remiantis 58 žmogų duomenimis (realiai labai nedaug, palyginti su visa bendra apklausta mase). Bet gal taip dar linksmiau arba, jei norite, meta- transcendentiškiau…
Taigi, kas jis, kuris taip myli Lietuvą? Sakau ryžtingai drąsiai „jis“, nes greičiau mylintis Lietuvą prisipažins vyrukas (0,95), o dar didesnė tikimybė, kad jam nėra 25 metų (2,38). Tai liečia būtent Lietuvą… nes, pavyzdžiui, Lenkiją myli labiau 25 – 35 metų vyrai, Latviją – panelės iki 25 metų (ir iš Velso)… Štai Rusijos mėgėjai apklausoje demografiškai labai panašūs į Lietuvos, tik dar daug kartų labiau tikėtina, kad jie yra vyrai (net 5,86).
Įdomybės prasideda, kai pažiūri kitas Lithuanian‘o charakteristikas. Jis uždirba daug (giriasi, kad lieka per mėnesi apie štuką svarų), bet gyvena žemesnės už vidutinės klasės gyvenimą. Aiškiai, greičiau kairiųjų pažiūrų. Bet tuo pat metu, didžiausia tikimybė, kad jo specialybė – finansai (1,49). Buhalterija. OK, viešbučiai.
Dar lietuvis laiko save mąstančiu (!), analitišku (!!) ir netgi asmenybe (!!!), bet pripažįsta, kad būna netvarkingas, asmenybė-bet-sudėtinga ar net neurotiška.
I would not be able to manage without internet. I feel bombarded by advertising. I find the idea of being in debt stressful – štai kas sukasi jo galvoje.
Škotija. Aiškiai didžiausia tikimybė, kad Lithuanian‘as yra įsitaisęs taip vadinamoje Centrinėje Škotijoje (1,75) – tai reiškia, kad jis gali tupėti ir Glazge, ir Edinburge, ir apylinkėse. O pilkasis Škotijos dangau! Juk jau nuo suknisto XIX amžiaus pabaigos tu glaudei lietuvius, čia, o ne kokiame ten London ar Mančesteryje daugiausiai lietuvio būta.
Čia juk veikė „Šviesos draugystės“ draugija, o kokios gi spaudos nebūta – ir „Vaidėlytė“, ir „Mūsų veidas“, ir jumoristinis „Ežys“, ir „Širšė“, ir netgi atvirai komunistinis „Rankpelnys“. Glazge lietuvių Seimo būta! (Negalvokit, kad pusės straipsnio neparašęs jau išprotėjau, visa šita yra Didžiosios Britanijos lietuvių istorijoje, Dapkutės straipsnyje, pats tokią knygą turiu „Versus aureus“ išleistą).
Beje, tendencijos burtis Londone (1,0) ir visoje toje „rytinėje“ Anglijoje išlieka. Bet apklausa rodo ir priklausomybes „su minuso ženklu“, t.y. kur mylinčių Lietuvą greičiau nerasi. Tai va, toks dabar biškį yra Mančesteris, daug labiau – Škotijos pati šiaurė (-0,88), Velsas (-1,05) ir pietiniai krantai ten prie kanalo (-1,9), o visų labiausiai, net siaubingai labai minusas prieš Lietuvą yra Jorkšyras (net -4,44).
Na, o dabar pasilinksminkime… Kuo dar skiriasi tas Lithuanian‘as nuo brito?
Seksas. Ta įžanga intriga, kurią rengėjai matyt sutalpino į sąvoką „relationships“, kad nebūtų vien „sex“. Pagrindinis lietuvio išskirtinumo kriterijus lifestyle srityje (3,33), tipiškus anglus lenkia kelis kartus. Nieko nuostabaus, tokiame amžiuje, tėvynėje – dar labiau.
Antroje vietoje tiktai – gamta ir gyvūnai. Tuo Lithuanian‘as skiriasi nuo Britanijos latvės (kuriai svarbiau gyvūnai) ir lenko (kuriam seksas antroje vietoje, nes dar svarbiau religija), ir dar labiau nuo jauno rusiuko, kuris, pasirodo, dešimt kartų labiau nei standartinis britas vėžinasi nuo Put… tarptautinių žinių ir politikos (va tau ir RT JK kabelinių pasiūloje).
Šuo. Kad lietuvis už anglą (škotą) labiau myli gyvą gamtą, ką tik įrodėme… Bet, su sąlyga, kad ta gamta yra šuo (0,72). Paukštelis ar katė lietuvį jaudina panašiai kaip statistinį britą, bet va kai reikalas prieina iki žuvytės, yra didelė lietuvio antipatija jai (-1,67) ir aiškiai akvariumų judėjimas plačiąsias jaunų lietuvių mases pasiekė ne labiau nei koks indie rokas.
Paišymas ir rašymas. Ką veikia lietuvis, jei ne seksas ir ne basketbolas (čia koeficientas 3,0, bet ir asilui aišku, kad saloje krepšiniu tas lietuvis tik ir tesidomi, tad nesiplėsim). Tai va, jis daug dažniau nei tipiški britai užsiims piešimu ar rašymu (1,9). Antroje vietoje, tokie hobiai – kaip grojimas instrumentu (!!! 1,69 – teikia vilties ateičiai)… arba puodų žiedimas (1,68). Neišėjo relationship, let‘s play a guitar… or try pottery? Kyla mintis, gal anketos atsakytojai nesuprato, kokia reikšme pot buvo pateiktas šioje anketoje. Jūs esat matę jauną lietuvį puodą žiedžiant?
Na, ir visiškos įdomybės prasideda, kai prieiname taip vadinamus prekės ženklus. Kai kurie iš jų yra captain obvious – jei Lithuanian‘as gyvena Škotijoje, tai grečiau už anglus pinigus laikys ir Škotijos bankuose. Kadangi lietuvaitis konservatyvokas, jį labiau traukia prie “Microsoft”, “Dell” ar seno gero “Sony”, mes daugiau mažiau žinome. Bet pažvelkime į lietuvio sielos spintos gelmes ir ką čia pamatysime….
Sainsbury‘s. Taip, taip “Sainsbury’s” (0,58). Na gal dar “Tesco”. Bet tikrai ne “Asda” (-1). Kodėl lietuvio gyvenimo supratimui taip artima “Sainsbury‘s”, man sunku suvokti (lenkai ir latvės eina į “Lidl” ir nesuka galvos, su tuo savo “Sainsbury‘s” lietuvaičiai panašūs į jaunus rusus). Palyginti, tarp britų “Sainsbury‘s” yra vidurinės klasės bobučių iš Londono, tokių kur „Guardian“ skaito, supermarketas. Kokios skardinės ten traukia tuos kurie myli Lietuvą, jūs man paaiškinkit…
Ralph Lauren. Praėjusiame straipsnyje jau buvo įrodyta, kad nebereikalingas išlaidas muzikai fiziniu pavidalu, pakeitė išlaidos grožiui ir drabužiams. Britanijos Lithuanian‘ų atveju labiausiai iš to profitino pagal šį analitinį modelį… “Ralph Lauren” (ir tikrai ne “H&M”). Paaiškinkit man ir šitą lietuvišką potraukį (lenkai va greičiau pirktų “Ann Summers”, rusai – “Fred Perry” ir “River Island”), mįslingas jis man kaip Patricija Kaas prie Veisėjų ežero.
Peugeot. Jei aukščiau esantis pasirinkimas sufleruoja, kad kažin kur Lithuanian‘o viduje slepiasi kokia tai iškrypėliška svajonė apie eleganciją su golfo lazda rankoje (tą patvirtina ir potraukis “Mercedes Benz”), šis estetinis pasirinkimas tai visai patvirtino. Kodėl būtent “Pežo” (1,06)??? Kažkokia akcija jiems Edinburge buvo? Britanijoje “Peugeot” – konservatyvaus pensininko iš Velso (beje tokio, kur mėgsta ir “Sainsbury‘s”) automobilis.
Ir dar, lietuvaičiai Britanijoje nekenčia volkswagenų, čia gal sunkios vaikystės prisiminimų atspaudas.
Na ir pabaigai po tokių „pasakyk ką vairuotum, ir aš pasakysiu kas esi“ paralelių pasilikau sau tyrimo desertą, visų saldžiausią iš jų – apie muziką (yra ir apie kiną, ir apie knygą, bet gal kitą kartą).
Tai va. Topinė Lithuanian‘o grupė, kuria jis skiriasi nuo vidutinio brito yra… nepatikėsi… yra… Bob Marley and the Wailers (1,27) Gal tie lietuvaičiai tikrai ne piešia, o plešia laisvalaikiu. Be reikalo iširot, Lipnūs Maharadžos Pirštai. Klaidžiotumėt dabar po lietuvių gyvenamas vietas saloje ir vargo nematytumėt. Ir jūs prodiuseriai atkreipkit dėmesį – ne boysband ir ne pupyčių reikia lietuvio sielai, o seno gero reggae. Ką patvirtina ir Ministry of Echology sėkmės istorija.
Antras lietuvio skonio išsiskyrimas… Barbra Streisand (1,07). Paskui eina toks įdomus dupletas – The Stranglers (0,99) ir Blondie (0,87). Irgi akivaizdu – ne ta kryptimi dirbo, ilgus metus buvo pasiklydusi, mūsų muzikos industrija. Gal tik Butkutei jos to naujo vyro dėka atsivėrė akys – dėl to ir pilnos arenos.
Kitos grupės ir atlikėjai, kuriuos lietuviai myli labiau už škotą ar anglą – tai iš eilės žiūrint – Taylor Swift, The Beach Boys, The Clash, Eagles ir The Doors. Komentarai, matyt, nereikalingi.
Lietuvaitis Britanijoje – iš anksto pasenęs? Tik tokią linksmą išvadą man atnešė šios kelios valandos profile‘inimo, o jums?
Komentarai