Pasaulio kino kritikai sudarė artėjančio „Kino pavasario“ filmų 14-tuką

22-asis Vilniaus kino festivalis skelbia, kokie gausios programos filmai surinko daugiausiai autoritetingų kino kritikų balsų. 13 kino ekspertų, kurių dauguma priklauso Tarptautinei kino kritikų federacijai FIPRESCI, pasirinktus filmus įvertino asmeniniais pažymiais. Tokiu principu sudaryta programa „Kritikų pasirinkimas“. Šiemet joje – 14 filmų, tarp kurių – naujausios Xavier Dolano, Andrea Arnold dramos ir keturių „Oskarų“ nominantas.

Šiųmečiame kritikų sąraše – jau ne kartą festivalyje girdėtos pavardės, aktyviai rašančios ir analizuojančios kiną tarptautiniuose leidiniuose. Tai buvę „Kino pavasario“ žiuri nariai: Ariel Schweitzer (Izraelis), Andrei Plakhov (Rusijos Federacija), Carmen Gray (D. Britanija), Pamela Biénzobas (Čilė), Paolo Bertolin (Italija) ir kiti. Jie filmus atrinko iš trijų festivalio programų – „Metų atradimai“, „Festivalių favoritai“ ir „Dokumentika“, todėl filmų žanrai varijuoja nuo absurdo komedijos ar egzistencinio kelio filmo iki subtilios animacijos suaugusiems.

„Nors programa labai įvairi, bet visuose filmuose juntama drąsa ieškoti originalaus pasakojimo būdo bei išbaigtas ir savitas stilius“, – „Kritikų pasirinkimą“ komentuoja viena „Kino pavasario“ programos sudarytojų Mantė Valiūnaitė.

Brandžios moters drama

Daugiausia kritikų balsų surinkęs „Vandenis“ („Aquarius“) – antrasis pilnametražis brazilų režisieriaus Kleberio Mendonços Filho filmas. Tai pasakojimas apie 65-metę Klarą, buvusią muzikos kritikę, gyvenančią dviaukščio namo turtingoje Brazilijos pajūrio miesto dalyje ir prisiekusią sau niekada iš jo neišsikraustyti. Tačiau kompanija, nupirkusi visus kitus namo butus, pradeda manipuliatyvaus teroro žaidimus. Klara ryžtasi nepasiduoti besikeičiančiai aplinkai ir naujiesiems kapitalistinės santvarkos riteriams bei išsaugoti tai, kas jai brangiausia – kvartalo savitumą, prisiminimus ir jaukią bendrystę su kaimynais. Deja, kovoti ji lieka viena.

Tikrovės ir paralelinių pasaulių sandūra Atlaso kalnų fone

Antrasis kritikų pasirinkimas „Mimozos“ („Mimosas“) – vienas įspūdingiausių programos filmų tiek vaizdo, tiek garso atžvilgiu. Režisierius Oliveris Laxe’as kuria realybės ir fikcijos ribas trinantį pasakojimą apie kelionę per Maroko Atlaso kalnus. Filmo herojai Saidas ir Ahmedas pažada nugabenti mirusį šeichą į jo gimtinę, tačiau ar jie tikrai žino kelią? Jųdviejų laukia įvairios kliūtys ir pavojai, kuriuos galima įveikti tik drauge ir labai tikintis, kad viskas pavyks. Tačiau žmogus dėl to ir yra žmogus, kad bijo, abejoja ar gali išduoti. Visą šį sudėtingumą perteikia filmo paraleliniai pasauliai, kurie žiūrovams užduos daug klausimų ir paliks begalę vietos interpretacijai.

Juodas humoras ir magija

Programoje išvysime ir naujausią, stereotipus laužančią režisieriaus Alaino Guiraudie (2013 m. jo filmas „Nepažįstamasis prie ežero“ pelnė „Queer palmės šakelę“) absurdo komediją „Vertikali būsena“ (orig. „Rester vertical“, ang. „Staying Vertical“). Filmas pasakoja apie režisierių Leo, kuris Prancūzijos Pietuose ieško įkvėpimo naujam filmui. Tačiau netikėtai susitikęs su piemene Mari, jis susilaukia su ja vaiko ir lieka vienas juo rūpintis. Tyrlaukiuose besirutuliojančioje dramoje susipina aistros, sekso scenos, magija ir realizmas, laužantys įprastinius filmo priežasties ir pasekmės ryšius.

Įelektrinantis aktorių duetas

„Kino pavasario“ žiūrovai su viena įdomiausių britų režisierių Andrea Arnold turėjo galimybę susipažinti žiūrėdami filmą „Akvariumas“ (2009). Šįkart režisierė, savo darbuose daugiausiai dėmesio skirianti socialinėms problemoms, pristato pirmąją Amerikoje sukurtą juostą „Amerikos mylimoji“ („American Honey“). Tai ryškus ir vizualus pasakojimas (dėka įspūdingo Robbie Ryano kameros darbo) apie jauną merginą, priverstą dėl sudėtingos situacijos namuose leistis kartu į kelią su grupe jaunuolių, keliaujančių po vidurio Vakarų Ameriką. Šis kelio filmas atskleidžia platų Amerikos socialinį žemėlapį ir leidžia gėrėtis neprofesionalios aktorės Sashos Lane bei aktoriaus Shia LaBeoufo užburiančiu ir įsimintinu darbu kadre.

Keturių „Oskarų“ nominantas

Geriausias filmas, geriausias antraplanio vyro vaidmuo, geriausias scenarijus ir geriausias montažas. Net keturiems „Oskarams“ nominuota amerikiečių režisieriaus David Mackenzie juosta „Bet kokia kaina“ („Hell or High Water“) – tai ir šiuolaikinis vesternas, ir kriminalinė drama, ir aštrus veiksmo filmas. Du broliai suplanuoja kerštingą vagystę viename vakarų Teksaso banke tam, kad apsaugotų banko ketinamą pasiglemžti šeimos fermą. Filme meistriškai atsiskleidžia naujųjų ir senųjų Amerikos Vakarų susidūrimas, kur teisiųjų ir neteisiųjų ribos nebeegzistuoja.

Likusieji, aukštais balais įvertinti programos „Kritikų pasirinkimas“ filmai

Prancūzų siaubo trileris „Šviežiena“ (orig. „Grave“, ang. „Raw“, rež. Julia Ducournau) pasakoja apie vegetarų šeimoje užaugusią 16-metę merginą. Ji įstoja į prestižinę veterinarų mokyklą ir tam, kad pritaptų prie bendraamžių, privalo pirmą kartą paragauti žalios mėsos.

Jausminga turkų „Didelis didelis pasaulis“ (orig. „Koca dunya“, ang. „Big Big World“, rež. Reha Erdem) nukelia į nepaprasto grožio gamtą, kur nuo pasaulio slepiasi nusikaltimą įvykdę, save broliu ir seserimi vadinantys našlaičiai.

Filmo „Tikros moterys“ („Certain Women“, rež. Kelly Reichardt) pagrindinius, nepriklausomų, ryžtingų, originaliame scenarijuje veikiančių moterų portretus sukūrė tokios garsios aktorės, kaip Laura Dern, Michelle Williams, Kristen Stewart ir Lily Goldstone.

Intelektuali, melancholiška ir tuo pačiu smagi drama „Randuotos širdys“ (orig. „Inimi cicatrizate“, ang. „Scarred Hearts“, rež. Radu Jude) nukelia į 1937 m. Rumunijos sanatoriją ant Juodosios jūros kranto. Sunkiai sergantis 20-metis pasineria į skausmo ir linksmybių pilną įstaigos gyvenimą.

Naujausias Xavier Dolano filmas „Tai tik pasaulio pabaiga“ (orig. „Juste la fin du monde“, ang. „It‘s Only the End of the World“) vaizduoja jauno rašytojo susitaikymą su praeitimi prieš neišvengiamą mirtį. Vaidina Prancūzijos žvaigždynas: Nathalie Baye, Léa Seydoux, Vincentas Casselis, Marion Cotillard.

Dokumentinis filmas „Staklės“ („Machines“, rež. Rahul Jain) – vizualiai prikaustanti istorija apie tekstilės fabriką Indijoje ir itin sunkias, vergovę primenančias žmonių darbo sąlygas jame.

Rumunų režisierius Adrianas Sitaru filme „Derintokas“ (orig. „Fixeur“, ang. „The Fixer“) nagrinėja tėvystės, žurnalistinės etikos ir šiuolaikinės Europos klasių politikos temas.

Itin sėkmingas brito William Oldroyd debiutas „Ledi Makbet“ („Lady Macbeth“) pasakoja apie santuokoje su dvigubai vyresniu vyru dūstančią Ketrin. Aistringas romanas su rūmų vergu ją įkvepia maištui prieš XIX a. visuomenės normas.

„Raudonas vėžlys“ (orig. „La tortue rouge“, ang. „The Red Turtle“, rež. Michael Dudok de Wit) – robinzoniška, ramybe ir subtiliu animaciniu pasauliu užburianti istorija apie išlikimą ir stebuklingus įvykius negyvenamoje saloje.

2017 m. festivalio filmų programa: http://kinopavasaris.lt/lt/programa

Apie festivalį:
22-asis Vilniaus tarptautinis kino festivalis „Kino pavasaris“ vyks 2017 m. kovo 23–balandžio 6 dienomis. Šių metų festivalio šūkis – „Nauji vėjai“. „Kino pavasaris“ yra didžiausias kino renginys Lietuvoje, pernai pritraukęs 113 tūkst. žiūrovų, ir vienas ryškiausių kino festivalių Rytų Europoje. Šiemet „Kino pavasaryje“ bus parodyta 130 pilnametražių ir 70 trumpametražių filmų, kuriuos festivalio atstovai atrinko, per metus aplankę daugiau nei 30 tarptautinių festivalių.