“Skaņu Mežs” 2017 pristato Merzbow ir Shabazz Palaces

Šiemet festivalis “Skaņu Mežs”, vykstantis Rygoje, švenčia 15-ąjį jubiliejų. Nuotykingi garsai klaidžios miuzikhole “Dailė” spalio 13-14 dienomis, o atidarymo renginys spalio 6-ąją vyks meno muziejuje “Riga Bourse”. Pirmieji vardai šių metų programoje: vienas svarbiausių noise žanro atlikėjų Merzbow iš Japonijos, metalo, noise ir free džiazo būgnininkas Balázs Pándi bei Shabazz Palaces.

Masami Akita, geriau žinomas kaip Merzbow, prieš keliolika metų koncertavęs ir Vilniuje, yra japonų elektroninės muzikos kūrėjas ir atlikėjas, taip pat – rašytojas bei įvairių leidinių redaktorius. Merzbow savo karjerą pradėjo 1979-aisiais kaip duetas su Kiyoshi Mizutani, iš pradžių groję industrial muziką, kuri tuo metu dar nebuvo plačiai pripažinta. Kitame dešimtmetyje atlikėjai susilaukė pripažinimo, įkūrę savo įrašų kompaniją “Lowest Music and Arts” bei jos dvasinę sekėją “ZSF Produkt”, leidusią kitų industrial atlikėjų kūrybą. Tuo metu duetas ėmė prodiusuoti įvairių tarptautinių leiblų įrašus. Nepaisant to, 1993 m. Kiyoshi išėjo iš Merzbow ir pradėjo solinę karjerą.

Iki šiol Merzbow išleido virš 350 studijinių įrašų. Merzbow kūryba nuolat sukelia elektroninės muzikos gerbėjų diskusijas dėl savo itin eksperimentinės ir abstrakčios prigimties. Masami Akita dažnai vadinamas ankstyvosios industrial muzikos pionieriumi, kartu su tokiais atlikėjais kaip Throbbing Gristle ir Whitehouse. Dėl šios priežasties, jis nuolat yra elektroninės pogrindžio muzikos scenos dėmesio centre, o daugybė šiandienos atlikėjų semiasi įkvėpimo iš jo darbų. Tačiau Masami taip pat nevengia įsiveržti ir į ambient bei musique concrete teritorijas. Sakoma, kad atlikėjas iš Japonijos suvaidino svarbų vaidmenį įtakodamas ar net sukurdamas IDM (intelligent dance music) žanrą, tuo metu, kai jis dar nebuvo niekam girdėtas, o tokie atlikėjai kaip Autechre ar Aphex Twin dar tūnojo šešėlyje.

Nuo 2009-ųjų Merzbow dažnai pasirodo kartu su būgnininku Balázs Pándi iš Vengrijos, kūrusiu ir koncertavusius su tokiais atlikėjais iš viso pasaulio kaip: Venetian Snares, Otto von Schirach, Last Step, To Live and Shave in L.A., The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble ir Zu. Jis taip pat grojo būgnais Blood of Heroes projekte. Pastaruoju metu muzikantas dalyvavo doom grupės Obake iš Italijos, Metallic Taste of Blood (kartu su Colin Edwin iš Porcupine Tree, Eraldo Bernocchi iš Obake ir Jamie Saft) ir Slobber Pup (Saft, Joe Morris ir Trevor Dunn) projektų veikloje. Nuo 2012-ųjų jis kartais pasirodo festivaliuose ir savo vardu.

Taip pat “garsų miške” sutiksime ir eksperimentinio hiphopo duetą Shabazz Palaces. Tai – pirmoji hiphopo gauja, pasirašiusi sutartį su legendiniu “Sub Pop” leiblu. Šio projekto idėja kilo Ishmael “Butterfly” Butler galvoje, nors Digable Planets narys ne iškart tai pripažino. 2009-aisiais Shabazz Palaces išleido du EP – vieną tuo pačiu pavadinimu, kitą – “Of Light”, tačiau Butler vardas nebuvo nurodytas nė viename jų. Sietle įsikūręs paslaptingas projektas nesurengė jokių reklaminių fotosesijų, socialinių tinklų komunikacijos kampanijų, interviu, nesiuntinėjo pranešimų spaudai, tačiau tai nesutrukdė vietinei spaudai išgirsti šių įrašų. Shabazz Palaces kirto sunkiau nei Digable Planets, tačiau išlaikė tą patį apgalvotą žodžių žaismą. “Sub Pop” kontoroje jie tapo vienais mėgstamiausių ir 2010-aisiais, grunge išgarsinęs ir paprastai su indie atlikėjais dirbantis, leiblas pasirašė sutartį ir po metų išleido debiutinį Shabazz Palaces albumą “Black Up”. Vėliau paaiškėjo, kad Tendai Maraire – žymaus mbira muzikanto Dumisani Maraire sūnus – sukūrė visus albumo instrumentalus ir Shabazz Palaces iš tikrųjų yra duetas.

Vėlesniais metais Butler ir Maraire sąlyginai nurimo, tačiau rado laiko sudalyvauti savo draugelių iš Sietlo THEESatisfaction debiutinio albumo “AwE NaturalE” įrašuose. Kartu su Hussein Kalonji hiphoperiai sukūrė projektą Chimurenga Renaissance ir 2014-aisiais išleido albumą “riZe vadZimu riZe”. Tais pačiais metais jie sugrįžo ir su antruoju Shabazz Palaces albumu “Lese Majesty”. Po trijų metų jie išleido iškart du albumus “Quazarz: Born on a Gangster Star” ir “Quazarz vs the Jealous Machines”. Abu albumai pasakoja apie dangiškos būtybės Quazarz bandymus išgyventi žiaurioje Žemės realybėje.

Tiek “Black Up”, tiek “Lese Majesty” pateko tarp 50-ies geriausių metų albumų atitinkamai 2011 ir 2014. Gerokai abstraktesnis “Lese Majesty” sudomino eksperimentinės muzikos auditoriją ir žurnalo “The Wire” buvo paminėtas tarp geriausių metų albumų.

Paskutinieji du 2017-ųjų albumai taip pat susilaukė teigiamų atgarsių. Pvz., “Pitchfork” parašė: “Gangster Star and Jealous Machines are essential counter-programming against the indoctrination of the screen-based economy—and a refreshing example of art and expression wholly unconcerned with convention.

Dar prieš pasirodant šiems albumams “Rolling Stone” įvardino juos tarp 24 laukiamiausių repo įrašų 2017-aisiais, pridėdami, kad “Shabazz Palaces yra atsakingi už vieną keisčiausiai viliojančių dešimtmečio hiphopo projektų”.

Jau kelintus metus vilioja ir festivalio Rygoje kainos: išankstiniai vieno vakaro bilietai kainuoja 15eur, o dviejų dienų praėjimas – 20eur.

Internete:

skanumezs.lv