Visame pasaulyje žinomas garso menininkas ir multimedijos projektų kūrėjas Ryoji Ikeda lapkričio 7 d. rengia pasirodymą Vilniuje, kuris įvyks Šiuolaikinio meno centre. „Skustuvo ašmenims“ prilyginamą garso ir vaizdo estetiką propaguojantis menininkas atveža elektroninės muzikos ir naujųjų technologijų projektą „Supercodex“, kuriame matematinių modelių generuojami garsai ir vaizdai virsta įspūdingu klubiniu 3D vaizdo šou.
Paryžiuje ir Kiote gyvenantis ir kuriantis japonų elektroninės muzikos ir vaizdo menininkas Ryoji Ikeda koncentruojasi į esmines garso bei vaizdo, tiksliau – šviesos, ypatybes, savo kūryboje pasitelkdamas matematinį tikslumą. Tarptautiniame kontekste Ikeda priklauso tai nedidelei grupei menininkų, kurie savo darbuose įtikinamai jungia vaizdo ir garso medijas. Jo kūriniams būdingas nepriekaištingas skambesio, vaizdo, fizinių reiškinių ir matematinių idėjų derinimas. Greta grynosios muzikos projektų Ikeda įgyvendina tęstinius performansus ir instaliacijas, rengia knygas, įrašinėja kompaktines plokšteles. Gausiems japonų menininko gerbėjams žinomi jo projektai „Datamatics“, „Test Pattern“, „Spectra“, „Cyclo“ (su Carstenu Nicolai / Alva Noto), „Superposition“, „Supersymmetry“, „Micro / Macro“.
Ikeda rengia pasirodymus visame pasaulyje – nuo Japonijos iki Tasmanijos, nuo Berlyno iki Talino, nuo Vilniaus iki Monrealio. Būriai gerbėjų traukia į jo performansus Tokijo šiuolaikinio meno muziejuje, Nagojos trienalėje „Aichi“, Singapūro meno muziejuje, Linco „Ars Electronica“ centre, Monrealio parodų centre „DHC/Art“ ir festivalyje „Elektra“, Barselonos festivaliuose „Grec“ ir „Sonar“, Venecijos „Palazzo Grassi“, Niujorko „Park Avenue Armory“, Londono „Whitechapel Gallery“, „Barbican“ centre ir „Vinyl Factory“, Bogotos menų muziejuje, Senojo ir naujojo meno muziejuje MONA Tasmanijoje, Rūro trienalėje, Madrido parodų centre „Fundación Telefónica“, Kioto eksperimentinės muzikos festivalyje ir kt.
2014 m. Ikeda pelnė Elektroninio meno premiją „Collide@CERN“. Elektroninės muzikos kūrėjo braižą eksponuoja albumai „+/-„ (1996), „0°C“ (1998), „Matrix“ (2000), „Dataplex“ (2005), „Test Pattern“ (2008) ir „Supercodex“ (2013), o jo garso ir vaizdo estetikos aštrumas neretai lyginamas su skustuvo ašmenims. 2016 m. kompanija „The Vinyl Factory“ išleido ribotą vinilinių plokštelių „The Solar System“ tiražą.
Į Vilnių atvežamas „Supercodex“ (Ryoji Ikedos sumanymas ir kompozicija, Tomonagos Tokuyamos kompiuterinė grafika ir programavimas) apibūdinamas kaip ypač inovatyvus sceninis šou – pulsuojantis, pypsintis, tvinksintis techno skambesio ir multimedijos miksas. Tai 2013 m. išleisto albumo „Supercodex“ dalis (garso įrašų kompanija „Raster Noton“) bei trečioji Ryoji Ikedos trilogijos, kurią taip pat sudaro dalys „Dataplex“ ir „Test Pattern“, kompozicija. Čia menininkas tyrinėja išplėstinių dažnių, „garso duomenų“ ir „duomenų skambesio“ fenomeną. „Supercodex“ yra audiovizualinis koncertas, kuriame muziką ir vaizdo projekcijas generuoja neapdoroti duomenys ir matematiniai modeliai. Ikeda toliau plėtoja 2012 m. įgyvendinto projekto „Superposition“ idėją, paremtą kvantine informacija, tik ją transformuojama į klubinį 3D vaizdo šou.
Šiame renginyje klausytojai taip pat turės progą išvysti pasaulio festivaliuose pastaruoju metu plačiai atliekamą lietuvišką audiovizualinį projektą „Metroscan“. Tai vieno ryškiausių lietuvių elektroninės muzikos kūrėjo ir atlikėjo, kompozitoriaus Vytauto V. Jurgučio bei vaizdo menininko Vaclovo Nevčesausko kūrinys, kuris nuo pirmojo atlikimo (2010) daug metų buvo vystomas ir tobulinamas, tad Lietuvos publika čia galės išvysti naujausią šio projekto versiją. Pastaraisiais metais šis lietuviškas projektas buvo atliktas festivaliuose Tokijuje, Osakoje, Madride, Niujorke, Honkonge, o prieš mėnesį Taipėjuje.
„Metroscan“ – tai futuristinis audiovizualinis kūrinys megapolio, jo informacinio tempo, įvykių daugiapoliškumo ir kitų posturbanistinių vektorių temomis. Kūrinio sumanymas ir pavadinimas „Metroscan“ susijęs su daugiaprasme žodžio „metro“ kilme (gr. metron – matas). Ji siejasi su metropolijos, matavimo, judėjimo ir transportavimo sąvokomis. „Visos šios sąvokos yra „nuskenuojamos“ į labai koncentruotą garsą ir vaizdą – suspaustą didmiesčio informacinę laviną“, – teigia Vytautas V. Jurgutis. Kūrinio skambesys balansuoja tarp eksperimentinės ir pulsuojančios elektroninės muzikos. Videoprojekcijos remiasi skambančio garso duomenų konvertavimu į realiu laiku sukuriamą vaizdą ir pasižymi dinamiška elementų kaita, vaizdinių prisodrinimu bei nenuspėjamumu.
„Metroscan“ buvo atliktas daugelyje Europos ir kitų žemynų festivalių: „Streaming“ Hagoje (Olandija), „Punto de Encuentro“ Valensijoje (Ispanija), „Eclectica“ Tartu (Estija), Kelno medijų meno akademijos festivalyje „Frischzelle“ (Vokietija), „Streetwaves“ Gdanske (Lenkija), „KonventZero“ (Ispanija), „Pre-Visiones“ (Meksika), festivaliuose Kinijoje ir Indijoje. 2016 m. kūrinys buvo atliekamas Tokijuje ir Osakoje (Japonija) bei Madrido medijų festivalio MADATAC uždarymo koncerte. Šiais metais „Metroscan“ pasirodė 27-tajame „Experimental Intermedia“ festivalyje Niujorke, o rugpjūtį – viename didžiausių Taivano audiovizualinio meno festivalių „Osmosis“ Taipėjuje.
Elektroninės muzikos garsenybės Ryoji Ikedos pasirodymas Vilniuje – lapkričio 7 d. Šiuolaikinio meno centre.
Komentarai