2018-tų balandžio 14 d. visų, kurie atvyks į sostinėje įsikūrusį Muzikinį Teatrą „Legendos“, į festivalį „Garsų Gelmės Jazz Festival“, laukia unikalios muzikinės patirtys. Viena jų – standartus laužantys džiazo pankai iš Olandijos „Rubatong”, prieš 3 metus savo pasirodymu Vilniuje nokautavę melomanus, sugrįžta dar stipresniam potyriui. Šalia jų – 3 savo svoriu ir išskirtinumu nenusileisiantys Lietuviškos muzikinės scenos pasirodymai, priversiantys visus įjungti aukščiausias patirčių pavaras.
Postmoderni džiazo ekspresija iš Olandijos
Pagrindinė vakaro grupė – inovatyvieji „Rubatong“ iš Olandijos. Tai bus antrasis šio kolektyvo vizitas Lietuvoje. 2014 m. „Vilnius Jazz“ festivalio scenoje pasirodęs kvartetas sukėlė daugumai liudininkų pačius geriausius įspūdžius. Muzikos apžvalgininkas bei atlikėjas Domantas Razauskas apie olandų pasirodymą rašė: „[…] psicho-poetinių pankų „Rubatong“ koncertas apskritai rodėsi nepaprastas džiaugsmas“.
„Rubatong“ gimė 2006-aisiais dėka, olandų pogrindyje puikiai žinomo, Hano Buhrso pastangų. Dėl savo keistos dainavimo manieros bei stipraus ir aštraus vokalo, H. Buhrsas muzikos kritikų neretai yra lyginamas su kultiniais JAV scenos atlikėjais Timu Buckley ar Donu Vanu Vlietu. Anglų, vokiečių, olandų bei prancūzų kalbomis, dažniausiai aiškios fabulos neturintys „Rubatong“ idėjinio lyderio atliekami tekstai – viena vizitinių šio poeto, kūrėjo ir vokalisto kortelių.
Tačiau H. Burnsas – tai ne viskas. Šalia jo ant scenos – dar trys lygiaverčiai instrumentų ir charizmos magai. Ties itin gausia perkusijine ekipuote scenoje siautėja Tatiana Koleva – plačiai žinoma muzikantė iš Bulgarijos. Patrakusios energijos į kvarteto pasirodymus įneša gitaristas René van Barneveldas – kultinės Olandų rap-rock stiliaus muziką grojusios grupės „Urban Dance Squad“ ilgametis narys. Bei bosistas Luc Klaasen, geriau žinomas, kaip Luc Ex, beveik du dešimtmečius praleidęs anarcho-punk pažibų „The Ex“ gretose.
Skirtingos „Rubatong“ narių muzikinės patirtys susipina į nenuspėjamą kvarteto kūrybą. Muzikos apžvalgininkai niršta supratę, kad jų kišenėse nėra pakankamai terminų, kad apibūdinti šiuos olandus, jų kūrybą, bei gyvus šou. „Rubatong“ – tai pašėlęs skrydis džiazo, kraut-roko, bliuzo muzikos greitkeliais, nuolatos ten atrandant naujų formų, bei įvairiausių giminystės ryšių.
Festivalyje – unikali koloboracija
Festivalio „Garsų Gelmės Jazz Fest“ lankytojų laukia unikali ir dar niekur kitur nepatirta muzikinė patirtis – tai legendinio mušamųjų instrumentų meistro Vladimiro Tarasovo ir elektroninės muzikos menininko Artūro Bumšteino bendras pasirodymas. Abu šie atlikėjai iki šiol dar niekada nėra pasirodę kaip duetas kartu.
Legendinio Ganelino Trio nario, Nacionalinės kultūros premijos laureato Vladimiro Tarasovo pristatinėti, tikriausiai, niekam nereikia. Net 7 metus iš eilės rinktas, kaip tuometinės TSRS, geriausias būgnininkas, bei 1986-tais laimėjo antrąją vietą analogiškuose rinkomuose visoje Europoje. V. Tarasovas komponuoja muziką kino filmams, dramos spektakliams, šokio pastatymams, taip pat kuria ir vizualųjį meną, rengia personalines bei grupines parodas kartu su kitais menininkais. Nors menininkui neseniai sukako 70 metų jubiliejus, V. Tarasovas yra įrodymas to, kad amžius – ne kliūtis nei kurti, nei demonstruoti įspūdingus sugebėjimus ant scenos. „Vieną dieną galiu būti New Yorke, kitą – Tibete“, – žurnalistams yra šmaikštavęs V. Tarasovas.
Antroji dueto pusė – A. Bumšteinas – plataus akiračio kompozitorius ir garso menininkas, kurio sfera yra elektronika, akustika bei elektroakustinio proceso kūryboje naudojimas. Ypatingo dėmesio sulaukė jo projektas „Organ Safari“, kurį jis kūrė keletą metų keliaudamas po įvairius Europos miestus, įrašinėdamas ten vargonų garsus. Sukaupęs solidžią garsų biblioteką, iš jų sukonstravo kompozicijas, kurios skambėjo žymiojo „Holland Festival“ programoje. Šių metų spalio 10-12 d.d. Krokuvoje buvo pristatytas naujausias kompozitoriaus projektas – barokinio teatro triukšmo mašinų performansas „Bad Weather“ („Blogi orai“), kurio net trys premjeriniai pasirodymai melomanų buvo puikiai sutikti tarptautiniame festivalyje „Unsound“.
Tarpdisciplininių meninių eksperimentų jūroje nardantys kūrėjai, pasižymintis giluminiu ir precizišku požiūriu į garsą, žada nepakartojamą kelionę po slėpiningą muzikos karalystę.
Patrakėliai „I.V.T.K.Y.G.Y.G.“ žadą specialią programą
Rodėsi, kad po ekstravagantiškojo bei mitais apipinto grupės vokalisto Artūro Baryso „Baro“ mirties, „Ir Visa Tai kas Yra Gražu Yra Gražu“ pradings iš Lietuvos muzikos žemėlapio palikdama ateities kartoms tik spėtus įrašyti albumus. Tačiau pergyvenęs ne vieną sudėties kaitą, bet išlaikydamas savąjį idėjinį ir kūrybinį branduolį, jau tris dešimtmečius nepaliauja malę buitinio realizmo, socialinių negandų ir žmogaus vidinių dramų faršo.
Pernai „Paradas“, anot grupės narių, labiausiai „rokavas“ albumas per visą grupės istoriją, gerbėjų buvo sutiktas palankiai ir pažymėjo naują etapą grupės kelyje. Tapo aišku, kad po ilgos pertraukos pasirodęs įrašas, netaps ansamblio gulbės giesme ir senieji scenos vilkai instrumentų tikrai nenutrenks į kampus.
Kolektyvo būgnininkas Donaldas Žvybas pažadėjo, kad specialiai festivalio publikai, ilgamečiai scenos chuliganai, žada parengti išskirtinai „džiazovą“, improvizacijomis ir jam-session estetika persmelktą programą. „Tai bus kažkas panašaus į tai, ką mes darėme kai buvome jauni“ – pusiau juokaudamas teigia D. Žvybas.
Jaunąją džiazo kartą atstovaus „Vilnius Jazz Young Power 2017“ laureatai
Galiausiai festivalį atidarys vos prieš metus susikūręs kolektyvas „Džiazlaif“. Nepaisant savo trumpos egzistencijos, vaikinai jau spėjo kaip reikiant pasižymėti, nes nuskynė laurus „Vilnius Jazz Young Power 2017“ konkurse bei tapti savotišku kultiniu reiškiniu sostinės džiazo gyvenime.
„Džiazlaif“ – tai penki, jaunajai džiazo kartai gerai žinomi vardai, groję ir tebegrojantys daugybėje skirtingų kolektyvų. Juos galima išvysti ne tik pasirodant džiazo mėgėjams gerai pažįstamų „Sheep Got Waxed“ ar „Brave Noises“ grupių sudėtyse, bet ir šiuolaikinės muzikos ansamblio „Syneasthesis“ gretose. Taip pat jie scenoje talkina ne tik tokiems džiazo senbuviams kaip Arkadijus Gotesmanas ar Eugenijus Kanevičius, bet ir kur kas platesniam klausytojų ratui žinomai Arlinai Orlovai.
Jauni ir veržlūs „Džiazlaif“ nariai griauna klasikinio džiazo vaizdinį ir kuria įžūlią bei organišką šio žanro atmainą. Interaktyvūs ir nenuspėjami grupės pasirodymai bene visada nepalieka abejingų, priversdami iš minkštasuolių pakilti net pačius didžiausius džiazo snobus.
Komentarai