Fever Ray vizijų kataloge – fetišai, Arnoldas Švarcnegeris ir Kelė Bandi

Visas muzikos pasaulis sudrebėjo, kai spalį, po aštuonerių metų pertraukos, pasirodė naujas Fever Ray albumas „Plunge“. Švedų elektroninės muzikos žvaigždė kovo 2 d. pirmą kartą gyvai pasirodys Vilniuje. Fever Ray – tai švedės Karin Dreijer šiurpulingas meninis pasaulis su savomis taisyklėmis ir ideologija. Koncerto organizatoriai muzikos agentūra „8 Days A Week” dalinasi 9 vaizdais, kurie ją ir jos komandą įkvėpė kurti tokią siurrealistinę albumo estetiką.

Fever Ray nėra tiesiog gražus pseudonimas. Tai net keletas personažų, kuriuos atskleidžia ne tik muzika, bet ir vizualinės idėjos. Kadaise Fever Ray buvo tapusi gotiška blondine ragana, šviečiančiu skeletu, gurguliuojančia būtybe su tirpstančiu veidu… Jos pasaulis – visada šiurpus ir paslaptingas. Bet kartu ir keistai smagus.

Dabar Karin Dreijer gyvenime – naujas etapas: „The Knife“, elektroninę popmuziką reformavęs jos duetas su broliu Olofu, paskelbė baigiantis karjerą, Karin išsiskyrė su vyru ir pasinėrė į „Tinder“ pažintis. Ši nauja laisvė, maištas ir kūniški geismai atsispindi antrajame jos albume „Plunge“. Pats įrašas užkariavo geriausių 2017-ųjų albumų dešimtukus ir kritikų vertinamas dėl politinių bei seksualinių temų.

Naują Fever Ray estetiką padėjo sukurti garsus švedų dizaineris Martinas Falckas. Būdamas didelis dueto „The Knife“ gerbėjas, jis negalėjo atsidžiaugti gavęs kvietimą apipavidalinti jų albumą „Shaking The Habitual“ (2013). Martinas daug dirbo su feministiniais ir queer projektais, laužančiais sustabarėjusias normas, – kai kurie kritikai jo darbus vadina „antidizainu“. Tad surasti bendrą kalbą su popmuzikos anarchistais „The Knife“ tikrai nebuvo sunku.

Pernai pasirodžius pirmiesiems Fever Ray sugrįžimo ženklams, buvo akivaizdu, kad ranką čia prikišo tas pats žmogus. „Ji nesiliauja manęs stebinti. Mus vienija idėja, kad muzika taip pat yra ir vizuali – klausydamasis jos, matai tam tikras spalvas, formas“, – sako Martinas. Karin net nereikėjo nieko aiškinti, nes jos muzika kalba pati už save.

Naująją Fever Ray inkarnaciją galima išvysti vaizdo klipe „To The Moon And Back“, kur ji vaidina besišypsančią plikagalvę sekso vergę ir lateksu apsitempusią monstrę. Daugelį jis gali šokiruoti, bet tik ne jį kūrusį Martiną: „Tai lyg keista mokslinė fantastika, juokinga ir pozityvi. Tai klipas apie troškimą kažko neįprasto ir atradimą vietos, kurioje jautiesi saugus ir gali daryti bet ką, nebijodamas likti nesuprastas.“

Kurdami Fever Ray pasaulio vizijas, K. Dreijer ir M. Falckas bendrauja vaizdais. Kasdien jiedu apsikeičia daugybę nuotraukų, kurias randa šukuodami tinklus „Tumblr“, „Instagram“ ir senus erotinius žurnalus. Štai keletas siurrealistinių vaizdelių iš jų suklijuoto koliažo, tapusio pagrindu naujajai Fever Ray estetikai.

1. Ponas Šaltis – tai vienas žymiausių Arnoldo Schwarzeneggerio vaidmenų 1997-ųjų filme „Betmenas ir Robinas“. „Buvo juokinga nauju žvilgsniu pamatyti misterį Šaltį. Toks baisus! Bet su šilkiniu kaklaryšiu. Kaip Pūlinys iš „Adamsų šeimynėlės“. Be to, jis nėra tikras blogietis. Jam tiesiog patinka deimantai. Bet pasaulis nenori jam jų duoti, tad jis mėgina visus užšaldyti“, – savo įkvėpimą analizuoja M. Falckas.

1-ponas-saltis

2. Kai Karin pradėjo Martinui pasakoti apie fetišus, kuriais dabar labai domisi, jis kaip tik dirbo su projektu apie 8 dešimtmečio britų žurnalą „AtomAge“. Jo nuotraukose užfiksuota gausybė savadarbių kostiumų, kuriuos siūdamiesi žmonės įdėjo daug laiko ir pastangų.

2

3. Kelė Bandi taip pat labai reikšminga Fever Ray vaizdų kataloge. Karin sako serialą „Vedęs ir turi vaikų“ žiūrėdavusi vien dėl jos: Kelė buvo ta ideali mergina, kuria spuoguoti paaugliai visada norėjo tapti. Martiną serialas erzindavo, bet Kelė buvo pankė, kuri prieš Elą maištavo tiesiog nieko nedarydama.

3-keli-bandi

4. Tinklalapyje „Buzzfeed“ Karin ir Martinas rado straipsnį apie tai, ką veikia tinginiai. Jiedu daug diskutavo apie tai, kad šiuolaikiniame pasaulyje esi verčiamas ko nors siekti, negali tinginiauti, turi būti laimingas ir visada pasirengęs. Tad Fever Ray personažu tapo būtybė, nesuvaržyta socialinių normų, nenutuokianti, kad iš moterų reikalaujama nuolat šypsotis.

4-tinginys

5. Ši fotografija simbolizuoja dvilypumą: „Kai tampi motina, visuomenė tikisi, kad tavo seksualumas išnyks, tu tik sėdėsi namuose ir rūpinsiesi namais“, – savo patirtį prisimena Karin.

5-dvilypumas

6. Ir scenoje, ir įrašuose Karin labai svarbus simbolizmas: „Būdama Fever Ray visad dėviu pirštines. Rankos man atrodo labai asmeniška kūno dalis. Albume reikšminga antros odos idėja. Joje gali pasislėpti ir jaustis saugus.“

6-antros-odos-ideja-rankos

7. Kita pavyzdine figūra tapo Sara Konor iš filmo „Terminatorius 2“: „Ji yra mama, bet kartu ir seksuali, kieta, savarankiška. Ji linksminasi sprogdindama sunkvežimius, bet jai nėra lengva. Ji – ypatinga veiksmo filmų herojė. Vyras to paties išreikšti negalėtų“, – įkvėpimą aiškina Martinas.

7-sara-konor-is-terminatoriaus-2

8. Šis paveiksliukas su dviem Disney‘aus princesėmis yra iš ateities – gerbėjai taip perkūrė klasikinius personažus. Beje, pati Karin irgi sulaukia daug fanų kūrybos: per Helovyną žmonės persirengia Fever Ray kostiumais, o kartais net organizuoja tokius vakarėlius kaip klipe „To The Moon And Back“.

8-princesiu-bucinys

9. Šis paveikslėlis, kuriame sekso žaisliukas įgavęs mėsainio pavidalą, simbolizuoja šmaikščią seksualinę vaizduotę, atspindinčią pačią Fever Ray muzikos esmę.

9-sekso-zaisliukas

Albume „Plunge“ Karin iš naujo atrado malonumą kurti. Jos muzika begėdiška, smagi ir drąsi, kupina energijos, primenančios senas sunkiojo metalo grupes, kuriose netradicinės orientacijos vyrai, apsirengę keisčiausiais apdarais, šiurpindavo padorią visuomenę.