Rugsėjo 13–20 d. Klaipėdoje vyks XII Tarptautinis menų festivalis „Plartforma“, šiemet įvairiose miesto erdvėse gvildensiantis išsilaisvinimo temą.
Išsilaisvinimas – tokia XII Tarptautinio menų festivalio „Plartforma“ tema. Anot festivalio organizatorių, tema padiktuota pasaulyje vykstančių geopolitinių procesų, o galbūt kiekvieno iš mūsų nuolatinės vidaus kovos ir ieškojimų. Būtent apie tai kalba kūrėjai naujojo cirko, performanso ar šiuolaikinio šokio projektuose.
Festivalio atidarymui – naujojo cirko akrobatika
Šiųmetinį festivalį atidarys klaipėdiečiams jau pažįstamos trupės „El Nucleo“ (Kolumbija/ Prancūzija) naujojo cirko spektaklis „Somos“ (iš ispanų kalbos „Esame“).
„Šiandien gyvename susiskaldžiusiame pasaulyje, kuriame kiekvienas iš mūsų bando sustiprinti ar net įtvirtinti savo tapatybę, kad pateisintų savo egzistavimą. Pasaulyje, kuriame žodis „laisvė“ reiškia skirtingus dalykus, priklausomai nuo to, ar esame gimę Paryžiuje, Kabule ar Bogotoje“, – sako spektaklio autoriai ir atlikėjai Wilmer Marquez ir Edward Aleman.
Kartu su kolegomis ir vaikystės draugais akrobatai kviečia į spektaklį Klaipėdos koncertų salėje apie mūsų santykius, pasitikėjimą vienas kitu ir net metaforišką egzistencijos klausimą.
Programoje – išskirtiniai Lietuvos ir pasaulio kūrėjų darbai
Su futuristinio pasaulio vizija kviečia susipažinti trupė „Okarukas“ (Lietuva/ Prancūzija). Keliolika metų užsienyje gyvenanti lietuvių kilmės menininkė Sakurako savo kūryboje apjungia šiuolaikinio šokio, baleto, hip-hop’o ir butō technikas su elektronine muzika. Spektaklyje „Bejausmis“ autorė klausia, ar kada esame suabejoję savo tikrovės prigimtimi? Ar atskiriame, kas yra tikra, o kas tik iliuzija?
Kultūros fabriko Kino salėje festivalio metu lauks speciali, nemokama trumpų šokio filmų programa, sudaryta iš geriausių Tarptautinio Bukarešto šokio filmų festivalio (TBŠFF) darbų. „Keistybių amžius“ – tai koncepcija, kuri tapo TBŠFF atrankos kriterijumi, sudarant unikalią trumpų šokių filmų programą, siūlančią grįžti į natūralią ar „techno-siurrealistinę“ išraiškos formas.
Festivalio pabaigai – prancūzų trupės „La Main de l’homme“ naujojo cirko spektaklis „Humanoptère“, kurį žiūrovai išvys kultūros centre „Žvejų rūmai“. Vienas ryškiausių Prancūzijos žonglierių Clément Dazin spektaklyje kuria mikro bendruomenės prototipą, teigdamas, jog „egzistuoja ryšys tarp žongliravimo veiksmo absurdo ir rutinos, slypinčios kasdieniame darbo procese. „Noriu pabrėžti absurdiškumą, dėl kurio kasdienis darbas labiau primena kančią nei išsilaisvinimą. Ar mūsų atliekamos užduotys yra kelias į išsilaisvinimą?“, – klausia C. Dazin.
Vidinio išsilaisvinimo link
Apie išsilaisvinimą, tik jau vidinį, pasakoja ir choreografas bei atlikėjas Marek Menšík. Pasitelkdamas Čekijos žydų poeto Jíří Orten gyvenimą ir kūrybą, šokio spektaklyje „Du arba dešimt“ jis atsigręžia į MIRTĮ ir VIENATVĘ, kurios abi gali mokyti mus gyventi.
Gausiais apdovanojimais įvertintas Čekijos šiuolaikinio šokio trupės „VerTeDance“ ir muzikos ansamblio „Clarinet Factory“ jungtinis spektaklis „Korekcija“ taip pat atsigręžia į vidinės laisvės trapumą. Teatrinių ir choreografinių elementų bei subtilaus humoro dėka spektaklio komanda (režisierius Jiří Havelka) teigia, kad laisvės siekimas dažnai susijęs su praradimais, nes esame lydimi baimės priimti sprendimus. Tai sąlygoja patogumo, atsipalaidavimo, artumo ir atsidavimo, net laimės jausmo suvaržymus. Šis spektaklis – tai ir paties festivalio ribų išlaisvinimas, nes pirmąkart festivalio istorijoje peržengiame geografines ribas ir prisistatome ne tik Klaipėdoje, bet ir Vilniuje.
Tuo tarpu lietuvių kūrėja Greta Grinevičiūtė mono spektaklyje „Šokis dulkių siurbliui ir tėčiui“ analizuoja moters laisvės ribas. Į vieną sūkurį supindama autobiografinį pasakojimą, televiziją, kiną, literatūrą, teatrą, šokį, kadaise tėčio klausytą muziką ir fantazijas, atlikėja kvestionuoja nuolatinį moters, ieškančios kelių į meilę ir bendrystę, sugrįžimą į ten, kur tarpsta gerai pažįstama vienatvė. Čia, savo erdvėje, kamuojama vidinių prieštaravimų, aplinkos lūkesčių ir savo asmeninių aistrų neatitikimo, ji stengiasi kurti savo gyvenimą.
Kūnų iš(si)laisvinimas
Rumunų trupės „Tangaj Dance“ šokio, instaliacijos ir muzikos spektaklis „Priešingas kūnas“ šiemet buvo įtrauktas į vieno svarbiausių kylančių kūrėjų šokio tinklo „Aerowaves“ programą „Twenty18 Artist“.
Spektaklio choreografė Simona Deaconescu yra gavusi Europos tinklo „DanceWEB” stipendiją, o 2016 m. Nacionalinis šokio centras ją apdovanojo garbės ženklu už indėlį į šiuolaikinio šokio sklaidą Rumunijoje, ypač už naujų tendencijų plėtrą. Naujasis jos spektaklis grindžiamas destrukcijos ir dekūniškumo pastangomis. Video, tekstas ir muzika dekonstruoja ir perkuria judesio erdves, akcentuodamas nuolatinę kūno transformaciją į erdvę ir atvirkščiai. Čia visi elementai gali būti traktuojami kaip amžino judėjimo dalelės.
Išlaisvintą optinę iliuziją regime ir vienos svarbiausių Danijos šiuolaikinio cirko trupių „Rapid Eye“ spektaklyje „Mėnulio iliuzija“. Žonglieriai Samuel Gustavsson ir Petter Wadsten atskleidžia įstabią vizualumo, muzikinės magijos ir užburiančio žaismingumo visumą, kurią sustiprina išskirtiniai elektronikos muzikanto Bjørn Svin ritmai. Trupės spektakliai išsiskiria savo meile žmonėms ir jų buvimui pasaulyje, žaismingai tyrinėdami jų kasdienybę. Santykiai tarp tavęs, manęs, gyvenimo ir visatos pateikiami tarsi pro mikroskopą. Humoristinė poezija, filosofinė magija, profesinis tikslumas ir laikas bei žavios asmenybės scenoje charakterizuoja „Rapid Eye” spektaklių unikalumą ir kokybę.
Festivalio programoje ir seminarai
Šiųmetinę festivalio programą papildo net keletas seminarų. Tarp jų – vieno svarbiausių Slovėnijos rašytojų, dramaturgų, teoretikų ir šiuolaikinio šokio bei teatro istorikų Roko Vevaro šiuolaikinių scenos menų kritikos seminaras. Rok Vevar yra įkūręs Slovėnijos Laikinojo šokio archyvą ir išleidęs keletą knygų. Nuo 2009 m. yra Nomad šokio akademijos, Balkanų Šiuolaikinio šokio tinklo narys, Tarptautinio šiuolaikinio šokio festivalio „CoFestival“ ko-kuratorius. 2013–2015 m. jis ėjo asist. profesoriaus pareigas Liublianos teatro akademijoje ir Liublianos šokio akademijoje.
Į kūrybinį šokio seminarą profesionalams ir bendruomenei pakvies Ispanijoje gyvenanti lietuvių choreografė Ugnė Dievaitytė, festivalio dalyviams pažįstama iš pernai rodyto spektaklio „Female“.
Viena iš Bukarešto tarptautinio šokio filmų festivalio steigėjų ir meno vadovių – Simona Deaconescu, dalinsis praktine šokio filmo kūrimo patirtimi, supažindins dalyvius su kūno ir aplinkos bei konkrečios ir skaitmeninės tikrovės santykių analize.
***
Tarptautinio menų festivalio „PLArTFORMA“ misija – bendrame kūrybiniame vyksme suvienyti skirtingų regionų ir valstybių meninę patirtį bei kūrėjų kūrybinį potencialą. Festivalyje pristatomi šiuolaikinio šokio ir teatro, multimedija projektų, performanso, naujojo cirko ir vizualaus meno kūrėjai bei jų grupės. Tai – vienintelis interdisciplinaraus pobūdžio festivalis Klaipėdoje ir Vakarų Lietuvoje, be kultūrinės vykdantis ir edukacinę funkciją – supažindina ir ugdo publiką suprasti ir vertinti šiuolaikinę meno raišką.
2009 m. Europos festivalių asociacija festivaliui įteikė „FestLabPass“, 2010-2014 m. jis buvo meno ir festivalių tinklo „DNA: Development of New Art“, vienijančio Centrinės Europos kūrėjus, nariu. Nuo 2011 m. festivaliui suteiktas Klaipėdos miesto reprezentacinio festivalio statusas, o 2013 m. jis pripažintas geriausiu 2012 m. miesto kultūriniu įvykiu. Nuo 2015 m. festivalis apdovanotas Europos festivalių asociacijos ženklu „Europe for Festivals / Festivals for Europe“.
Festivalį organizuoja Menininkų grupė „Žuvies akis“.
Festivalį remia Klaipėdos miesto savivaldybė, Lietuvos Kultūros taryba ir LR Kultūros ministerija.
Partneris – viešoji įstaiga „Klaipėdos šventės“.
Daugiau informacijos apie festivalį: www.plartforma.lt
Komentarai