„Garso teatro“ festivalis kviečia įvairialypei pažinčiai su garsu

Garso meną, performansą ir teatro erdves apjungiantis festivalis „Garso teatras“ jau šį ketvirtadienį kviečia į Juozo Miltinio dramos teatrą Panevėžyje. Teatre spalio 10-12 dienomis vyks edukacinis seminaras garso meno istorijos tema ir du garso menininkų performansų vakarai. Apie garso meną ir festivalį pasakoja festivalio organizatoriai, garso menininkas Armantas Gečiauskas ir tarpdisciplininio meno kūrėjas Tadas Stalyga, bei Juozo Miltinio dramos teatro meno vadovas Andrius Jevsejevas.

Garso menas – atviriems kitokiai patirčiai

Tadas Stalyga pasakoja, kad garso menas nėra nauja meninės raiškos sritis – jos šaknys siekia dar XX a. pradžią, kai atsirado tokios tradiciniams meno principams prieštaraujančios meno srovės kaip dadaizmas ar futurizmas. Nepaisant to, kad ši sritis pasaulyje nenauja, mūsų šalyje ji ligi šiol įsitvirtinusi nepakankamai.

„Nors garso meno entuziastų bendruomenė Lietuvoje didelė ir juo susijusių iniciatyvų bei renginių kiekvienais metais Lietuvoje tik daugėja, plačiojoje visuomenėje ši meno disciplina dar nėra iki galo atrasta. Iš dalies taip yra nes žmonės eidami į garso menininkų pasirodymus vis dar dažnai tikisi to paties, ko ir iš muzikos koncertų – aiškios pasirodymų struktūros, melodingų kūrinių, „tvarkingo“ vokalo. Tačiau garso menas yra apie eksperimentą plačiąja šio žodžio prasme, kuriame įprastos muzikos atributų nebelieka, apie garso tyrinėjimą, garso su kitomis meninių raiškų kaip teatrališkumas ar vizualumas jungimą, naują aplinkos pažinimo būdą per tai. Einant į garso meno pasirodymą reikia nebijoti visų pasirodymo metu kylančių klausimų – performansai ir yra apie tai, kad žmogų išjudintų, priverstų susimąstyti, ar tiesiog paliktų be amo”, – apie garso meną pasakoja tarpdisciplininio meno kūrėjas.

Festivalio organizatorius priduria, kad šiemet jau antrus metus iš eilės Juozo Miltinio dramos teatre vykstančiame festivalyje įtaigesniems performansams bus taikomos naujos vizualinės priemonės, pavyzdžiui, individualizuotai garso menininkui parinktas apšvietimas ar naudojama kinematografinė technika, t.y. tiesioginis priartintas vaizdas. „Nusprendėme šiemet drąsiau paeksperimentuoti su vizualine pasirodymų dalimi, išnaudoti teatro siūlomas galimybes, taip dalyvius dar labiau įtraukiant į garso meno patirtį”, – pasakoja T. Stalyga

Atėjusiems garsinė kelionė per Tokiją link Lietuvos

Pasak festivalio organizatorių, „Garso teatru“ siekiama suteikti galimybę susipažinti su eksperimentine, improvizacine muzika bei garso menu iš arčiau, ypatingai tiems, kurie apie jį yra girdėję mažai ar išvis negirdėję. Dėl šios priežasties festivalis organizuojamas ne Vilniuje ar Kaune, kur tokio pobūdžio renginiai tapę įprastais, o Panevėžyje ir Klaipėdoje, kurių garso meno scena tuštesnė.

„Įdomiai ir kokybiškai pažinčiai su garso menu šiemet į festivalį pavyko sukviesti itin profesionalius ir savo kūryba įvairius garso menininkus iš viso pasaulio, – pasakoja Armantas Gečiauskas. – Tolimiausi mūsų svečiai yra iš Tokijo, tai japonų eksperimentinės muzikos duetas „Gaiamamoo“, kurį garsinėms improvizacijoms, vaizdo projekcijoms ir patiems pasirodymams labiausiai įkvepia tradicinė japonų kultūra bei psichodelinis menas. Taip pat Panevėžyje pasirodys menininkai ir iš JAV, Vokietijos, Prancūzijos, Italijos, Ispanijos bei Lietuvos. Tarp atlikėjų yra ir užsieniečių, įsikūrusių ir kuriančių Lietuvoje. Pavyzdžiui, eksperimentinės ir elektroakustinės muzikos kompozitorius Yiorgis Sakellariou yra graikas gyvenantis ir kuriantis Vilniuje. Jo pasirodymai – visiška priešingybė splavingiems ir intensyviems japonams. Visi Yiorgis atliekami performansai vyksta visiškoje tamsoje, jie orientuoti į bendruomeninę klausymo patirtį bei subtilią komunikaciją tarp kompozitoriaus, klausytojų, performanso erdvių bei likusio fizinio ir ne fizinio pasaulių”, – apie įvairų festivalio menininkų sąstatą pasakoja A. Gečiauskas.

Festivalio Panevėžyje dalyviai taip pat turės galimybę susipažinti ir su garso menu dirbančiais ir jį kuriančiais lietuviais. Ketvirtadienį į visiems atvirą paskaitą kvies kompozitorius ir garso menininkas Vladas Dieninis. Paskaitoje bus nagrinėjama garso meno ir jo reformatorių istorija. Taip pat susirinkusieji turės progą išgirsti garso menininko Alano Gurino elekroakustinį pasirodymą, pasitelkiant savadarbes kankles, savaeigį dulkių siurblį ir kitus objektus. Šeštadienį performansų vakare lauks dar vienas aktyviai kuriantis ir performansus atliekantis garso menininkas Simonas Nekrošius, kuris visus garso objektus sukuria pats iš aplinkoje randamų daiktų.

Teatro scena – galimybė atsiskleisti tarpdiscipliniškumui

A. Gečiauskas atskleidžia, jog teatro scena garso meno festivaliui pasirinkta ne atsitiktinai. „Dažnai garso meną lydi kitos meninės raiškos formos – tai performanso meno elementai, objektai, scenografijos atributai, ekranuose ar kitur rodomos vizualizacijos. Garso meno pasirodymai dažnai lyginami su netradicinio formato spektakliais, nes juose yra pagrindinė tema, pagrindinis temą plėtojantis „aktorius“, „vaikšto“ garsinės įtampos, žiūrovas yra veikiamas ir vizualiai. Dėl to pagalvojome, kad būtent teatro erdvė yra tai, kas gali padėti žiūrovams atskleisti garso meną ir jį supantį tarpdiscipliniškumą”.

Pats teatras į tarpdisciplininius festivalius teatro erdvėse žiūri taip pat palankiai: „Džiaugiamės turėdami galimybę prisidėti prie festivalio „Garso teatras“ organizavimo, nes tikime, kad toks tarpdisciplininis renginys yra įdomus kultūrinis iššūkis įprastiniam Miltinio teatro lankytojui. Tokie festivaliai kaip šis priverčia lankytojus neįprastu rakursu pažvelgti į teatro meną, plačią ir įvairią jo raiškos būdų amplitudę bei kintantį teatro meno vaidmenį šiuolaikinėje visuomenėje“,– apie teatro meną komentuoja Juozo Miltinio dramos teatro meno vadovas Andrius Jevsejevas.

„Siekiame būti gyvu ir bendruomenišku teatru, o tai mums reiškia ir nuolat augti kaip teatrui, semiantis naujų patirčių ir kūrybinių impulsų iš teatro aplinkos, ir burti bendruomenę kūrybinės energijos ir idėjų apykaitos erdvėje. Šis festivalis mums būtent ir yra apie buvimą gyvu ir bendruomenišku. Teatrui tai galimybė susitikti su įdomiais ir profesionaliais tarpdisciplininio meno kūrėjais bei pakviesti smalsius panevėžiečius susipažinti su jų darbais Juozo Miltinio teatro erdvėse. Esu tikras, jog mūsų sparčiai atsinaujinantis miestas yra veržlus, žingeidus ir kultūringas, todėl nemokamo tarptautinio renginio tikrai nepraleis“,– apie teatro tikslus pasakoja ir į festivalio renginius kviečia A. Jevsejevas.

Visiems atviras ir nemokamas garso meną, performansą ir teatro erdves apjungiantis festivalis „Garso teatras“ vyks spalio 10-12 d. Juozo Miltinio dramos teatre, Panevėžyje ir lapkričio 8-9 d. Klaipėdos dramos teatre. Daugiau apie festivalį FB puslapyje „Garso teatras“. Festivalis finansuojamas Lietuvos Kultūros tarybos lėšomis.