Šiandien 21:30 val. „Patiltėje“, Vilniuje prasideda nemokamos kino peržiūros „Gilios upės tyliai plaukia“. Iki rugsėjo vidurio po Liubarto tiltu kino ir medijų centras „Meno avilys“ su partneriais surengs daugiau nei 20 seansų. Improvizuotą vasaros kino teatrą atidarys ir vienu pagrindinių jo programos akcentų taps nebyliojo kino seansai, kuriuos specialiai jiems sukurta muzika gyvai įgarsins klasikinės bei eksperimentinės muzikos kūrėjai. Atidarymo vakarą bus rodoma tarptautinio projekto „Women Film Pioneers Project“ (WFPP), tiriančio moterų indėlį į nebylaus kino raidą, kuruota trumpo metro filmų programa, kurią įgarsinis muzikos kūrėjų duetas Jūra Elena Šedytė ir Kristupas Gikas, o pristatys viena WFPP iniciatorių, Kolumbijos universiteto Niujorke profesorė Jane Gaines.
Nebyliojo kino filmai dažnai buvo kurti moterų ir skirti moterims. Tačiau dauguma kūrėjų pavardžių liko neįrašytos į kino istoriją, o jų indėlis į kino meno kūrimąsi buvo pamirštas. Dėmesys moterims kūrėjoms, dirbusioms šiuo laikotarpiu, ženkliai sustiprėjo XXI a. pradžioje, susiformavus naujai feministinės kino istorijos tyrinėtojų kartai. Dėl kino archyvų skaitmeninimo, aktyvesnio kino istorik(i)ų žinių mainų ėmė ryškėti nežinomų ar seniai prarastais laikytų filmų pavadinimai ir jų autorės. Nebylaus kino laikotarpiu moterys dirbo režisierėmis, scenaristėmis, kino operatorėmis, prodiuserėmis, steigė savas kino kompanijas (Dorothy Davenport Reid, Marie Louise Iribe), buvo išradėjos (Lotte Reiniger išrado daugiaperspektyvę kamerą), eksperimentavo kino kalba (Germain Dulac, Stella F. Simon, Lilya Brik). Nors moterų kurtų (režisuotų, parašytų, prodiusuotų) filmų sąrašas netrumpas, tačiau šioje programoje nuspręsta susitelkti ties kino režisierėmis, kūrusiomis JAV, Prancūzijoje, Vokietijoje ir Rusijoje.
WFPP – Kolumbijos universiteto projektas, skirtas populiarinti nebylaus kino kūrėjas ir jų darbus, permąstyti kino istorijos rašymo, konstravimo kanonus. WFPP kuratorės Kate Saccone sudarytoje programoje išvysite ne tik pirmosios moters režisierės Alice Guy-Blaché, bet ir Lois Weber darbus. Filmo „Nežinia“ režisierė Weber laikoma svarbiausia ankstyvojo JAV kino scenariste ir režisiere, atradusia ne vieną ekrano žvaigždę. Ji tikėjo dramatine, pasakojamąja kino galia, todėl kūrė gilius socialinius filmus, kuriais siekė keisti nusistovėjusį požiūrį. Scenaristė ir režisierė Ida May Park („Duona“) buvo viena produktyviausių Holivudo kino kūrėjų, kartu su Lois Weber ir daugeliu kitų moterų kūrėjų sudariusi „Paramount“ kino studijos branduolį. Aktorė Lule Warrenton savo trumpame kino režisūros kelyje kūrė trumpus filmus vaikams, taip pat ir juostą „Kai mažoji Lindi dainavo“, laikomą vienu pirmųjų filmų apie rasinę nelygybę. Programoje matysite ir vieną ankstyvųjų serialinių kino filmų pavyzdžių – savo laiku ypač populiaraus serialo „Elenos pavojai“ epizodą. Serialo pagrindinė žvaigždė, kino aktorė, kaskadininkė, režisierė ir prodiuserė Helen Holmes sukūrė sufražisčių judėjimo įkvėptą, drąsios, bebaimės veiksmo nuotykių filmo herojės prototipą. JAV kino kūrėjos išsiskyrė tuo, kad pačių įkurtose kino gamybos kompanijose išbandė kolektyvinio kūrimo principus.
„Šioje programoje tik kelios iš daugelio nebyliojo kino kūrėjų moterų, visame pasaulyje dirbusių režisierėmis, prodiuserėmis, scenaristėmis. Į programą įtraukti skirtingų žanrų filmai – komedijos, dramos, veiksmo serialai, trileriai – išryškina šiuo laikotarpiu JAV kine pasižymėjusių režisierių darbus. Alice Guy-Blaché (programoje – du jos ankstyvieji darbai, kurti Prancūzijoje), Lois Weber, Ida May Park, Lule Warrenton ir Helen Holmes. Programa, nepretenduodama būti išsamia, bando parodyti kuo daugiau įtraukiančių, inovatyvių ir provokuojančių nebylių filmų, kurtų moterų“, – WFPP programos sudarytoja Kate Saccone.
Garso takelius kiekvienam nebyliojo kino seansui sukūrė ir juos gyvai atliks įvairūs Lietuvos klasikinės bei eksperimentinės muzikos kūrėjai – kiekvienas šių vakarų taps individualia ir išskirtine patirtimi. Atidarymo vakarą daugiau nei prieš 100 metų sukurtus filmus gyvai įgarsins improvizacinės muzikos kūrėjai Jūra Elena Šedytė ir Kristupas Gikas. Jų muzika – toli nuo įprasto kino įgarsinimo formato nutolę eksperimentai balsu, akustiniais instrumentais ir elektroninėmis garso apdirbimo priemonėmis.
Ketvirtadieninės „Lėtosios peržiūros“ – tęstinis „Meno avilio“ ciklas, organizuojamas jau penktus metus, jo tikslai: sulėtinti greitą kino vartojimą, suteikti jam kontekstą bei papildyti ekranus retai rodomais, kino istorijai svarbiais filmais. Pirmoji šių peržiūrų dalis birželį ir liepą skirta moterų režisierių nebyliam kinui, o rugpjūtį ir rugsėjį jas pratęs Brazilijos kino programa.
Penktadieniais prie „Gilios upės tyliai plaukia“ programos prisijungs „Skalvijos“ kino centras. Kartą per mėnesį „Skalvija“ rodys kino klasiką, o rugpjūčio pabaigoje į atvirų durų dieną ir peržiūras pakvies „Skalvijos“ kino akademijos studentai. Rugsėjo pradžioje Kauno menininkų namai „Patiltėje“ surengs savo projekto „Mokumentai“ pristatymą. Programoje taip pat bus parodyta „Meno avilio“ restauruota lietuviška dokumentika ir ankstyvasis videomenas.
Siekiant užtikrinti žiūrovų saugumą ir laikytis nustatytų reikalavimų, sėdimų vietų skaičius „Patiltėje“ gali būti ribojamas.
Detali renginio programa internete: http://menoavilys.org/patilte/programa.pdf
FB renginys: https://www.facebook.com/events/615151872426039
Komentarai