„Antidote“ – elektroninės muzikos priešnuodžiai

[ parengta bendradarbiaujant su Lietuvos muzikos informacijos centru ]

Paskelbus karantiną buvome priversti susitaikyti su tuo, kad nuo šiol daug kas bus kitaip. Apsikabinimai ir bučiniai staiga tapo nepageidaujami, o žmonių pilna patalpa – ypatingai pavojinga vieta. Visai tai bemat ištuštino šokių aikšteles, o naktinius klubus iki šiol kausto vieni griežčiausių apribojimų. Nenuostabu, jog skęstantis muzikos verslas deguonies bando įkvėpti internete.

Gegužės pabaigoje jutūbe pasirodė elektroninės muzikos dueto BDHBTS DJ setas, nufilmuotas ant „Europos“ dangoraižio stogo Vilniuje. Tai buvo pirmasis „Antidote Community“ (lietuviškai – „Priešnuodžių bendruomenė“) prodiusuotas darbas, nustebinęs savo užmojais ir kokybe. Dar maloniau nustebino projekto nuoseklumas ir fantazija – vienas po kito kraunami elektroninės muzikos atlikėjų pasirodymai nufilmuoti garvežių remonto depe, ant naujo oro uosto VIP terminalo stogo ar naujosios televizijos bokšto apžvalgos aikštelės. Prieš savaitė pasirodė 7-asis epizodas, kuriame pasirodė ir pirmoji mergina – Monika Seta įgarsino vakarinį miestą ant MO muziejaus stogo, o pirmasis komentaras po šiuo įrašu sako: „Šitas kanalas greit bus on top pasaulyje tarp DJ su tokiu turiniu, dar daug vietų Lietuvoje liko, taip ir toliau !!!!!“

„Antidote“ – lietuviškas idėjinis projektas, siekiantis populiarinti lietuvišką elektroninę muziką valandos trukmės pasirodymais, nufilmuotais išskirtinėse lokacijose. Pagrindinis projekto tikslas – atkreipti dėmesį į elektroninę muziką, kaip į lygiavertę meno formą, taip pat – parodyti mūsų šalies atlikėjų kūrybą išskirtinėje aplinkoje. Lietuvos sostinėje susibūrusioje projekto bendruomenėje galima sutikti nepriklausomų elektroninės muzikos prodiuserių, didžėjų, atlikėjų ir, be abejo, įprastų ir dronų operatorių.

Susitikęs su „Antidote“ showrunner’iu (prodiuseris, atsakingas ne tik už vadybą, bet ir už kūrybą) Edmundu Pučkoriumi (E), vykdančiaisiais prodiuseriais Martynu Preveliu (M) ir Tomu Lukaševičiumi (T) bei garso režisieriumi Deividu Jaroška (D), pokalbio aplinką pasiūliau pasirinkti patiems.

Jei šis pokalbis būtų jūsų formate, kur jis galėtų vykti ir kas grotų?

E. Negyvenamoje saloje. Neišskiriant atlikėjo, skambėtų dark ambient.

M: Ant Bruklino stogų, nei per aukštai, nei per žemai. O muzika – „Darkside“. Geriau dar nemačiau.

T: Tai galėtų būti kas nors, kas dabar būtų neįprasta „Antidote.“ kontekste, pavyzdžiui, pokalbis „euroremonto“ tipo bute grojant radijui.

D: Virš Tibeto plynaukštės skrendančiame „Antonov An-225 Mriya“ grojant „Alva Noto“.

Jūsų veikla šiek tiek primena a.a. „Vilnius Temperature“ ir „Scuared“ koverių videoklipų projektus – atlikėjai filmuojami įdomiose netikėtose vietose. Kokios „Antidote.“ ištakos ir įtakos?

E. Nei „Vilnius Temperature“, nei „Scuared“ – išskyrus, jog tiek šie projektai, tiek mūsų yra video serijos, konceptualiai tai yra absoliučiai skirtingi projektai. Mūsų ištakos – užsienio projektai ir, ne paslaptis, „Cercle“ yra didžiausia jų, ypač kalbant apie vaizdo išraišką.

M: Paantrinčiau Edmundui: artimiausia mūsų koncepcijai – „Cercle“. Kuo, tikriausiai, skiriamės nuo minėtų projektų – koncentruojamės tik į elektroninę muziką ir jos kūrėjus.

Prisistatydami sakote: „In a world full of absurd and shallow, it got too easy to get stuck into a loop of fear, negativity, and unknown. To fight back, sometimes changing point of view is enough.“ Kokius priešnuodžius siūlo „Antidote“ ?

E. Elektroninė muzika gydo nuo intelektualinio apsinuodijimo. Priešnuodis – elektroninė muzika.

M: Tuo metu, kai gimė šis sakinys, negatyvo ir neužtikrintumo buvo apsčiai, net ir įprastoje kasdienybėje. Dabar skaitine išraiška esame prastesnėje situacijoje nei buvome, užtat tvarkytis, man atrodo, sekasi kur kas geriau. Gal priešnuodis suveikė…

Norite pristatyti elektroninę muziką kaip kultūrinį fenomeną, lygų bet kuriai kitai meno formai. Bet juk ši muzika, turbūt kaip jokia kita, skamba modernaus meno parodose ir dažnai yra neatskiriama šiuolaikinio meno dalis. Jūsų nuomone, šis žanras nepelnytai nuvertinamas?

T: Kalbėdami apie tai, jog elektroninė muzika turėtų būti lygi meno forma kitoms, turime omenyje, kad ji turėtų būti svarbiausia, pavyzdžiui, klube, vakarėlių metu. Neretai ten ji yra tiesiog fonas, nors klubas – kompleksinių paslaugų objektas, norime matyti daugiau žmonių, ateinančių į klubą pabūti su muzika.

D: Tai yra maža niša visame pasaulyje ir ypač Lietuvoje, kur šis argumentas yra tiesa. Na, dalinai, nes, man atrodo, nekalbame apie tai, kaip nepažintą ir negirdėtą fenomeną, o kaip dar ne iki galo pažintą formą, vertą didesnio dėmesio. Kalbant plačios auditorijos mastu ir turint omeny, kaip elektroninę muziką vertina valstybinės struktūros – atitinkamoms valstybinės įstaigoms tai yra beveik nežinomas ir nesuprantamas mediumas. Daug kas negali atskirti elektroninės šokių muzikos nuo elektroninės konceptualios muzikos. Daug kas galvoja, kad yra tik ta didžioji šokių muzikos scena, kurioj sukosi „Swedish House Mafia“ ar Tiesto ir tam nėra jokios alternatyvos. Norime pakeisti tokį požiūrį.

Kokia turėtų būti muzika, kad ji sudomintų „Antidote“? Kas jums svarbiausia didžėjaus pasirodyme?

M: Atsižvelgiame į daug įvairių elementų, bet jeigu reikėtų išskirti vieną – asmeninis favoritas būtų autentiškumas. Visada malonu patirti kažką naujo, unikalaus ir nustebinančio.

T: Sunku apibūdinti žodį kokybė, dar sunkiau atsirinkti, kai tų kokybiškų yra labai daug (nepataikaujant, Lietuvoje apstu dar nepripažintų, tačiau labai kokybiškų vardų). Svarbu pabrėžti, jog besirenkant atlikėją, deriname jį prie erdvės, kurioje gros, vertiname ilgalaikę perspektyvą, užmačias, darbus ir tai, kaip jie kinta per tam tikrą laiko tarpą, visai tai nupiešia jų, kaip atlikėjų, portretą. Išsirinkę tinkamiausią – susisiekiame. Buvo atvejų, kai „nusipiešėme“ portretą ir norėjome jį pristatyti, tačiau atlikėjai atsisakė pasirodyti – tai normalu, tai laisvės vertybė, kurią labai vertiname.

Jūsų veikla labiausiai nukreipta į užsienį. Po jūsų epizodais atsiliepimai iš… Moldovos ar Ekvadoro. Vienas komentarų sako: „Not even a thousand subscribers on Youtube for a channel with this level of content is insane“, kitas: „Guys, put your noses into marketing, because this channel could potentially become huge!“ Bendradarbiaujate beveik su 30-čia kanalų visame pasaulyje. Kas dar galėtų būti padaryta to become huge?

E. Visų pirma, tai – aistros projektas, buriantis nepriklausomus ideologinius bendraminčius, todėl nesistengiame pataikauti auditorijai. Galvojame apie didesnį pasiekiamumą, darome tam tikrus veiksmus, bet „become huge“ nėra esminis fokuso taškas. Fokusuojamės į elektroninę muziką, vaizdą, artistus ir bendrą požiūrį į elektroninę muziką. Pirmiausia norėtume suformuoti platesnį požiūrį į elektroninę muziką kaip meno formą, o tik turint stiprų ideologinį pagrindą verta skleistis į mases. O pats projektas nėra išskirtinai nukreiptas į užsienį, greičiau daromas taip, kad būtų lengvai prieinamas užsieniui.

T: Kaip pastebėjo Edmundas, esame aistros vedinas projektas, kartais kiekvieno mūsų asmeninių finansų dėka ta aistra tampa finansine investicija į techniką, logistiką ar kitus žemiškus dalykus. Natūralu, kad tiek ir komunikacija, tiek ir kiti elementai galėtų būti žymiai efektyvesni, jeigu nebūtume apsibrėžę savo vertybių. Viena jų – prieinamumas, todėl šis projektas neturi komercinio palaikymo ir rėmėjų, generuojančių mėnesines pajamas, kurios galėtų būti investuojamos į plėtrą užsienyje. Mūsų tikslas – kurti turinį, kuris iš savęs būtų didingas, tam reikalingas atitinkamas vaizdo komandos darbas, atlikėjų ir vietų įsitraukimas, o tolesni žingsniai bus pastebėti ateityje. Bendraujame su tam tikrais užsienio kanalais ir alternatyvomis, bet leiskime kalbėti darbams, kol kas jie tai daro puikiai ir džiugina ne tik mus, bet ir mūsų auditoriją.

Lietuvos elektroninei muzikai sekasi, palyginti, neblogai. Didžiausi pasiekimai pasaulyje susiję būtent su šio žanro atlikėjais. Pabandykite įvertinti Lietuvos elektroninę sceną iš šalies: kokios jos stiprybės ir silpnybės, ką naujo ji galėtų duoti pasaulinei scenai, kokios dabartinės tendencijos…

M: Vertinti iš šalies gal ir sudėtinga, ypač esant to dalimi, bet norisi manyti, kad esame teisingame kelyje. Turime daug jaunų talentingų kūrėjų, didelė dalis jų yra vis dar besimokantys muzikos amato, tačiau perspektyvos teikia optimizmo. Nemanau, kad išgyvenome savo aukso amžių, mano supratimu, jis vis dar priešaky.

T: Kai kalbinau Mindaugą (Gardens of God), jis sakė: „Mums trūksta tik dar kelių sėkmės istorijų“. Pritariu jam, jeigu mūsų vidutinio lygio scenos dalis gautų pakankamai įkvėpimo ir turėtų pakankamai užsispyrimo kurti tai, ką jaučia, tokių kaip Manfredas, Gardens of God, Ten Walls, Under Black Helmet ir kitų turėtume daugiau. Man asmeniškai labai patinka tai, kaip lietuviai sugeba savo folkloro skambesį paversti šokių muzika. Bendraudami su užsienio atlikėjais ir agentais, dalijamės tokiais pavyzdžiais ir užsieniečiai taip pat labai aukštai vertina būtent šią kryptį. Žinoma, tai nereiškia, kad dabar reikia masiškai kurti folkloro šokio muzikos adaptacijas. Palmės žiedas – puikus pavyzdys kaip unikalus skambesys gali sužavėti – duokit jam keletą metų ir už bilietus į jo pasirodymus mokėsim po 50 eurų.

D: Mūsų klausytojai nebijo eksperimentų ir labai palaiko atlikėjus, leidžia jiems klysti ir kurti naujas tendencijas. Todėl būtent čia gimsta naujos idėjos, mados ir skamba itin nauji kūriniai dar nepatikrinti laiko. Problema ta, kad dėl tokio didelio palaikymo, dauguma nevertina didžėjaus techninių sugebėjimų ir auditorijos „skaitymo“. Daugelis vietinių atlikėjų, niekada negroję už tėvynės ribų, net nėra susidūrę su tuo, kai publika griežtai teisia už kiekvieną blogą perėjimą, nenuskaitytą emociją ar harmoningo miksavimo nebuvimą. Kita problema ta, jog atlikėjai kopijuoja vienas kitą ar bando įtikti, tarkim, klubo skambesiui. Kalbant apie pliusus, reikėtų išskirti, kas šią sceną daro tokia populiarią Europoje (net COVID-19 metu), tai – aktyvumas. Renginių serijos, koncepcijos ir žmonių dėmesys kuriamiems produktams daro šią sceną vienu karščiausių taškų, nenusileidžiančiu Berlynui, Londonui ir Amsterdamui.

Atsisukime į šokių aikštelę – prakalbome apie lietuvišką publiką ir jos kartais net perdėtai entuziastingą palaikymą. Pokalbio pradžioje užsiminėte, jog jūsų „programoje“ yra ir edukacijos punktas…

E. Šiandien publika eina šokti daugiau dėl pačių šokių nei dėl elektroninės muzikos ar artistų. „Antidote“ – elektroninės muzikos, o ne šokių muzikos projektas, todėl dėmesį kreipiame ne į šokius, o artistus, elektroninę muziką iš esmės. Nenorime skirstyti – šokių muzikos publika ar ne šokių muzikos publika, nes tuomet elektroninę muziką, kaip meno formą, supakuotume į labai siaurą dėžutę. Kol kas pirmaisiais projektais stengiamės parodyti elektroninės muzikos įvairovę, o tai ir būtų savotiška edukacija per patyrimą ir patirtį. Tokia “patyriminė edukacija” prieinama tiek šokių publikai, tiek ne šokių publikai.

T: Lietuviška šokių publika yra gana unikali ir labai plati, pagal vietas, kuriose ji renkasi, galime rasti dalį auditorijos su atitinkamu etiketu. Tam tikra prasme tą tiesioginę edukaciją vykdo klubai su „face control“ sistema, apsaugos darbu ir įvairiu kitu švietimu. Mes daugiau stengiamės skatinti įžvelgti žinutes tarp eilučių – niekada nepamokslausime, bet kviesime žiūrėti plačiau ir matyti giliau ir taip sukurti pagarbą ir tam tikrą etiketą.

Ten Walls epizodas susilaukė ne tik daugiausia peržiūrų (virš 35 tūkstančių), tačiau ir priekaištų, jog palaikote homofobiškų pažiūrų atlikėją. Kiek jums svarbios elektroninės muzikos scenos sociopolitinės aktualijos: seksizmas, homofobija, rasinė diskriminacija ir kt.?

E. Vienas kertinių mūsų vertybinių punktų – elektroninė muzika yra demokratiška, laisva, sąmoninga ir intelektuali. Elektroninė muzika nepriklauso niekam ir tuo pačiu priklauso visiems. Nepriklausomai nuo lyties, orientacijos, asmeninės praeities, rasės, tautybės ar kognityvinių gebėjimų, kiekvienas turi teisę į lygias galimybes kurti, platinti, groti ir pasirodyti visuomenei.

Kalbant apie Ten Walls atvejį – nemanau, jog susilaukėme kažkokios ypatingos kritikos. Malonu, kad visuomenė sąmoningėja ir kiekvieną atvejį vertina atskirai, atmesdami nesibaigiančio linčo teismo principus. Mes už liberalias idėjas ir humanizmą. Tai reiškia, jog vertinant bet kokį atvejį, dėmesio centre atsiduria žmogus, jo asmeninės patirtys, klaidos, pamokos, virsmai ir kt. – tai yra tikrasis liberalumas. Surinkome pakankamai įrodymų ir padarėme išvadą, jog tam tikri nuoširdūs esminiai virsmai Marijaus pasaulio matyme įvyko, todėl drąsiai kvietėme į projektą. Manau, esti skirtumas tarp sąmoningo liberalumo ir radikalaus liberalumo. Bet kas, prie ko galime pridėti žodį “radikalu” – nėra gerai.

M: Žinojome, kad Marijaus pasirodymas galimai sukels kontroversijų, tad turėjome ne vieną diskusiją gryninantis atsakymus. Nenorėčiau gilintis į detales ir viešai vertinti kito žmogaus poelgių, tad siūlau fokusuotis į turinį. Kaip bendruomenė, siekiame burti žmones, o ne priešinti, dirbame ir bendraujame su įvairios orientacijos, rasės ir lyties atstovais. Minėtos aktualijos yra globalios visuomenės ydos, o ne vienos nišinės scenos problema. Manau, priekaištų dėl Ten Walls pasirodymo sulaukėme kur kas mažiau nei palaikymo.

Visi jūsų epizodai nufilmuoti ant stogų – kodėl pasirinkot tokį konceptą? Po TV bokšto patys pripažinot: „The highest we could legally go.“ Kur dar norėtumėt užlipti, kad ir nelegaliai?

T: Su tokia komanda nėra „Norėtumėt užlipti“, yra „Norime – užlipsime“. Netrukus pasirodys keli epizodai, kurie taps kontrargumentais šiam klausimui. Svarbu gal pabrėžti tai, kad Lietuva yra unikali šalis, turinti labai daug kultūrinio paveldo, nacionalinės svarbos objektų ir vietų, kur keliaujame ištroškę egzotikos, o kartais net ir norėdami negalime patekti. Mūsų tikslas, tam tikra prasme, atverti neatveriamas duris.

Kol kas „Antidote“ veikla apsiriboja vaizdo epizodais, ar tai ir bus šio projekto kryptis ar turit planų, kaip toliau vystyti savo bendruomenę?

T: Darysime tai ko reikia tam, kad vertybės, kurias deklaruojame pasiektų kuo platesnę auditoriją. Pirmas žingsnis – pažinti, antras pasimėgauti, trečias – patirti. Pirmi du jau atviri visiems.

Internete:

facebook.com/AntidoteShots

https://www.youtube.com/channel