Prancūzų kino festivalis „Žiemos ekranai“

Prancūziškas kinas gali būti visoks: nuo nostalgiškų Simone Signoret, Jean-Paul Belmondo juostų iki šių dienų drąsių jaunųjų kūrėjų bandymų – tą įrodys sausio 28–vasario 13 dienomis jau 17-ąjį kartą vyksiantis prancūzų kino festivalis „Žiemos ekranai“, drąsiai atnaujinęs ne tik savo įvaizdį, bet kartu išsigryninęs ir savo tikslą: kino teatruose pristatyti įdomiausių pradedančių prancūzų kūrėjų filmus, kuriuose – svarbiausias šių dienų aktualijas įvaizdinančios temos.

Festivalio programos sudarytoja Eglė Čepaitė sako, jog vos pradėjus ruoštis festivaliui, buvo juntamas aiškus noras sugrįžti prie to, kas esminga – be blaškymosi ir bandymo aprėpti kuo daugiau. „Kūrybinė energija Prancūzijoje labai stipri, ypač pirmuosiuose režisierių darbuose. Kūrėjai drąsiai eksperimentuoja, kuria savitą kino pasaulį, ieško savo balso ir būdų papasakoti tai, kas jiems rūpi. Jų filmai be pompastikos ir su(si)reikšminimo pasakoja apie panašius į mus, kasdienybės herojus – kartais pavargusius ir paskendusius egzistencinėse dvejonėse, tačiau kaskart vis iš naujo atrandančius džiaugsmą gyventi. Atidesnis žvilgsnis į pradedančių kūrėjų darbus, dar nežinomus Lietuvoje vardus mums atrodo labai prasmingas ir svarbus, ypač dabar, kai gyvenant tokiu įtemptu ritmu darosi vis sunkiau pastebėti nešlifuotus deimantus“, – pasakoja ji.

Atidarymo filmas – muzikinė fantazija apie gatvės muzikantą

Festivalį atidarys pirmasis brolių režisierių dueto Jean-Marie Larrieu ir Arnaud Larrieu kino miuziklas „Tralialia“ (Tralala), kurio premjera įvyko Kanų kino festivalyje. Muzikinės komedijos žanre smagiai laviruojantys kino kūrėjai į nenuspėjamą fantaziją sujungia stebuklus, neišsipildžiusias svajones, praeities kartėlį ir troškimą ištaisyti padarytas klaidas.

„Labiau nei bet kada šią žiemą norisi ieškoti lengvumo, įkvėpimo, geros nuotaikos, o kartais – netgi stebuklų“, – neabejoja E. Čepaitė. – Šioje istorijoje apie gatvės muzikantą, netikėtai suradusį naują šeimą stebuklais garsėjančiame Lurdo mieste, visko bus su kaupu“.

Filme pagrindinį vaidmenį atlieka prancūzų aktorius Mathieu Amalric, lietuvių žiūrovams gerai pažįstamas iš Džeimso Bondo filmo „007 Paguodos kvantas“ bei režisieriaus Weso Anderso juostų „Viešbutis „Didysis Budapeštas“ ar „Prancūzijos kronikos iš Liberčio, Kanzaso vakaro saulės“. Be M. Amalric „Tralialia“ vaidina ir daugelis kitų garsių aktorių: Maïwenn, Denis Lavant bei atlikėjas ir kompozitorius Bertrand Belin.

Pagrindinėje programoje – pirmą kartą Lietuvoje rodomi pirmieji režisierių darbai

Šiais metais festivalio pagrindinė programa skiriama kino debiutams. Nors pati programa savo apimtimi mažesnė nei įprastai – joje 8 filmai – organizatoriai sako, kad tai sąmoningas ir apgalvotas sprendimas, kuriuo siekiama, kad kiekvienas filmas „Žiemos ekranams“ taptų ryškiu įvykiu, surastų ir paliestų savo žiūrovą, bei būtų jaukiu, lėtu pabuvimu su prancūzų kino istorijomis. Visi pagrindinės programos filmai Lietuvoje bus rodomi pirmą kartą.

„Atskirai verta paminėti Charline Bourgeois-Tacquet filmą „Įsimylėjusi Anais“ (Les Amours d’Anaïs), – sako E. Čepaitė. – Šis nuotaikingas, nacionaliniu prancūzų kino žanru vadinamas meilės trikampis ir dvi jo žvaigždės – Anaïs Demoustier ir Valeria Bruni Tedeschi – spinduliuoja gerą energiją bei primena, kad kliautis savo jausmais labai rekomenduotina ir net būtina“. Pilno metro debiutas buvo pristatytas Kanų „Kritikų savaitėje“.

Apie subtilesnius, atsargius naujai bundančius romantiškus jausmus kalba Tunise gimusios ir užaugusios režisierės Leyla Bouzid filmas „Istorija apie meilę ir aistrą“ (Une Histoire d’Amour et de Désir). Kanų kino festivalio „Kritikų savaitės“ programos uždarymo filmu pasirinktoje romantinėje dramoje kino kūrėja meistriškai įamžina pirmąsias meilės pamokas, supamas neramių dvejonių, kūniškų atradimų, kultūrinių skirtumų ir emocinių nusivylimų.

Nuo prancūzų kino neatsiejamos ir socialinės temos. Kanų kino festivalio vidurnakčio seansų programoje pristatyta ir kritikus savo drąsiu bei žaismingu laviravimu tarp žanrinio ir socialinio kino sužavėjusi režisieriaus Jean-Christophe Meurisse juodoji komedija „Kruvini apelsinai“ (Oranges Sanguines) be užuolankų kritikuoja sisteminį visuomenės nuosmukį ir individo prisitaikėlišką bandymą išlikti.

Simone Signoret retrospektyva, specialūs seansai Jean Paul Belmondo atminti ir programa vaikams

Po metų pertraukos į festivalį grįžta labai svarbi „Žiemos ekranų“ dalis – retrospektyva. „Pagaliau parodysime ilgai planuotą prancūzų kino ikonos Simone Signoret filmų programą, – džiaugiasi E. Čepaitė. – Ilga ir įspūdinga aktorės karjera, įsimintini vaidmenys ir darbas su svarbiausiais kino režisieriais ją išgarsino visame pasaulyje. S. Signoret taip pat buvo labai įtakinga to meto aktyvistė, daug dirbo su įvairiomis organizacijomis“.

Praėjusiais metais Anapilin iškeliavęs vienas žymiausių ir populiariausių visų laikų prancūzų kino aktorių Jean-Paul Belmondo kultinės žvaigždės titulą užsitarnavo dėl savo spontaniškos, natūralios ir organiškos vaidybos. Universalaus profilio aktorius sukūrė įsimintinus vaidmenis ne tik milijonines žiūrovų simpatijas pelniusiuose komedijose ar veiksmo filmuose, bet ir kino klasika tapusiose autorinio kino juostose. „Žiemos ekranai“ kviečia žiūrovus apsilankyti specialiuose aktoriui atminti skirtuose filmo „Žmogus iš Rio“ (L’homme de Rio) seansuose, kuriame aktorius pats atlieka sudėtingus kaskadinius triukus ir kuris tapo vienu populiariausių J. P. Belmondo filmų ne tik Prancūzijoje, bet ir Jungtinėse Amerikos Valstijose.

Atskira programa „Valio, atostogos!“ lauks mažųjų festivalio lankytojų. Dviejų animacinių filmų programa, skirta kino žiūrovams nuo 5 metų, parodys dvi istorijas apie smalsias, energingas ir drąsias mergaites, kurių atostogos tampa neišdildomų nuotykių virtine.

Daugiau informacijos apie festivalį www.ziemosekranai.lt bei feisbuko ir instagramo paskyrose.

Žiemos ekranai“ – tai nuo 2004 m. Prancūzų instituto Lietuvoje rengiamas prancūziško kino festivalis, kasmet vykstantis net keliolikoje Lietuvos miestų. Festivalio siekis pristatyti naujausias autorinio prancūziško kino tendencijas ir supažindinti žiūrovus su kino istorijoje svarbiais prancūziško kino pavyzdžiais. Todėl festivalį įprastai sudaro pagrindinė, naujausiems kino filmams skirta programa, retrospektyva ir animacinė programa mažiesiems.