Įpusėjęs pavasaris atneša neįtikėtiną naujieną eksperimentinės muzikos gurmanams – balandžio 26 d. Vilniuje koncertuos muzikinius stereotipus į šipulius malantis ir vienu įtakingiausiu Japonijos avangardistu tituluojamas kūrėjas – Otomo Yoshihide. 1993 m. „Vilnius Jazz“ festivalyje pasirodęs multiinstrumentinininkas į Lietuvą sugrįžta po 30-ies metų pertraukos.
„O. Yoshihide – ypatingas muzikantas ir neabejotinai vienas esmingiausių Japonijos avangardo atstovų, svariai prisidėjęs ne tik prie tekančios saulės šalies muzikos scenos raidos, bet ir turintis milžinišką įtaką pasaulinei eksperimentatorių bendruomenei, – pasakoja koncertą organizuojančios kompanijos „Improdimensija“ siela saksofonininkas Liudas Mockūnas ir priduria: – esame begalo laimingi galėdami pristatyti Lietuvos publikai tokio ryškumo muzikantą“.
O. Yoshihidės muzikinis kelias yra perskrodęs ne vieno žanro erdves. Paauglystėje šio eksperimentatoriaus širdyje užsidegė meilė laisvajam džiazui. Tai atvedė Otomo į Tokiją, kur jis sėmėsi improvizacinio džiazo paslapčių pas kultinį gitaristą Masayuki Takayanagi. Vėliau iš Jokohamos kilęs muzikantas praleido ne vienerius metus gilindamasis į etno muziką, japonišką pop sceną ir studijuodamas regiono muzikos instrumentų raidos subtilybes.
XX a. 9-10-ojo dešimtmečių sandūroje O. Yoshihide įsiveržė į Japonijos ir pasaulio sceną. Jis griovė nusistovėjusias džiazo bei roko muzikos normas ir kūrė visiškai kitokį, į jokius ligtolinius kanonus neįtelpantį garsyną. Jame pynėsi elektroninė muzika, džiazas, noise‘as, rokas ar net gi folkloro bei klasikinės muzikos fragmentai. Galiausiai O. Yoshihide tapo specifinio onkyokei žanro, kuriam būdinga improvizacija, minimalizmas, taip vadinamasis „tylus triukšmas“, ir koncentracija į smulkias akustinio ir elektroninio garso tekstūrines detales, pionieriumi.
Dabartiniame savo kūrybos etape O. Yoshihide pamažu nutolsta nuo kelis dešimtmečius propaguoto itin tirštu garsynu pasižymėjusio eksperimentinio džiazroko ir, pasitelkdamas tik gitarą bei vinilinių plokštelių grotuvus, su vis didesniu ausylumu gilinasi į tekstūrinius muzikos aspektus. Otomo siekia sudominti klausytoją veikiau ne tiek instrumentiniu virtuoziškumu ar drastiškais dinaminiais lūžiais, bet paties garso išgavimu, jo sklaida ir tembrinėmis savybėmis.
Japonijos avangardo šlovės alėja neįsivaizduojama be O. Yoshihides. Visą pasaulį išmaišęs, su ryškiausiais eksperimentatoriais grojantis ir milžinišką įtaką muzikos raidai pasaulyje darąs muzikantas, neabejotinai stovi greta tokių žymių tėvynainių kaip Aube, Merzbow, Kazutoki Umezu, ar Keiji Haino. Vertinant įtaką, meistrišką žongliravimą skirtingais žanrais ir gebėjimą išlikti aktualiu, O. Yoshihide galėtų būtų vadinamas japoniškuoju Johnu Zornu, tačiau tai, viena vertus, skambėtų kaip sumenkinimas, nes Otomo yra unikalus. Palyginti jį su kažkuo kitu tiesiog neįmanoma!
Balandžio 26 d. klausytojų laukia dviejų dalių koncertas. Pirmoje – po 30-ies metų į Lietuvą sugrįžtančio O. Yoshihides solo pasirodymas. Jame svečias iš Japonijos, apsiginklavęs gitara ir vinilinių plokštelių grotuvais, kvies gyliau patyrinėti garso prigimties paslaptis. Antrojoje – šalia O. Yoshihidės scenoje išvysime Lietuvos improvizacinės muzikos ir laisvojo džiazo žymūnus – saksofonininką Liudą Mockūną ir multiinstrumentalistą Arną Mikalkėną.
O. Yoshihide, L. Mockūnas ir A. Mikalkėnas jau yra šiek tiek pažįstami. 2018 m. Liudas grojo su Otomo jo gimtojoje Jokahamoje, o 2022 m. Tokijo „Pit Inn“ klubo scenoje O. Yoshihide pasirodė su Liudo, Arno ir Håkono Berre trio. Pagaliau išaušo eilė ir Lietuvos melomanams pasimėgauti bendru Japonijos ir Lietuvos avangardistų pasirodymu. Nepraleiskite progos tapti eksperimentinės muzikos istorijos dalimi!
Koncertą iš dalies remia Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus savivaldybė
Renginys vyks balandžio 26 d., 19 val. „Mama studios“ patalpose, A. Mickevičiaus 29, Vilnius.
Komentarai