[ SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION ]
Prieš kelis metus ieškodamas krautroko atgarsių šiuolaikinėje muzikoje, užtikau japonų grupę Minami Deutsch, o šią vasarą ji turėtų savo psichodelinį motorą užkurti festivalyje “Devilstone”. Džiugu, nes panašūs garsai Lietuvoje skamba gana retai: klasikai Faust ir (dalinai) Tangerine Dream, vokiečiai Camera, (dalinai) čiliečiai Follakzoid ir turbūt viskas. Žinoma, žanro grynumas šiaip laikais nėra vertybė, nenuostabu, kad ir patys japonai krautroką maišo su psichodelika ir… techno.
2014-aisiais Tokijuje grupę įkūrė mūsų pašnekovas Kyotaro Miulo (gitara, vokalai, sintezatorius). Pirmieji krautroko garsai pasigirdo Vokietijoje ’60-ųjų pabaigoje, kai ši šalis buvo padalinta į Vakarų ir Rytų sektorius, savo grupę pavadinę Pietų Vokietija, muzikantai tarsi įvardino laikui nepavaldžią kosmische utopijos idėją. Beje, daugumai šios srovės kūrėjų nepatiko britų sugalvotas pavadinimas krautrock, jiems labiau tiko Kosmische. Minami Deutsch susitiko lietuviams pažįstamų Kikagaku Moyo organizuotame vakarėlyje ir jau beveik 10 metų nagrinėja “kosmines” platybes ir pernai išleido išleido savo trečiąjį albumą “Fortune Goodies”.
Pastaruoju metu Kyotaro apsigyveno Berlyne, kad galėtų betarpiškai tyrinėti psichodelinį vokiečių roką – krautroko ištakas. Anot jo, Japonijoje visiškai nėra susidomėjimo tokia muzika – per daug verslininkų ir nėra laiko lėtiems dalykams.
Kalbėdamas apie žymųjį krautroko motorik ritmą ir jo tėvuką Klaus Dinger iš Neu!, Kyotaro sako: “Jei nori teisingo ritmo, gali naudoti kompiuterį ir kurti laptopo muziką. Žmogus, grodamas būgnais bando išlaikyti tą patį ritmą, tačiau tai yra neįmanoma. Ilgai grojant atsiranda svyravimų ir tai geras jausmas, mums jis patinka. Kažkas tarp roboto ir žmogaus. Patinka motorinis pasikartojimas, tačiau nedideli pasikeitimai daro jį žmogiškesniu.”
Kur esi ir koks oras už lango?
Oras? Tokijuje gerai, darosi šilta.
Tokijas europiečiams atrodo kupinas staigmenų, bet labai nustebčiau, miesto gatvėje pamatęs gyvai grojančią krautrock grupę. Būtent tai padarėte 2014 m. Girdėjau, Japonijoje gan įprasta taip pradėti karjerą. Ar gali papasakoti apie tau daugiau? Kodėl ne klubas ar baras, o gatvė?
Jei tai dainininkas ir dainų autorius, galima sakyti, tai savotiška tradicija.
Japonijoje, jei nori groti klube, turi susimokėti vietos mokestį, o tai – labai brangu.
Atrodė, tarp melomanų ir normalių žmonių buvo gana didelis atstumas, o eiti į roko koncertus neatrodė įprasta. Todėl maniau, kad grojimas gatvėje yra geresnis būdas supažindinti su mūsų muzika.
Ar krautrokas ir Tokijas turi ką nors bendro, išskyrus tokius spontaniškus gatvės renginius ir “Tokyo Psych Fest” rengiamas krautrock’o naktis?
Ne, taip nėra. Na, nemanau, kad pasaulyje išvis tokių yra…
Tokijuje vyksta įdomių renginių, bet čia ramiau. „Tokyo Psych Fest“ turėjo aiškų ir tvirtą tikslą – būtų puiku, kad žmonės galėtų pažinti tokią psichodelinę muziką dalyvaudami vakarėlyje – ir šios naktys buvo rengiamos kas mėnesį.
O jei sakytume, kad krautrock’as yra garso konceptas, ar galima jį išgirsti kur nors mieste: traukinių stotyje? Judrioje sankryžoje? Gamyklų triukšme? Ar tau kraut primena kitus peizažus?
Hmm… Niekada apie tai negalvojau.
Vienas mano draugas sakė, kad mūsų muzika padeda jam susikaupti dirbant biure.
Ką reiškia jūsų grupės pavadinimas? Pietų vokiečių? Bet juk gimtasis kraut miestas Diuseldorfas yra pačiuose Vakaruose…
Tai klausimas, kurį mums užduoda tikrai dažnai, haha… Jokių ypatingų priežasčių. Tie terminai Rytų ar Vakarų Vokietija yra gerai žinomi istorijoje, tiesa? Taigi aš tiesiog pasirinkau Pietus, nes Šiaurė skamba tarsi kažkas pavojingo, ar ne?
Pietų Vokietija yra itin tradicinė ir klestinti šalies dalis, bet kodėl Šiaurė tau atrodo pavojinga?
Nežinojau to, kai sugalvojau šį pavadinimą. Kaip sakiau, neturėjau tam jokios ypatingos priežasties. Pietūs skamba atpalaiduojančiai, ar ne? Šiaurė atrodo itin pavojinga. Negi nežinai, kokia šalis yra šalia mūsų? (juokiasi).
Koks buvo tavo kelias link krautroko, muzikos atsiradusios ’60-ųjų pabaigoje kitoje pasaulio pusėje?
Atradau Neu! ir Can per pankroką. Galbūt sužinojau šiuos pavadinimus iš žurnalų. Buvau paauglys ir tuo metu nesupratau jų muzikos. Perklausęs daugybę muzikos, pastebėjau, kokia ji puiki.
Kai kam krautrokas gali skambėti monotoniškai ir nuobodžiai. Ar turėtum kontrargumentų?
Visiškai teisingai. Man patinka monotoniška ir nuobodus muzonas.
Grupės nariai vadina save “pasikartojimų keistuoliais”, klausančiais daug minimal techno. Įdomu tai girdėti, kas jūsų favoritai? Bandote visai tai susieti su kraut’u?
Iš tikrųjų, tai tik aš klausau (juokiasi). Tai buvo populiaru tarp mano kartos. Ricardo Villalobos buvo ypač unikalus.
Taip, kai prie dainos pridedu garso koliažų, manau, esu paveiktas tekstūros. Paklausykite “Still Foggy”.
Pernai išleidote savo trečiąjį albumą “Fortune Goodies”. Jis buvo įrašytas tarp Berlyno ir Tokijo, o tai reiškia… lėktuve kažkur virš Kazachstano?! (juokauju)
Ne, viską įrašinėjome Japonijoje, o aš praleidau daug laiko montuodamas jį Berlyne.
Kodėl Berlynas buvo tinkama vieta montuoti “Fortune Goodies”?
Berlyne gyvenau dar prieš įrašinėjant albumą. Pranešimas spaudai apie albumą yra neteisingas. Nežinau, kodėl taip nutiko.
“Fortune Goodies” nuo krautroko bėgių žengėte į eksperimentinius laukus. Pasijautote pernelyg apriboti šiame žanre?
Manau, krautrokas apima daugybę žanrų, nejaučiu, kad jame yra ribos. Ir mes visada klausomės daug kitokios muzikos. Mūsų koncepcija yra maišyti šias įtakas su krautroku. Galvoju, kartais tai atsiranda sąmoningai, o kartais – ne.
2019-aisiais jūsų leiblo kolegos ir artimi draugai Kikagaku Moyo iš Japonijos grojo “Devilstone” festivalyje. Dar prieš Minami Deutsch daug laiko praleidai kartu studijoje, o jie tau buvo sektinas pavyzdys. Ar prieš sutikdami groti Lietuvoje, paklausėte jų apie šį festivalį?
Ne, bet kai praėjusį kartą kalbėjausi su Tomo, papasakojau jam apie tai.
Kokia buvo jo reakcija?
Sakė, kad grojo ten kartą.
Pernai Kikagaku paskelbė neterminuotą pertrauką… Galėtum parekomenduoti keletą vertų dėmesio grupių iš Japonijos?
Tiesą sakant, nelabai daug žinau…
Manau, Happy ir Maya Ongaku išsiskiria aktyvumu iš jaunesnės kartos. Taip pat Seira iš Jesus Weekend ir noise atlikėja Yuko Araki.
Tai bus jūsų pirmas kartas Lietuvoje – ar žinote ką nors apie šią vietą? Yra tam tikrų ryšių, pavyzdžiui, japonų diplomatas Chiune Sugihara, 1940-aisiais Lietuvoje išdavęs apie 6000 vizų žydams. Be kitų dalykų, Vilniuje yra Sugiharos sakurų parkas, kuris kiekvieną pavasarį yra mėgstamiausias instagramo fonas. Taip pat sakoma, kad japonai mėgsta lietuvių kompozitoriaus M.K.Čiurlionio muziką, bet abejoju, ar kada nors apie jį girdėjote…
Atsiprašau, nežinau tiek daug, bet mane iš globalios istorinės perspektyvos domina šalies kaita, nes pastaruoju metu studijuoju pasaulio istoriją.
Taip, ’90-aisiais mums teko gana sunkus perėjimas iš komunizmo į kapitalizmą. Šiuo metu atrodo, kad nuo Rusijos mus saugo ES ir NATO. Ką tuomet manai apie karą Ukrainoje?
Manau, tai – ne naujas klausimas. Dar prieš JAV įsikišimą ir kovą tarp kapitalizmo ir komunizmo buvo etninė problema. Galima sakyti, tautinė problema. Manau, ukrainiečiai visada norėjo nepriklausomybės. Turėtume grįžti į Kijevo Kunigaikštystę, kad galėtume apie tai kalbėti. Nedarysiu to, nes bus per ilga.
Taigi „Fortune Goodies“ – jau istorija. Kas toliau?
Leisime 7 colių singlą. Nesu tikras, ar turėsime jį būsimame ture. Be to, noriu išleisti disco plokštelę su kitu projektu. Jau įrašiau būgnus kai kurioms dainoms. Taip pat padariau remiksą brazilų psichogrupei BIKE. Jis netrukus pasirodys. Laukiu! Taip pat pačekinkite Fagus Fluvialis, mano elektroninės muzikos projektą. Dėkoju.
Internete:
[ ENGLISH VERSION ]
What’s the weather? (Ore means On Air in Lithuanian)
Weather? Tokyo is good. It’s getting warm.
Streets of Tokyo are full of surprises for Europeans, but I’d be astonished to see krautrock band playing live on a street in Tokyo today. But that’s exactly what you did back in 2014. I’ve heard it’s kind of tradition in Japan to start a career like that. Can you tell me more about that? Why not a club or a bar, but a street?
If it’s a singer-songwriter, you could say it’s kinda tradition.
In Japan, if you want to play at a venue, you have to pay for the place fee and it’s so expensive.
There seemed quite a distance between music lovers and normal people and it was not a common thing to go to rock concerts. That’s why I thought playing on the street was a better way to get to know our music.
Does krautrock and Tokyo has something in common except street happenings like this and Krautrock night promoted by Tokyo Psych Fest?
No it doesn’t. Well I don’t think there’s any in the world…
There’re some nice events in Tokyo but it’s more chill.
Tokyo Psych Fest had a clear and strong purpose that people could get to know such psychedelic music through attending the party, it would be great and it was monthly.
But if we take krautrock as a concept of sound, can you hear kraut somewhere in the city? Train station? Busy crossroad? Factory noises? Or maybe you link kraut to other landscapes?
Hmm…I’ve never thought about it.
I have had a friend tell me that our music helps him focus on his office work.
What does your band name stand for? South German? But hometown of kraut is Düsseldorf, which is in the very West…
It’s a question we get asked really often, haha…
No special reasons. Those term East and West Germany are well-known in our history, right? So I just chose South. North sounds like something dangerous, doesn’t it?
South Germany sounds like the most traditional and prosperous part of the country. But why North sounds dangerous to you?
I hadn’t known that when I named it. As I said, there was no special reason. The South sounds chilling, doesn’t it? North sounds totally dangerous. Don’t you know a country near ours? haha
What was your way to krautrock, music founded on the other side of the globe in the late 1960s, i.e. then more than 40 years ago?
I found Neu! and Can through punk. I might’ve known them with a magazine. I was a teenager and I didn’t understand their music at that time. Digging a lot of music, I noticed how great it’s.
Some might say krautrock sounds monotonous and boring. Would you have arguments against? What is krautrock for you?
That’s right. I love monotonous and boring stuff.
The band members are self-professed “repetition freaks” who heavily listen to minimal techno. That’s interesting to hear, what are your favorites? Are you trying to knit this influence with kraut somehow?
It’s only me though, haha… It was popular in my generation. Ricardo Villalobos was especially unique.
Yes, when I add sound collages to a song, I think I’m affected about the texture. Please listen to Still Foggy.
You’d released the 3rd album Fortune Goodies last year. It was recorded between Berlin and Tokyo, that means… on a plane somewhere above Kazakhstan?! (joking)
No, we recorded it in Japan and I spent a lot of time to edit it in Berlin.
Why Berlin was a right place to edit Fortune Goodies?
I’ve been living in Berlin before I made the album. The press info for the album is not true. I don’t know why it happened.
Fortune Goodies takes few steps away from krautrock to experimental fields. Did you feel too limited in genre and decided to explore other spaces?
I think krautrock encompasses a lot of genres, I don’t feel there’s a limit on it. And we’re always listening to other music a lot. Our concept is to mix influences from them with krautrock. I think this is sometimes consciously and sometimes unconsciously appeared.
In 2019 your labelmates and close friends Kikagaku Moyo from Japan played at Devilstone festival. Even before Minami Deutsch you’d spent lots of time in their studio and they were kind of role models to you. Did you ask them about the festival before agreeing?
No, but when I talked with Tomo last time, I told him about that.
What was his feedback?
He said he’d played once.
Last year Kikagaku announced their indefinite hiatus. Can you recommend few more bands from Japan that we should check?
Actually I don’t know so much…
I think Happy and Maya Ongaku are the ones who are active in the younger generation. And Seira from Jesus Weekend, Yuko Araki who is a noise artist.
It’s going to be your first time Lithuania – do you know anything about the place?There are some connections like Japanese diplomat Chiune Sugihara who working in Lithuania issued about 6000 visas to jews in 1940s. Except other things, there’s a park of Sugihara’s sakuras in Vilnius, which is favorite instagram backdrop every spring. Also, there’s a story, that Japanese like music of Lithuanian composer M.K.Ciurlionis, but I doubt you ever heard of him…
I’m sorry, I don’t know so much but I’m interested in the transition of the country from a global historical perspective because I’m studying the world history recently.
Yes, we had quite rough transition from communism to capitalism in the 90s. At the moment it looks like we’re protected by EU and NATO from Russia. Then what do you think about war in Ukraine?
I think it’s not a new issue.
There is an ethnic problem before the intervention by the U.S. and the battle between capitalism and communism. It’s a nation problem. I think Ukrainians have always wanted independence.
It has to go back to the Principality of Kyiv to talk about it. I won’t talk here. It’ll be long.
So Fortune Goodies is a history already. What’s next?
We’re making 7″ single. I’m not sure if I can bring it to the upcoming tour. And I want to make disco 12″ with another project. I already recorded the drums for some songs. And I did a remix for Brazilian psych band Bike. It’ll be released soon. Look forward to it!
Also check “Fagus Fluvialis”, which is my electronic music project. Thanks.
Komentarai