Festivalyje “Skaņu mežs” – Pulitzerio premijos laureatas Raven Chacon

Spalio 6–8 d. Hanzas Perons kultūros pastate (Hanzas iela 16a) vyks festivalis „Skaņu mežs“, kurį pernai britų žiniasklaida „The Wire“ pavadino didžiausiu avangardinės muzikos festivaliu Baltijos šalyse. Pirmasis paskelbtas jo svečias – kompozitorius ir eksperimentinės muzikos kūrėjas Ravenas Chaconas (Raven Chacon), 2022 m. pelnęs Pulitzerio muzikos premiją. Jis surengs solinį pasirodymą, o jo muziką atliks styginių kvartetas „Mivos“. Festivalio atidarymo renginys taip pat vyks rugsėjo 30 d. Bilietus galima įsigyti „Biļešu serviss“ kasoje ir www.bilesuserviss.lv; iki liepos 1 d. bilietus galima įsigyti su 20 proc. nuolaida.

Praėjusiais metais 46-erių Ravenas Chaconas tapo pirmuoju Amerikos indėnu, laimėjusiu Pulitzerio muzikos premiją. Šio festivalio kontekste reikšminga ir tai, kad jis yra vienas iš nedaugelio eksperimentinės muzikos kūrėjų, kurių karjerą paženklino šis apdovanojimas (išplečiant „eksperimentinės muzikos“ sąvoką, čia galima paminėti ir erdvinės muzikos kompozitorių Henry Brantą bei griežtąjį modernistą Eliotą Carterį). Laikraštyje „The New York Times“ rašoma: „Chaconas taip pat yra pirmasis harsh noise (griežto triukšmo) muzikantas, pelnęs Pulitzerio premiją.“

Ravenas Chaconas vaikystę praleido Navahų rezervate Arizonoje. Jo senelis buvo tradicinės navahų muzikos dainininkas, todėl šiuo laikotarpiu jis klausėsi daug radijo muzikos, taip pat kantri ir sunkiojo metalo. Nuo ankstyvos vaikystės Chaconas mokėsi groti pianinu. Vėliau jo šeima persikėlė į Naująją Meksiką, kur jis pradėjo groti gitara ir elektronika. Šiuo metu Chaconas gyvena Niujorke su žmona Candice Hopkins, kuri vadovauja projektui „Forge Project“ Chaconas studijavo Kalifornijos menų institute pas tokius žymius muzikantus kaip Mortonas Subotnickas (Morton Subotnick), Michaelas Pisaro (Michael Pisaro), Jamesas Tenney (James Tenney) ir Wadada Leo Smithas (Wadada Leo Smith).

Chacono solinius koncertus kartais sudaro triukšmo muzika su nuorodomis į tradicinę Amerikos pietvakarių vietinių tautų muziką, tačiau tai ir konceptualūs pasirodymai, kuriuose elektroakustinė ir koliažinė muzika persipina su socialinėmis-politinėmis temomis, pateikiamomis per balso įrašus. Kita vertus, jo kompozicijos varijuoja nuo modernios, bet dažniausiai tradiciškai užrašytos muzikos styginiams ir dideliems ansambliams iki ekstravagantiškų kūrinių, atliekamų su laivų rūko sirena, šaunamaisiais ginklais, kirviais ir skambančiais buities daiktais. Jo muzika skambėjo ir po atviru dangumi, ir Alkatraso kalėjime.

Daugelyje Chacono kompozicijų svarbus vaidmuo tenka erdvei ir fiziniam atlikėjų išsidėstymui. Taip yra ir kūrinyje „Voiceless Mass“, parašytame dideliam ansambliui, už kurį Chaconas gavo minėtą apdovanojimą – jo premjera įvyko Švento Jono katedroje Milvokyje, tačiau kūrinį galima atlikti bet kurioje šventovėje. Grojančiųjų pogrupiai buvo išdėstyti visoje bažnyčioje, taip pat ir tarp klausytojų. Kūrinyje ironiškai žiūrima į tai, kad jis buvo parašytas Padėkos dienos koncertui, ir nors jo pavadinime yra žodis „mise“, jame nėra dainuojančių balsų, simbolizuojančių dažnai ignoruojamą Amerikos indėnų bendruomenę. Chaconas laikraščiui „The New York Times“ prisipažino, kad šiek tiek pavėlavo atsiimti apdovanojimą: „Matyt, jie ne iš karto paskambino kompozitoriui“.

Styginių kvartetas „Journey of the Horizontal People“, kuris skambės „Skaņu mežs“, kadaise buvo parašytas Kronos Quartet, tačiau tikimasi, kad jį į savo repertuarą ilgainiui įtrauks ir kiti įvairių amžiaus grupių ir socialinių sluoksnių atlikėjai. Tai pasakojimas apie klajojančią gentį, ginkluotą lankais ir strėlėmis, keliaujančią iš vakarų į rytus ir ieškančią namų – genties judėjimas yra dvimatis kaip natų eiga partitūros lape, o Chaconas jį apibūdina kaip „priešingą saulės sukimuisi, tačiau nesąmoningai priklausomą nuo neišvengiamo laiko tėkmės“. Šio siužeto idėja kilo iš Amerikos pietvakarių indėnų folkloro, kur dažnai moteris iš genties priima lemtingus sprendimus dėl tolesnio kelio, todėl partitūroje pateikiamas ekstravagantiškas prašymas, kad tarp styginių kvarteto narių būtų moteris ir kad lemtingais muzikos momentais ji imtųsi vadovauti kitiems atlikėjams.

Kūrinį festivalyje atliks Mivos Quartet, kurį „Chicago Reader“ apibūdino kaip „vieną aršiausių ir bebaimiškiausių Amerikos šiuolaikinės muzikos ansamblių“. Ansamblį sudaro smuikininkės Olivija de Prato (Olivia de Prato) ir Maja Benardo (Maya Bennardo), altininkas Viktoras Lowrie Tafoya (Victor Lowrie Tafoya) ir violončelininkas Taileris Dž. Bordenas (Tyler J. Borden). Kvartetas bendradarbiavo su popmuzikos atlikėju Saulu Viljamsu (Saul Williams), taip pat su muzikantais, anksčiau dalyvavusiais Skaņu mežs, tokiais kaip Nate’as Vulis (Nate Wooley), Džordžas Liuisas (George Lewis) ir Patrikas Higinsas (Patrick Higgins) iš grupės Zs. Apie kitus kūrinius, kuriuos styginių kvartetas atliks „Skaņu mežs“, bus paskelbta vėliau.

Chacono solinis pasirodymas ir MIVOS koncertas įvyks spalio 7 d. Festivalio metu taip pat vyks kompozitoriaus meistriškumo kursai Latvijos Jazepo Vytuolio muzikos akademijoje. Koncerto laikas dar neskelbiamas. Meistriškumo kursai „Skaņu mežs“ vyks rugsėjo 29 d. bei spalio 5 ir 6 d.

Festivalio bilieto kaina – 50 EUR, tačiau perkant bilietus iš anksto iki liepos 1 d. galima gauti 20 proc. nuolaidą. Norėdami gauti nuolaidos kodą, užpildykite paraiškos anketą:https://ej.uz/SM23_earlybirds. Bilietus galima įsigyti „Biļešu servisa“ kasose ir www.bilesuserviss.lv.

Festivalį „Skaņu mežs“ remia Valstybinis kultūros sostinės fondas, Rygos miesto taryba, Kultūros ministerija, Gėtės institutas Latvijoje, „Nordic Culture Point“, „Trust for Mutual Understanding“ ir Valmiermuižas alus.

„Skaņu mežs“ yra Europos Sąjungos programos „Kūrybiška Europa“ remiamos novatoriškos muzikos platformos „SHAPE+“ ir projekto „TEKHNE“ narė.

Daugiau informacijos: www.skanumezs.lv