Balandį Vilniuje koncertuos vienas unikaliausių šių dienų saksofonininkų Colinas Stetsonas

Balandžio 22 d. Šv. Kotrynos bažnyčioje pirmą kartą Lietuvoje koncertuos gyva saksofono legenda – Colinas Stetsonas. Tarp Kanados ir JAV kuriantį pučiamųjų instrumentų virtuozą norėtųsi lyginti su tokiais saksofono klasikais kaip Johnas Coltrane‘as, Ornette Collemanas ar Charlie Parkeris, tačiau jis su niekuo nepalyginamas. Tai naują lapą instrumento istorijoje atvertęs muzikantas, sugebantis tuo pačiu metu groti su populiariausiais roko ar net pop muzikos vardais ir savo eksperimentais žavėti nišinės muzikos gerbėjus. Tai žmogus tiltas, apjungiantis populiariąją ir pogrindinę muzikos kultūras. Į Vilnių C. Stetsonas atvyksta su specialia programa „The Love It Took To Leave You“ – tai įvadas į netrukus pasirodysiantį jo naują albumą. Pasirodymą lydės specialiai C. Stetsono komandos sukurta šviesų ir vaizdo instaliacijų scenografija.

„Jau daug metų po „Improdimensijos“ vėliava telkiame smalsią muzikos bendruomenę Lietuvoje. Stengiamės nuolat plėsti savo akiratį, tad esame labai laimingi galėdami pristatyti mūsų šalies publikai vieną ryškiausių šių dienų saksofonininkų C. Stetsoną. Tai unikalaus skambesio muzikantas, kurį vertina ne tik užkietėję eksperimentų gurmanai, bet ir kur kas platesnis ratas klausytojų, kuriems nesvetima postroko, ambient ar minimalizmo estetika, – pasakoja koncertą organizuojančios „Improdimensijos” komandos vadovas Liudas Mockūnas ir priduria: – šiuo metu Europoje numatyti vos keturi C. Stetsono koncertai ir vienas jų – Vilniuje. Raginame nepaleisti vėjais išskirtinės progos išgirsti šį išskirtinį muzikantą“.

Epinė solo trilogija

Į sceną įžengęs XX a. pradžioje, C. Stetsonas savo muzikinį kelią pradėjo nuo klasikos pamokų. 2000-ųjų pradžioje pradėjęs koncertuoti su kolektyvu „Transmission Trio“, o vėliau debiutiniame albume „Slow Descent“, C. Stetsonas atsigręžė į džiazroko formas, tačiau laikui bėgant žvėriškai talentingas bičas, netverdamas savo kailyje, šoko į eksperimentinius vandenis. Naudodamas išplėstines grojimo technikas, o ypač preciziškai įvaldytas nepertraukiamo grandininio kvėpavimo subtilybes, C. Stetsonas sugebėjo saksofoną paversti visaverčiu polifoniniu instrumentu, gebančiu vienu metu transliuoti keletą garsinių linijų.

Šiuos šio muzikanto ieškojimus vainikavo 2007 m. pasirodęs albumas „New History Warfare, Volume 1“. Tai buvo pirmoji epinės trilogijos „New History Warfare“ dalis. Būtent ši trilogija įrašė šį saksofonininką neišdildomomis raidėmis į šlovinguosius muzikos istorijos metraščius, o jo vardą plačiai paskleidė po tokių leidinių ar portalų kaip „The Guardian“, „Pitchfork“, „The Quietus“, „New York Times“, „Washing Post“ kt. puslapius.

Tačiau ne tik ši trilogija, bet ir kiti C. Stetsono darbai nuolat tampa didžiais įvykiais melomanų bendruomenėse. Įstabus Colino ir smuikininkės Sarah Neufeld darbas „Never Were The Way She Was“, dieviška kultinio lenkų kompozitoriaus Henryko Goreckio trečiosios simfonijos interpretacija, drone bangomis pulsuojantis meditatyvusis „Chim​æ​ra I“ ar naujausias muzikanto tėčiui dedikuotas „When we were that what wept for the sea“ albumas, visi šie darbai paženklinti aukščiausios prabos įspaudais, liudijančiais su niekuo kitu nesupainiojamą skambesį.

Be to, 2017 m. C. Stetsonas sudrebino metalo muzikos sceną. Kartu su Niujorko kolegomis būgnininku Gregu Foxu, bosistu Shahzadu Ismaily ir klavišininku Toby Summerfieldu, subūrė grupė „Ex Eye“ ir išleido eksperimentinio black ir post metalo albumą, kuris tapo tikra sensacija sunkiosios muzikos gerbėjų gretose.

Koncertai su „Arcade Fire“, „Bon Iver“ ir kitais žymūnais

C. Stetsonas nėra atsiskyrėlis avangardistas grojantis savo stotu įspūdingais bosiniais saksofonais. Priešingai šis genialusis saksofono meistras yra plačių užmojų, atviros širdies ir mąstymo kūrėjas, kurio pučiamus instrumentus didelė tikimybė esate girdėję net jei iki šiol nežinojote jo vardo.

Colinas aktyviai dirba ne tik su tokiais avangardo meistrais kaip Matsas Gustafssonas ar Evanas Parkeris, šis pūtikas jau daugelį metų bendradarbiauja su JAV indie folk roko grupe „Bon Iver“, su kuria yra gavęs „Grammy“ statulėlę, taip pat jį galima išvysti bei išgirsti grojant su kultiniais Kanados rokeriais „Arcade Fire“, jį sieja glaudus kūrinys ryšys su Tomu Waitsu, jis išbėga į scenąsu „Pink Floydu“ Davidu Gilmouru ar „LCD Soundsystem“. Jo saksofoną galimai yra girdėję net ir post metalo gerbėjai, kurie klausė švedų post-metalo žymūnų „Cult of Luna“ abumo „The Long Road North“, o elektronikos gerbėjai galėjo girdėti jį grojant amo netekti privertusiame Timo Heckerio albume „No Highs“ ar britų house legendų „The Chemical Brothers“ opuse „Born In The Echoes“.

Nuo indie roko iki metalo, nuo ambiento iki house muzikos, būtent tokiomis plačiomis stilistinėmis magistralėmis kursuoja C. Stetsono kūrybinis vilkikas, kuriame prikrautas įspūdingas technikos bagažas. Tai muzikantas, kuris apjungia savo asmenyje ir muzikoje regis radikaliai skirtingus polius išgaudamas ne dar vieną eilinį beveidiškai eklektišką paveikslą, bet savitumu alsuojančia garsų drobę.

Garso takeliai filmams

Unikali solo karjera ir koncertai su ryškiausiomis žvaigždėmis, nėra vieninteliai C. Stetsono veiklos barai. Ypatinga atmosfera ir kinematografiškumu pasižyminti C. Stetsono kūryba itin populiari kino kūrėjų gretose. Inovatyvusis saksofonininkas kine jaučiasi tarytum žuvis vandenyje.

2007 m. pradėjęs nuo garso takelio visiškai andergroundiniam trumpametražiui filmui „Greyhounds“, C. Stetsonas bėgant metams filmų, kuriems kūrė muziką, sąrašą išplėtė iki daugiau nei trijų dešimčių įvairaus pobūdžio juostų. Tarp kurių animaciniai, siaubo, dokumentiniai ar draminiai kino kūriniai.

Vienu baisiausių tituluotas 2018 m. siaubo filmas „Paveldėtas“ (angl. „Hereditary“), Marko Mylodo šedevras „Meniu“ (angl. „The Menu“), krauju besitaškantis „Kruvinosios skerdynės Teksase“ (angl. „Texas Chainsaw Massacre“, Venecijos kino festivalio prizininkė dokumentinė juosta „Karo šou“ (angl. The War Show“) – tai tik keletas kino industrijos pavyzdžių, kuriuos žiūrėdami girdite būtent C. Stetsono kurtą ir atliktą muziką.

Ypatingas šou Vilniuje

Už išskirtinę techniką ir visiškai unikalų skambesį, kuriam būdingos ilgos, sapniškos polifoninės tekstūros, vertinamas saksofonininkas nėra linkęs rengti įspūdingos trukmės turų. C. Stetsonas verčiau renkasi kokybę ir savitumą, o ne kiekybę. Be to, Senajame žemyne jis pasirodo kur kas rečiau nei namuose Šiaurės Amerikoje.

Šį pavasarį Europoje suplanuoti vos keturi koncertai ir vienas jų būtent Vilniuje, Šv. Kotrynos bažnyčioje. Į Vilnių C. Stetsonas atvyksta su specialia programa „The Love It Took To Leave You“ – tai įvadas į netrukus pasirodysiantį jo naują albumą. Pasirodymą lydės specialiai C. Stetsono komandos sukurta šviesų ir vaizdo instaliacijų scenografija. Būkite pasiruošę savo ausis ir akis užlieti svaiginančia garsų ir vaizdų simbioze!

Renginį iš dalies finansuoja Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus savivaldybė, M-Finance UAB

Organizatorius: „Improdimensija“
Vieta: Šv. Kotrynos bažnyčia (Vilniaus g. 30, Vilnius)
Bilietus platina Kakava.lt