Garsų dokumentavimas Rytų Vokietijoje

Marcus Obst, arba Dronaement – kūrėjas, loopsais, semplais, aplinkos įrašais (angl. fieldrecordings) bei įvairiais eksperimentais, žaidžiantis jau daugiau nei 11 metų. Gyvena Vokietijoje. Sutiko išsamiai atsakyti į mano kuklius klausimus apie savo labai įdomią muzikinę veiklą.

Marcus, įkūrei nepriklausomą leiblą Fieldmuzick. Kaip viskas prasidėjo, kaip kilo pirmoji idėja?

Idėja kilo…kuomet pradėjau kurti savo muziką, itin susidomėjau elektroninės muzikos ir fieldrecordings sąryšiu. Ir tuomet nieko panašaus nebuvau girdėjęs. Taip pat mane domino, kaip kiti meninikai tyrinėja šią temą. Norėjau sukurti platformą – savo kuriamai muzikai ir panašiai muzikai, kuri mane domina, tad tai buvo kaip ir priežastis įkurti šią leidybinę kompaniją. Jau anksčiau,1997 metais, buvau pradėjęs „kasečių leiblą“ Nauzemuzick. Tačiau po kiek laiko tai nutraukiau, dingo interesas – savo muziką galėjau paviešinti kituose, tad nereikėjo savo nuosavo leiblo.

Fieldmuzick buvo įkurtas 2001 metais. Pirmasis čia išleistas albumas – Music out of open windows. Jo idėja…daug garsų buvo įrašyta namuose. Vasarą namuose buvo atidaryti langai, tad girdėjosi paukščių, mašinų, praeinančių žmonių skleidžiami garsai. Pagalvojau, kaip visa tai skambėtų žmonėms, kurie palei langus praeina ir girdi įvairius keistus garsus. Ir atvirkščiai, kaip tie garsai iš išorės, patenkantys į mano butą, mane paveikia. Taip pat mane domino idėja, kaip tai interpretuotų kiti muzikantai. Taigi, parašiau keliems garso menininkams savo idėją/temą, kaip aš visą tai įsivaizduoju, ir jie atsiuntė savo įrašus. Kai kurie tiko, kai kurie – ne itin.

Kokius muzikos stilius/muzikines idėjas šis leiblas reprezentuoja?

Daugiausiai eksperimentiniai garsai, triukšmai arba elektroninė muzika, tačiau susijusi su fielrecordings. Taip pat – gryni lauko įrašai, be jokio apdirbimo, pridėtinių elektroninių garsų. Tačiau šis atvejis sudėtingesnis, nes tai sąlyginai retai gali skambėti maloniai. Išties, net nėra jokio tikro skirtumo, ar aš įrašyčiau garsus Berlyno gatvėje, arba čia, Leipzige, išskyrus atvejus, kai kas nors ypatingo atsitinka. Todėl man įdomiau, kuomet su fieldrecordings yra susiejama ir muzika. Be to, nenorėčiau apsistoti tik ties sąvoka „eksperimentinė“ muzika. Šiuo metu tai itin paplitę, jau nėra neįprasta kažkokius elektroninius garsus maišyti su aplinkos garsais. Todėl man dar įdomiau atrodo „tikrą“ muziką, roką ar pan., maišyti su aplinkos įrašais. Tačiau iki šiol dar neradau daug kažko panašaus.

Ar tau atrodo, jog fieldrecordings galima vadinti menu, muzika?

Sunkiai. Na, tai priklauso nuo to, kas tai klauso, nuo konteksto – kodėl tai buvo įrašyta bei kas yra klausytojas. Galima rasti įdomių vietovių įrašų, tačiau to nebūtina vadinti muzika. Tai gali būti kita fieldrecordings pusė, t.y. tam tikrų vietų dokumentacija. Pavyzdžiui, pirmieji fielrecordings buvo atlikti, kuomet Edisonas išrado vaško cilindrą – pirmąjį garsų įrašymo prietaisą. Tuomet buvo atlikti pirmieji Afrikos čiabuvių genčių įrašai, norint įrašyti vietines dainas, ir šis veiksmas yra priskiriamas fieldrecordings. Ir vėliau, Paryžiaus Irkam institute Pierre Boulez su kitais kolegomis atliko eksperimentus su magnetofono juostų įrašais, įrašinėdami vandens lašus, kurie buvo aranžuoti kaip muzika.

Arba Luk Ferrari, kuris taip pat aplinkos įrašus aranžavo kaip muziką – iš dalies apkarpydamas ir tam tikra seka sudėliodamas. Jo pavyzdžiu, pradžia seku ir aš: aplinkos įrašus įvardinti muzika, kurie vėliau, žinoma, apdirbami. Idealiausiu atveju turbūt galima rasti grynų aplinkos įrašų, kurie funkcionuoja kaip muzika, tačiau neretai pasitelkiamas į pagalbą ir apdirbimas…

Pagal ką atsirenki išleisimą muzikos kūrėjo albumą? Kiek albumų jau buvo išleista Fielmuzick leible apskritai?

Nuo 2001 metų yra išleisti du albumai ir dešimt mini-cd.

Kai kurie kūrėjai yra mano pažįstami, darantys panašius dalykus kaip ir aš, kitais atvejais aš pats paprašau. Pavyzdžiui, olandą Cone atradau per MySpace, paklausiau jo kūrinių ir jie man pasirodė įdomūs. Jis turi studiją, kurioje įrašinėja muziką tik į kasetes – savo ir kitų grupių. Jo kūryba man atrodo įdomi – tai vėlgi mišinys tarp fielrecordings ir jo grojamos gitaros muzikos. Taigi, aš jo paklausiau, ar norėtų prisijungti. Kitas albumas buvo grupės iš Didžiosios Britanijos, kurie groja postpunk bei daro koliažus iš fieldrecordings ir roko muzikos elementų. Ir tai man atrodo tikrai įdomu.

Pirmieji leidiniai buvo eksperimentinė-koliažinė muzika, o dabar stengiuosi ir „tikrą“ muziką prie to prijungti. Sykį buvau festivalyje viduryje miško, ir kiek giliau įžengęs į mišką girdėjau paukščius, o iš kitos pusės – festivalyje grojančias grupes. Toks mišinys man ir atrodo įdomus.

Pseudonimu Dronaement kuri fielrecordings/drone/ambient muziką. Kaip viskas prasidėjo? Kodėl pasirinkai būtent šią muzikos kryptį išreikšti savoms idėjoms?

1997 metais pradėjau kurti muziką apskritai. Pradžioje tai buvo daugiau eksperimentavimas su prietaisais. Neturėjau jokios technikos, tik kasetinį recorderį, mišpultą bei efektų prietaisą. Taigi miksavau viską, kaip man norėjosi. Apie šiuos dalykus neturėjau jokios nuovokos, laikui bėgant tai išsivystė – mano žinios bei tai, kaip įgyvendinti savo idėjas. Ir šie fieldrecordings įrašai buvo skirti mano sukurtiems garsams paįvairinti. Be to, man patiko sukuriamas efektas: klausai muzikos (elektroninės) ir viduryje dainos savęs paklausi – ar ką tik suskambėjo telefonas, ar kažkas šneka kitame kambaryje? Ir taip šiais efektais padaromas poveikis, žmogus pasikeičia. Šiais efektais aš mėginu provokuoti, sudaryti galimybę atsirasti kažkam naujam. Kartais tai atsitinka nenoromis, jog muzikoje esantys garsai nervina, trukdo, o aš mėginu tai padaryti kryptingai.

Kodėl tave domina ši muzikos kryptis?

Nes nieko kitko nemokėjau. Nemokėjau groti jokiu instrumentu.

Kodėl tuomet nekūrei jokio techno, electro ar panašiai?

Kadangi tuomet tam skirta įranga buvo per brangi.

Tik todėl?

Visų pirma, taip. Aš galėjau dirbti tik su tuo, ką turėjau. Ir tai buvo kasetinis recorderis, efektų prietaisas ir mišpultas. Ir tuomet domėjausi eksperimentine muzika – apskritai domėjausi ir domiuosi garsais. Kartais mane labiau domina garsas, nei muzika. Todėl šią kryptį ir pasirinkau. Galiu šiek tiek groti gitara ir kartais mane muzika domina labiau nei garsas, tačiau jų sąryšis man patinka labiausiai.

Gyveni Vokietijoje, netoli nuo Dresdeno bei Leipzigo. Ką manai apie fieldrecordings situaciją regione? Ar matai daugiau žmonių, kurie mėgina įkurti mažus leiblus, leisti albumus su panašios krypties muzika? Apskritai, kaip atrodo ielrecordings/experimental music… scena šioje Vokietijos dalyje?

Leipzige gyvena itin daug fielrecordings srityje veikiantis draugas Patrick Franke. Anksčiau jis darė seriją koncertų šią tema, tačiau vėliau jis ją nutraukė – tai buvo gana sudėtinga organizuoti. Daugiausiai jis renka gyvūnų bei paukščių skleidžiamų garsų įrašus. Chris Watsonas iš Cabaret Voltaire taip pat renka fielrecordings dokumentiniams/filmams, ir Patrickas eina ta pačia kryptimi. Leipzige yra dar keletas žmonių, užsiimančių fieldrecordings.

Paskutiniuoju metu ši sritis/kryptis tapo populiaresne, nes atpigo skaitmeninės įrašymo priemonės. Be to, apie tai, jog yra tokios priemonės, buvo daug kalbėta ir rašyta, todėl žmonės domėjosi.
Iš kitos pusės, sakyčiau, jog būtent šiuo metu susidomėjimas kiek smukęs – maždaug prieš tris metus apie fielrecordings buvo kalbama daugiau.

Kaip žmonės, klausytojai reaguoja į fieldrecordings ir elektroninės muzikos mišinį? Ar susidomėjimas yra didelis/auga?

Šiuo metu klausytojų skaičius yra didesnis, mat fielrecordings yra maišomi su techno ar kita elektronine muzika. Taigi, klausoma ne tik fieldrecordings. Žinoma, garsas nėra kompiuteriu sugeneruotas, o įrašytas iš aplinkos. Todėl klausytojų skaičius ganėtinai padidėjo. Anksčiautai buvo akademinis, meninis „dalykas“, tačiau dabar vyksta fielrecordings maišymasis su populiariąja muzika. Daug aplinkos įrašų naudojama garso dizaine, reklamose, kompiuteriniuose žaidimuose atmosferai sukurti. Tad dar daugiau klausytojų yra tokių, kurie klausytojais tampa nesąmoningai.

Kokie yra tavo muzikiniai interesai kasdieniniame gyvenime? Kokias grupes galėtum apibūdinti kaip nedingstančias iš tavo grotuvo/playlisto?

Metų metus klausau eksperimentinę ir paprastą muziką… indie ar folk krypties. Neturiu daugiau jokio noro klausytis muzikos, kurią kuriu pats, todėl klausau kitokios. Galbūt tai mane nuneša ir kiek toliau, mat klausausi ne tik tam tikros krypties muzikos, kaip post, industrial, ambient. Apskritai, klausau įvairios muzikos: punk, elektroninės, šiuo metu ir folk bei indie.

Kas daugiausiai įtakoja tavo kūrybą bei gyvenimo būdą?

Kas tikrai, tai punk įtakoja mano kūrybą. Aš asocijuoju punk su DIY kultūra, t.y. su sugebėjimu tuo, ką tuo metu turi, ką nors sukurti, – pvz., muziką. O dar kas įtakoja…garsai, kuriuos girdžiu kasdien, ar tai muzika, ar tai garsai gatvėje. Hašišas. Tai buvo didelis veiksnys kuriant muziką, nes parūkęs klausydamasis muziką bei taip pat garsų, kurių niekaip muzika nepavadinsi, jaučiausi puikiai. Kai parūkai, girdi muziką kitaip, ir tai mane domino. Tačiau jau prieš kelis metus lioviausi rūkęs – šiuomet jaučiuosi dar įdomiau, nei rūkymo laikais, galbūt todėl, jog sugebėjau šį pojūtį „būti apsirūkusiam“ išlaikyti.

Garsų perteklių galime girdėti kasdien…Kas, tavo nuomone, gali būti tam tikras „skatintojas“ pastūmėti žmones klausyti muzikos, kuri reikalauja daugiau koncentracijos?

Galbūt iš pradžių apskritai jokios muzikos neklausyti. Tuomet keliauti į mišką ar į parką, ir ten klausyti. Ten koncentruotis, kas vyksta aplinkoje, o tuomet grįžti atgal ir klausyti muzikos.

Ausų negalima užmerkti, kaip akių. Užmerkęs akis, nematau nieko, tačiau ausis girdi visą laiką. Todėl manau, jog šis garso užteršimas, t.y. tai, jog muzika visuomet girdima, ar apskritai, jog miestuose yra gana garsu, padaro žmones daugiau mažiau sergančiais arba nervingais. Todėl manau, jog yra gana svarbu laikas nuo laiko neklausyti nieko, keliauti į mišką, paklausyti paukščių skleidžiamų garsų ar panašiai.

Cone – On the Beach
Dronaement – A Collection of Songs About Norway (Song 8)

Nuorodos

fieldmuzick.net
www.nauzemuzick.net/all-dronaement-releases.phtml
www.myspace.com/dronaement
www.logoplasm.org
www.myspace.com/coneaudio