Saviveiklininkai, iš idėjos rašantys apie muziką, paprastai išsikvėpia, kai nebelieka laiko arba nesulaukia pakankamo atoveiksmio. Tačiau greičiausiai viską daro įdirbis. Bent jau tokį įspūdį galima susidaryti iš netaudio lobynus apžvelginėjančio tinklaraštininko Nerijaus aka Awx. Jo blogas egzistuoja jau kuris laikas, čia pasirodo visų aktualiausių lietuviškų leidinių trumpos apžvalgos ir, atrodo, tiek užtenka, kad awx.lt būtų nuolat matomas bei nelaikomas merdinčiu.
Jau kuris laikas Awx podcastai pubilikuojami ir mūsų OreCast rubrikoje, tad leidome sau padaryti tai, ko paprastai nedarome – tiesiog pakalbinti savo bendradarbį apie rašymą kaip hobį.
Kiek pamenu pačioje pradžioje awx buvo tiesiog asmeninis blogas. To asmeniškumo vis dar liko, tačiau awx.lt vertinamas labiausiai dėl netaudio apžvalgų. Koks faktorius lėmė tai, jog šalia savo logotipo Awx online pridėjai frazę netaudio resource?
Taip, iš pradžių buvo tiesiog blevyzgos, kartais susijusios su muzika. Dar buvo laikas, kai susikūrė Sutemos, kur rašydavau albumų apžvalgas. Vėliau jie pradėjo leisti muziką, o aš – labiau domėtis tuo, kas vyksta netaudio scenoje. Po kelių gerų atrastų darbų nusprendžiau, kad reikia pirkti domeną. Draugas priėmė į savo serverį ir taip prasidėjo nemokamos muzikos tematika. Dar apsisprendimą lėmė tai, kad Lietuvoje niekas šia tema nieko nerašė.
Niekada negalvojai apie grynai netaudio reikalams dedikuotą tinklaraštį?
Turbūt pastebėjai, kad aš labai retai rašau, nors pastaraisiais metais viskas ir skirta grynai tik netaudio temoms. Būtų smagu tai išplėsti į kelių autorių prižiūrimą tinklaraštį, kaip pvz. www.netlabelism.net, tačiau trūksta man užsidegimo. Na, ir tinginys esu.
Ar šiais laikais, kai internetas tiesiog užverstas nemokama muzika, nereikėtų vien tik į tai orientuoto portalo?
Kalbant apie lietuvišką, būtų smagi vieta, kurioje rašytų ir naujienomis dalintųsi tie, kas nuoširdžiai domisi netaudio scena. Kalbant apie užsienį, tų portalų daug, nors kai kurie nesistengia kažko pridėti nuo savęs – tiesiog įdeda viršelį leidinio ir nuorodą į jį.
Gal kada svajojai apie galimybę išplėsti awx.lt veiklą link gausesnio turinio, prilygstančio šiokiam tokiam portaliui?
Svajoti nuolat pasvajoju, bet tokiam reikalui reikia idėjinių žmonių, vienas nesusitvarkyčiau.
O šiaip ar teko susilaukti pasiūlymų prisidėti prie tavo tinklaraščio veiklos?
Tiesą sakant, ne. Buvo pasisiūlymai įrašyti podcastus, nes mąstau apie kažkokią svečių laidą. Bet kai užsimenu, kad muzika turi būti legali ir nemokama, tai kažkaip išgaruoja tie besisiūlantys (šypsosi). Daugiau esu sulaukęs pasiūlymų prisidėti prie kitų projektų, rašančių apie muziką.
Plėtra. Dauguma natūraliai juda link kažko didesnio, stengiasi progresyviai augti, imasi didesnių darbų. Ar turi tokių planų? Galbūt radija?
Kadangi man tai yra tik hobis, tai ir tas augimas toks lėtas. Kuo toliau, tuo labiau susidarau nuomonę, kad niekam neįdomu skaityt apie muziką – įdomu ją klausyt. Prieš kelis mėnesius Pranza skyrė šiek tiek eterio laiko trečiadieniais vakarais savo internetiniam radijoje (radio.audiomastering.lt. Dar prie didesnių darbų priskirčiau savo podcastus, kuriuos stengiuosi įrašyti kartą per mėnesį.
Kažkodėl turiu susidaręs įspūdį, jog awx.lt skirtas vien netleiblams, tačiau tu apsibrėži kaip netaudio. Kas tai? Kieno tai terminas?
Kol rašiau apie netleiblus, atsirado tokios internetinės tarnybos kaip Soundcloud, Bandcamp, kur, netarpininkaujant jokioms leidykloms, patys atlikėjai gali įkelti muziką, ją dalinti, pardavinėti ir t.t. Pradėjau naudoti terminą netaudio, kuris pasaulyje yra skirtas tiesiog internete platinamai muzikai apibrėžti.
Kokiais kriterijais vadovaujies atrinkdamas muziką apie kurią rašyti?
Savo muzikiniu skoniu. Jei muzika patinka man pačiam – aprašau. Aišku, jos tiek daug, kad tenka rinktis tik pačius pačius. Kitu atveju nieko daugiau neveikčiau, tik rašyčiau.
Kartais neužsiknisi?
Kai užsiknisu, tai neberašau. Jei porą savaičių nėra jokių įrašų, vadinasi aš užsiknisęs. Tik nebūtinai muzika (juokiasi).
Kiek laiko skiri awx.lt priežiūrai?
Vienam įrašui skiriu apie valandą. Daugiau laiko skirti tenka laidų įrašymui ir muzikos joms atrinkimui. Viskas sukasi ant WordPress variklio, tai kažkokios kitokios priežiūros nereikia – atnaujinu ir važiuoja toliau. Prie dizaino kažkada praleidau daug laiko, nes tuo pačiu teko ir mokytis visokių CSS mandrybių.
Kokiomis vertybėmis tai atsiperka?
Emociniu pasitenkinimu (šypsosi). Man smagu, kad kažkas skaito, siunčiasi ir klauso muziką. Taip pat užmezgiau daug įdomių pažinčių visame pasaulyje. Pinigai čia apskritai nefigūruoja, nes tai prieštarautų pagrindinei idėjai – rašau apie nemokamą muziką su CC (Creative Commons) lincencijom ir iš to užsidirbti būtų mažų mažiausia nepagarba muzikos autoriams. Aš ir pats leidžiu naudoti savo tekstus kitiems.
O čia kiek nors veikia patriotizmas elektroninės muzikos sklaidai?
Būtent. Kiekvienas savaip įsivaizduoja pasaulio gerinimą. Aš siekiu supažindinti žmones su nemokama muzika, parodyti, kad kokybės atžvilgiu ji nėra prastesnė už perkamą.
Kas motyvuoja išlaikyti turinio gausą ir reguliarumą?
Nepavadinčiau to, kas yra mano bloge gausa (šypsosi). O rašyti tiek, kiek rašau motyvuoja ir noras dalintis informacija, ir geri atsiliepimai iš skaitytojų melomanų, ir kvietimai į renginius. Smagu, kad kažkas atranda kažką nauja mano puslapyje.
Ar niekada tavęs niekas nekvietė į kokį didesnį portalą ar leidinį užsiimti tuo rimčiau?
Ore.lt. Bet iš manęs toks rašytojas, kad jei rašyčiau į Ore.lt, tai neberašyčiau pas savęs. Šiuo metu tiesiog dalinuosi savo podcastais.
Greičiausiai awx.lt aplanko ir daug žmonių iš užsienio, tačiau tavo įrašai būna tik lietuvių kalba su nedidele angliška santrauka. Nemanai, jog vertėtų tapti labiau tarptautiniu?
Būna dienų, kai užsieniečių apsilanko 50% ar daugiau nei tautiečių. Bandžiau kažkada brūkštelt įrašą angliškai, sulaukiau lietuvių reakcijos, kad ne visi moka anglų kalbą (šypsosi). Be to ir idėja apie lietuvišką puslapį netaudio muzikai išblėstų. Pasirinkau variantą su ištraukom anglų arba originalo kalba. Taip pat naudojuosi Google robotų vertimu ir užsieniečiai bent kažkiek iš konteksto gali suprasti apie ką rašau. Šiaip patys atlikėjai parašo asmeniškai ir paprašo išversti.
Ar norėtųsi tam skirti daugiau laiko?
Norėčiau bent po įrašą kiekvieną dieną išburti.
Kaip jautiesi kai tave vadina netleiblų žinovu-pionieriumi?
Nesureikšminu, jei galiu kažkam padėti ir pasidalinti savo sukaupta informacija – prašom. Pats irgi vos ne kasdien atrandu kažką naujo.
Norėtum, kad atsirastų jaunų žmonių, kurie galėtų perimti tavo veiklą vėliau, kai tam nebeturėsi laiko arba tiesiog atsibos?
Aš tikiuosi užauginti tą ar tuos jaunus žmones, kurie perims (šypsosi). O gal iki to laiko nebeliks tokio dalyko kaip netleiblai. Šiaip entuziastų jau atsiranda. Va, pvz. nightmusic.lt. Tikiuosi jie grįš į sceną.
Kaip manai, kodėl daugiau nėra tokių pastovių apžvalgininkų kaip tu pats?
Neįsivaizduoju. Gal yra, tik aš nežinau? Gal tingi rašyti. Na, ir dar toks dalykas, kad Lietuvoje nėra labai populiarus dalykas tie netleiblai. Kiek mes jų turim? Veteranai – Sutemos, Knobs ir Partyzanai. Iš naujesnių – Cold Tear, Nightmusic, miestomuzika.lt ir Dumblys. O darbus šiuo metu gan dažnai leidžia tik Cold Tear.
Ar pats dažnai skaitai kitus internetinius muzikos žurnalus? Kokius?
Turbūt tik užsieniečių – www.netlabelism.net, Phlow, INQ. Lietuvoje nežinau tokių, kurie rašo apie man patinkančią muziką. Aišku visokias muzikines naujienas sužinau iš ore.lt, djscene.lt ar suru.lt. Dažniausiai skaitau tokių pačių entuziastų užsieniečių blogus.
Tavo, kaip akylaus stebėtojo nuomone, kodėl Lietuvoje išnyko netleiblai?
Neišnyko. Na išnykęs tik Surfaces netleiblas. Gal ugnelės pritrūko, gal komanda išsiskirstė, be to tas labai senai buvo. Sutemos miega, nes tingi daugiau kažką veikt. Dumblys tiesiog retai leidžia darbus ir toliau tą žada daryti. Visi kiti karts nuo karto išleidžia po naują darbą. Produktyviausias – Cold Tear.
Ar taip pat vyksta ir visame pasaulyje?
Kaip ir visame kame, kažkas atsiranda, kažkas dingsta. Iš netleiblų žemėlapių dingo pionieriai Kyoto_Sound, Kikapu, Monotonic. Buvo dingęs ir Camommile, bet prisikėlė naujam gyvenimui. Visi jie padarė labai didelę įtaką ne tik netaudio scenai, dauguma šiuo metu populiarų elektroninės muzikos atlikėjų savo karjerą pradėjo būtent tuose netleibluose. Ir dar vienas geras dalykas – netleiblas gal ir miršta, bet jo išleista muzika lieka ir gali ją siųstis praėjus, kad ir keliems metams.
Ar dauguma elektroninės muzikos netleiblų vis dar gyvi daugiausiai dub techno pulsu?
Ne, čia gal tik iš mano įrašų galima taip spręsti, bet jau minėjau, kad rašau apie tai, kas man patinka. Pasiknisus po netleiblų sceną, pvz. Japonijoje, apskritai vargiai rastum dub techno muzikos. Vienas dalykas gal tik vienija populiariausius – įvairių atšakų elektroninė muzika. Su instrumentine – sudėtingesnė situacija.
Kokie tavo mėgstamiausi netleiblai?
Resting Bell, Distance, Cold Tear, Dumblys, Silent Season, Cism (jei pagaliau prisikels), Passage, YukiYaki ir dar vienas kitas šimtas kitų (šypsosi).
Ar pats kada nors norėtum užkurti vieną tokį?
Ai, gal ne. Kai kils noras, tiesiog pasisiūlysiu padėti kuriam nors lietuviškam (šypsosi).
Naujausias Awx podcast @ OreCast
www.awx.lt
www.mixcloud.com/awx
Komentarai