Gyvo garso “AudioGourmet 2013” koncertas

Solidus akustinis koncertas parodoje “AudioGourmet” tampa tradicija: 2011 m. pradėjome nuo sodraus John Coltrane džžiazo projekto (tąkart grojo Juozas Kuraitis, Vytis Nivinskas bei Arkady Gotesman), šiemet tęsiame tyrinėdami Šiaurės Indijos klasikinės Hindustani muzikos tradiciją.

Šeštadienį, spalio 19 d., 17 val. didžžiojoje parodos salėje išgirsime dvi klasikines vakarinių ‚Rag‘ improvizacijas, atliekamas geriausių Lietuvos ir Latvijos meistrų: Anatolijaus Lomonosovo (sitaras, Lietuva), Eduardo Samersovo (tabla, Latvija) bei Jūratės Adlytės (tanpura, Lietuva).

Etawa Gharana — XVII a. siekianti muzikinė dinastija

Daugiau nei 30 metų grojantis sitaru, Indijos klasikinio meno festivalius „Sur Sadhana“ organizuojantis Anatolijus Lomonosovas jau 1987 m. tapo vieno žžymiausių Indijos virtuozų, sitaro ir surbaharo meistro Ustad Imrat Khano mokinys. Gilindamas žžinias ir šlifuodamas meistriškumą Anatolijus kelis metus gyveno Indijoje, paties guru namuose.

Indijos muzikos tradiciją sudaro dvi kryptys: Hindustani bei Carnatik. Carnatic kryptis kilo Pietų Indijoje, iš antikinių Hindu tradicijų. Tuo tarpu Hindustani tradicija 500 metų vystėsi Šiaurės Indijoje, jungiantis Hindu ir Persų / Islamo kultūroms.

Klasikinė Hindustani muzika yra viena iš pasaulinių žodinių muzikinių kultūrų, todėl nėra užžrašoma natomis, o perduodama iš mokytojo mokiniui. Dažžniausiai mokytojas būna tėvas, o mokinys — sūnus. Tokia žžinių ir patirties perdavimo tradicija Indijoje vadinama ‚Gharana‘, t.y. Muzikine Dinastija. Ustad Imrat Khan’as yra kilęs iš bene žžymiausios Indijos sitaro virtuozų dinastijos Etawa Gharana, kurios šaknys siekia XVI a., Mughal valdovų dinastijos, pastačiusios žžymųjį Tadžmahalo (Taj Mahal) mauzoliejų, laikus. Ustad Imrat Khan proseneliai buvo Mughal dinastijos valdovų rūmų muzikantai. Etawa Gharana, dar kitaip Ustad Imrat Khan senelio garbei vadinama ImdadKhani Garana, yra viena seniausių Indijoje išlikusių tikrųjų dinastijų, t.y. tokių, kur meistriškumas ir žžinios jau daugiau nei 400 metų perduodams iš tėvo sūnui. Visi šios dinastijos virtuozai yra megažžvaigžždės: ir senelis Ustad Imdad Khan, ir tėvas Ustad Inayat Khan, ir brolis Ustad Vilayat Khan, ir pats Anatolijaus mokytojas, jaunesnysis brolis Ustad Imrat Khan bei jaunesnioji karta: Ustad Shujaat Hussain Khan, Nishat Khan bei Ustad Shahid Parvez Khan. Vienintelis lygiavertis sitaristas pagal reikšmingumą ir žžinomumą, suformavęs savo mokyklą — vakaruose dėl bendravimo su roko žžvaigžždėmis labiau išgarsėjęs Ravi Shankar.

Beje, Ravi Shankaro bei Anatolijaus Lomonosovo atstovaujama Etawa Gharana reprezentuoja skirtingas grojimo sitaru mokyklas: skiriasi ir patys instrumentai, ir jų derinimas, ir grojimo stilius. Todėl tie, kas mėgsta ir dažnai klauso Ravi Shankar’o, turėtų ypač suklusti — girdėsime kitokios mokyklos atstovo gyvą pasirodymą!

Unikalus instrumantas: birmietiško tiko ir moliūgo derinys

Pats Anatolijus, legendinio mokytojo Ustad Imrat Knan’o pramintas ‚Anato Ali‘, groja instrumentu, kurį specialiai jam, viešint Indijoje kelis mėnesius kūrė žymieji muzikos instrumentų namai „Kanailal and brothers“. Geri sitarų meistrai Indijoje vertinami ne mažiau, nei vakarų pasaulyje smuikų genijais laikomos Amati, Guarneri ar Stradivari šeimos. Todėl ir pačiam Anatolijui „Kanailal and brothers“ sitarų namus pavyko įkalbėti jam pagaminti instrumentą tik gavus savo mokytojo, Ustad Imrat Khan’o rekomendaciją bei užtarimą. Žmogus „iš gatvės“, panoręs tokio kalibro instrumento, paprastai iš meistrų gauna atsakymą „apsilankyti kitais metais“.

Sitaras — įdomus ir egzotiškas instrumentas, gaminamas iš tam tikros  rūšies moliūgo, tiko ar tuno (Indijos raudonmedžio) medienos, kaulo bei metalo. Daugelis sitarų nepatyrusiai akiai atrodo panašūs (kaip ir smuikai, beje). Dažžnas, ko gero, geresniu instrumentu laikytų kokį puošnesnį, labiau pamargintą. Tačiau tikroji kokybė slypi medžiagose, gamintojo meistriškume ir atsiskleidžia nuostabiu skambesio tembru.

Dominuoja dvi sitarų rūšys: santūresnės, tamsesnės išvaizdos 6 pagrindinių stygų Etawa Gharana stiliaus ir puošnesnės, dažžnai su papildomu rezonatoriumi 7 pagrindinių stygų Ravi Shankar stiliaus. Sitaras viso gali turėti 18-20 stygų (skaičiuojant su papildomomis, esančiomis kiek žžemiau pagrindinių).

Pagrindinės geriausių sitarų dalys yra gaminamos ne iš bet kokio, o būtent birmietiško tiko, kai kurios smulkesnės detalės, pvz. tilteliai — iš juodmedžžio ar net kalnų elnio rago. Tačiau geriausiems iš geriausių sitarų yra naudojamos tik itin seno, šimtmečius džžiovinto Birmos tiko detalės! Kur gauti tokios medienos žžino vos vienas kitas meistras, todėl tai yra viena didžžiausių, mitais ir pasakojimais apgaubtų paslapčių.

Egzotiškos klasikinės Indijos muzikos esmė

Pasak Indų filosofijos, visa materija yra sudaryta iš vibracijų: harmoningų ir disonuojančių. Todėl muzika, vibracijų derinių visuma, Indų manymu yra tobuliausia meno rūšis: artimiausia absoliutui, pasaulio ištakoms, gyvybės ir gamtos esmei. Todėl esminė muzikanto užžduotis — sukurti tobulai harmoningas vibracijas, padedančias susilieti su gamta. Turėdama šį tikslą šimtus metų besivysčiusi klasikinė Indijos muzika siekė dvasingumo ir emocionalumo.

Trys esminės klasikinės Indijos muzikos dalys yra Sur (tembrinis tobulumas — reikiamas aukštumas ir dermė), Rag (natų tobulumas — tonacinis disciplinuotumas) ir Taal(viską apjungiantis pulsavimas — ritminiai ciklai, paremti įmantriais apskaičiavimais). Šių trijų dedamųjų visuma, dermė bei santykiai ir nusako Hindustani muzikos esmę.

Koncerto programa

Purija Dhanasree (vakarinė raga)

Alap (beritmė improvizacija), Jod (lėto tempo instrumentinė improvizacija)

ir Gat (melodinė kompozicija) iš 3-jų Taal (ritmų):

Vilambeet tintaal (16 matra);

Madhya laya Japtaal (10 matra);

Drut tintaal (16 matra).

Mishra Kafi (vakarinė raga)

Gat (melodinė kompozicija), kurią 1905 m. sukūrė Ustad Imdat Khan (Anatolijaus Lomonosovo mokytojo Ustad Imrat Khan senelis) iš 2-jų Taal (ritmų):

Dadra (6 matra);

Tintaal (16 matra).

Koncerto metu prašysime išjungti telefonus — girdėsime gyvą garsą, o sitaras nėra itin garsus instrumantas. Salėje esant šurmuliui atokiau esantys klausytojai gali ir neišgirsti visų dinaminių vingrybių bei tembrinių niuansų!

Šiaures Indijos klasikinės muzikos ansamblis

Sitaras — Anatolijus Lomonosovas ‚Anato Ali‘ (Vilnius)

Tabla — Eduardas Samersovas (Ryga, Saraswati mokyklos įkūrėjas)

Tanpura — Jūrate Adlytė (Vilnius)

Koncertas vyks 2013 m. spalio mėn. 19 d. 17 val. viešbučio Radisson Blu Hotel Lietuva konferencijų centre, Konstitucijos pr. 20, Vilniuje.

Paroda vyks 2013 m. spalio mėn. 19 d. (11.00–19.00 val.) ir 20 d. (11.00–17.00 val.) viešbučio Radisson Blu Hotel Lietuva konferencijų centre, Konstitucijos pr. 20, Vilniuje.

Daugiau informacijos