Solidus akustinis koncertas parodoje “AudioGourmet” tampa tradicija: 2011 m. pradėjome nuo sodraus John Coltrane džiazo projekto (tąkart grojo Juozas Kuraitis, Vytis Nivinskas bei Arkady Gotesman), šiemet tęsiame tyrinėdami Šiaurės Indijos klasikinės Hindustani muzikos tradiciją.
Šeštadienį, spalio 19 d., 17 val. didžiojoje parodos salėje išgirsime dvi klasikines vakarinių ‚Rag‘ improvizacijas, atliekamas geriausių Lietuvos ir Latvijos meistrų: Anatolijaus Lomonosovo (sitaras, Lietuva), Eduardo Samersovo (tabla, Latvija) bei Jūratės Adlytės (tanpura, Lietuva).
Etawa Gharana — XVII a. siekianti muzikinė dinastija
Daugiau nei 30 metų grojantis sitaru, Indijos klasikinio meno festivalius „Sur Sadhana“ organizuojantis Anatolijus Lomonosovas jau 1987 m. tapo vieno žymiausių Indijos virtuozų, sitaro ir surbaharo meistro Ustad Imrat Khano mokinys. Gilindamas žinias ir šlifuodamas meistriškumą Anatolijus kelis metus gyveno Indijoje, paties guru namuose.
Indijos muzikos tradiciją sudaro dvi kryptys: Hindustani bei Carnatik. Carnatic kryptis kilo Pietų Indijoje, iš antikinių Hindu tradicijų. Tuo tarpu Hindustani tradicija 500 metų vystėsi Šiaurės Indijoje, jungiantis Hindu ir Persų / Islamo kultūroms.
Klasikinė Hindustani muzika yra viena iš pasaulinių odinių muzikinių kultūrų, todėl nėra užrašoma natomis, o perduodama iš mokytojo mokiniui. Dažniausiai mokytojas būna tėvas, o mokinys — sūnus. Tokia žinių ir patirties perdavimo tradicija Indijoje vadinama ‚Gharana‘, t.y. Muzikine Dinastija. Ustad Imrat Khan’as yra kilęs iš bene žymiausios Indijos sitaro virtuozų dinastijos Etawa Gharana, kurios šaknys siekia XVI a., Mughal valdovų dinastijos, pastačiusios žymųjį Tadmahalo (Taj Mahal) mauzoliejų, laikus. Ustad Imrat Khan proseneliai buvo Mughal dinastijos valdovų rūmų muzikantai. Etawa Gharana, dar kitaip Ustad Imrat Khan senelio garbei vadinama ImdadKhani Garana, yra viena seniausių Indijoje išlikusių tikrųjų dinastijų, t.y. tokių, kur meistriškumas ir žinios jau daugiau nei 400 metų perduodams iš tėvo sūnui. Visi šios dinastijos virtuozai yra megažvaigždės: ir senelis Ustad Imdad Khan, ir tėvas Ustad Inayat Khan, ir brolis Ustad Vilayat Khan, ir pats Anatolijaus mokytojas, jaunesnysis brolis Ustad Imrat Khan bei jaunesnioji karta: Ustad Shujaat Hussain Khan, Nishat Khan bei Ustad Shahid Parvez Khan. Vienintelis lygiavertis sitaristas pagal reikšmingumą ir žinomumą, suformavęs savo mokyklą — vakaruose dėl bendravimo su roko žvaigždėmis labiau išgarsėjęs Ravi Shankar.
Beje, Ravi Shankaro bei Anatolijaus Lomonosovo atstovaujama Etawa Gharana reprezentuoja skirtingas grojimo sitaru mokyklas: skiriasi ir patys instrumentai, ir jų derinimas, ir grojimo stilius. Todėl tie, kas mėgsta ir danai klauso Ravi Shankar’o, turėtų ypač suklusti — girdėsime kitokios mokyklos atstovo gyvą pasirodymą!
Unikalus instrumantas: birmietiško tiko ir moliūgo derinys
Pats Anatolijus, legendinio mokytojo Ustad Imrat Knan’o pramintas ‚Anato Ali‘, groja instrumentu, kurį specialiai jam, viešint Indijoje kelis mėnesius kūrė ymieji muzikos instrumentų namai „Kanailal and brothers“. Geri sitarų meistrai Indijoje vertinami ne maiau, nei vakarų pasaulyje smuikų genijais laikomos Amati, Guarneri ar Stradivari šeimos. Todėl ir pačiam Anatolijui „Kanailal and brothers“ sitarų namus pavyko įkalbėti jam pagaminti instrumentą tik gavus savo mokytojo, Ustad Imrat Khan’o rekomendaciją bei utarimą. mogus „iš gatvės“, panoręs tokio kalibro instrumento, paprastai iš meistrų gauna atsakymą „apsilankyti kitais metais“.
Sitaras — įdomus ir egzotiškas instrumentas, gaminamas iš tam tikros rūšies moliūgo, tiko ar tuno (Indijos raudonmedio) medienos, kaulo bei metalo. Daugelis sitarų nepatyrusiai akiai atrodo panašūs (kaip ir smuikai, beje). Dažnas, ko gero, geresniu instrumentu laikytų kokį puošnesnį, labiau pamargintą. Tačiau tikroji kokybė slypi mediagose, gamintojo meistriškume ir atsiskleidia nuostabiu skambesio tembru.
Dominuoja dvi sitarų rūšys: santūresnės, tamsesnės išvaizdos 6 pagrindinių stygų Etawa Gharana stiliaus ir puošnesnės, dažnai su papildomu rezonatoriumi 7 pagrindinių stygų Ravi Shankar stiliaus. Sitaras viso gali turėti 18-20 stygų (skaičiuojant su papildomomis, esančiomis kiek žemiau pagrindinių).
Pagrindinės geriausių sitarų dalys yra gaminamos ne iš bet kokio, o būtent birmietiško tiko, kai kurios smulkesnės detalės, pvz. tilteliai — iš juodmedžio ar net kalnų elnio rago. Tačiau geriausiems iš geriausių sitarų yra naudojamos tik itin seno, šimtmečius džiovinto Birmos tiko detalės! Kur gauti tokios medienos žino vos vienas kitas meistras, todėl tai yra viena didžiausių, mitais ir pasakojimais apgaubtų paslapčių.
Egzotiškos klasikinės Indijos muzikos esmė
Pasak Indų filosofijos, visa materija yra sudaryta iš vibracijų: harmoningų ir disonuojančių. Todėl muzika, vibracijų derinių visuma, Indų manymu yra tobuliausia meno rūšis: artimiausia absoliutui, pasaulio ištakoms, gyvybės ir gamtos esmei. Todėl esminė muzikanto užduotis — sukurti tobulai harmoningas vibracijas, padedančias susilieti su gamta. Turėdama šį tikslą šimtus metų besivysčiusi klasikinė Indijos muzika siekė dvasingumo ir emocionalumo.
Trys esminės klasikinės Indijos muzikos dalys yra Sur (tembrinis tobulumas — reikiamas aukštumas ir dermė), Rag (natų tobulumas — tonacinis disciplinuotumas) ir Taal(viską apjungiantis pulsavimas — ritminiai ciklai, paremti įmantriais apskaičiavimais). Šių trijų dedamųjų visuma, dermė bei santykiai ir nusako Hindustani muzikos esmę.
Koncerto programa
Purija Dhanasree (vakarinė raga)
Alap (beritmė improvizacija), Jod (lėto tempo instrumentinė improvizacija)
ir Gat (melodinė kompozicija) iš 3-jų Taal (ritmų):
Vilambeet tintaal (16 matra);
Madhya laya Japtaal (10 matra);
Drut tintaal (16 matra).
Mishra Kafi (vakarinė raga)
Gat (melodinė kompozicija), kurią 1905 m. sukūrė Ustad Imdat Khan (Anatolijaus Lomonosovo mokytojo Ustad Imrat Khan senelis) iš 2-jų Taal (ritmų):
Dadra (6 matra);
Tintaal (16 matra).
Koncerto metu prašysime išjungti telefonus — girdėsime gyvą garsą, o sitaras nėra itin garsus instrumantas. Salėje esant šurmuliui atokiau esantys klausytojai gali ir neišgirsti visų dinaminių vingrybių bei tembrinių niuansų!
Šiaures Indijos klasikinės muzikos ansamblis
Sitaras — Anatolijus Lomonosovas ‚Anato Ali‘ (Vilnius)
Tabla — Eduardas Samersovas (Ryga, Saraswati mokyklos įkūrėjas)
Tanpura — Jūrate Adlytė (Vilnius)
Koncertas vyks 2013 m. spalio mėn. 19 d. 17 val. viešbučio Radisson Blu Hotel Lietuva konferencijų centre, Konstitucijos pr. 20, Vilniuje.
Paroda vyks 2013 m. spalio mėn. 19 d. (11.00–19.00 val.) ir 20 d. (11.00–17.00 val.) viešbučio Radisson Blu Hotel Lietuva konferencijų centre, Konstitucijos pr. 20, Vilniuje.
Komentarai