Naujame sezone OKT bus aštrus

16-ąjį gyvavimo sezoną Oskaro Koršunovo teatras pasitiko surengdamas netikėtą madų šou. Pačių aktorių iš spektaklių afišų pagaminti kostiumai pristatė kiekvieną šiame sezone rodomą spektaklį. Kartu tai buvo ir įvadas į tarptautinio projekto „Feast Fashion“ pristatymą. Praeitą sezoną užbaigęs jubiliejiniu festivaliu, teatras atveria naują puslapį. „Akivaizdu, jog perėjome tam tikrą ciklą, kurį užbaigė „Žuvėdra“. Dabar jau pradėsime visiškai kitokį etapą“, – teigia teatro meno vadovas, režisierius Oskaras Koršunovas.

Jau rugsėjo 6-8 d. sezoną atidarys trilogija „Hamletas“, „Dugne“ ir „Žuvėdra“. Tai – visų penkiolikos teatro veiklos metų sintezė. Režisierius O. Koršunovas jau kurį laiką brandino idėją parodyti šiuos tris vienas kitą inspiravusius spektaklius chronologine tvarka, per tris dienas.

„Nuosekliai parodyti visą trilogiją buvo sena mano svajonė, kurios niekaip nepavykdavo įgyvendinti – nėra taip lengva suderinti visus repertuaro niuansus. Šie trys spektakliai analizuoja tas pačias temas ir vienas kitą papildo. Galiausiai, „Žuvėdra“ sintezuoja visą trilogiją bei visą mūsų penkiolikos metų veiklą. Trumpai tariant, dedame rimtą tašką. Šešioliktas sezonas – tai naujas kvėpavimas“, – pristatyme teigė O. Koršunovas.

Premjerai sukneles siuvo kūrybinėse dirbtuvėse dalyvavę Estijos bedarbiai

Šiame sezone OKT/Vilniaus miesto teatre bus kaip niekad daug jaunų kūrėjų. Spalis prasidės nuo spektaklio „Feast Fashion“ premjeros, prasidėjusio nuo kūrybinių dirbtuvių mažame Estijos kaime. Šis projektas – tai bendras kūrybinio tandemo „Guts United“, OKT/Vilniaus miesto teatro bei estų teatro NO99 darbas, pristatomas ir šiųmetėje „Sirenų“ festivalio programoje.

„Esame dvi režisierės, turime garso režisierių, šviesų dailininką ir būrį aktorių. Kurdami šį spektaklį visi viską darome kartu. Idėja kilo dar būnant Estijoje, kur dvi savaites trukusiose kūrybinėse dirbtuvėse būrys bedarbių, gavę tik krūvą senų paklodžių ir užuolaidų, siuvo keturiolikos vestuvinių suknelių kolekciją. Tai ir tapo esmine medžiaga mūsų kūrybai“, – spektaklį „Feast Fashion“ pristatė viena iš režisierių Simona Biekšaitė.

„Daug kalbėjomės su kiekvienu dirbtuvėse dalyvavusiu bedarbiu. Tada viską ilgai sintezavome, norėdami atskirti žmones bei iškelti tik jų problemas. Dabar visa tai bandome išversti į savotiško šou ar žaidimo kalbą. Tai lyg nuotakų konkursas, kuriame kiekviena jų turi tam tikrą kliūtį, kurią turi išspręsti. Būtent publika spręs, kuri iš nuotakų laimės“, – apie idėją pasakojo kita spektaklio režisierė Marit Sirgmets.

„Mada čia yra tik forma – tai aštrus socialinis spektaklis apie žmonių, esančių už ribos, svajones. Podiumas tampa tam tikra ironiška priedanga kalbėti apie visiškai rimtus dalykus“, – paklaustas ką mano apie jo teatre statomą mados spektaklį atsakė O. Koršunovas.

Į teatrą ateina nauja OKT aktorių karta

Tai nebus vienintelis jaunųjų O. Koršunovo aktorių spektaklis 16-ajame sezone. Pasak režisieriaus, dar šį sezoną scenos šviesą išvys net keletas jo kartu su mokiniais pastatytų spektaklių. Tarp premjeroms ruošiamų kūrinių – Jean Anouilh ir Euripido „Medėja“, į spektaklio medžiagą įtraukiant neperseniausiai Lietuvoje garsiai eskaluotą vaikžudės istoriją. Jaunieji aktoriai taip pat imsis Sarah Kane pjesės „Apvalytieji“. O. Koršunovas šią pjesę jau statė Stokholmo karališkajame dramos teatre. Tai buvo pirmasis šios pjesės pastatymas Švedijoje, sulaukęs ypatingos reakcijos. Tada režisierius pabijo statyti šią medžiagą Lietuvoje. Dabar, aktoriams priminus šį S. Kane kūrinį, O. Koršunovas ryžosi statyti šią aštrią pjesę.

Tikimasi, jog kita šio sezono premjera, spektaklis pagal Bertoldo Brechto pjesę „Miesčioniškos vestuvės“, bus socialiai aktualus, turintis artimų sąsajų su šiandienos realybe. Nebus užmiršta ir šiuolaikinė lietuviška dramaturgija. Scenos šviesą išvys Mariaus Ivaškevičiaus pjesė „Artimas miestas“, režisieriaus manymu, labai įdomi ir iki šiol nepelnytai nesulaukusi režisierių dėmesio. Taip pat gims spektaklis pagal Gintaro Grajausko pjesę „Rezervatas“.

„Aš šių aktorių jau nebevadinu studentais, o jų spektakliai nebebus tiesiog tik studentiški darbai. Pats būdamas antrame kurse pastačiau „Ten būti čia“, kuris turbūt yra vienas reikšmingiausių mano spektaklių. Tad ir su jaunaisiais aktoriais pastatyti spektakliai organiškai įsilies į mūsų teatro repertuarą. Aš imuosi atsakomybės kaip šių spektaklių režisierius, kita vertus, čia bus daug bendraautorystės su kitais jiems dėstančiais aktoriais Dariumi Meškausku, Nele Savičenko, Rasa Samuolyte, Andriumi Žebrausku, Mariumi Repšiu, Vesta Grabštaite bei režisiere Loreta Vaskova“, – apie jaunąją kartą kalbą O. Koršunovas.

Sezoną atidarančioje trilogijoje „Hamletas“, „Dugne“ ir „Žuvėdra“ vaidina aktoriai, kuriuos drąsiai galima vadinti visiškai kitokią vaidybos organiką suformavusios OKT aktorinės mokyklos rezultatu. Tai Dainius Gavenonis, Rasa Samuolytė, Darius Gumauskas, Airida Gintautaitė, Darius Meškauskas, Nelė Savičenko, Giedrius Savickas bei kiti. 16-ame sezone į OKT/Vilniaus miesto teatrą ateina nauja šios mokyklos karta.

Sugrįžimas prie ištakų ir Daniilo Charmso kūrybos

Šios dvi skirtingos kartos susijungs spektaklyje pagal rusų avangardisto Daniilo Charmso kūrinius, statomame bendradarbiaujant su Lietuvos nacionaliniu dramos teatru. Nors premjera numatoma tik sausio mėnesį, tačiau iki tol kūrėjai nesirengia aklinai užsidaryti repeticijų salėje bei žada kūrybiniais atradimais dalintis kartu su žiūrovais. Prieš daugiau nei du dešimtmečius besiremdamas Daniilo Charmso kūriniais O. Koršunovas pastatė pirmuosius savo spektaklius. Režisierius sugrįžta prie savo teatro ištakų tam, kad atsigręžtų į tai dar kartą, tačiau pro šiandienos prizmę.

„Tai bus sezono vinis. Sugrįžimą prie Daniilo Charmso kūrinių laikau savotiška nauja pradžia. Iš vienos pusės – tai tiesiog simboliška, iš kitos – aš matau, jog tai vėl tampa aktualu. Statydamas pirmus spektaklius pagal oberiu kūrinius jutau, jog laikas buvo pilnas įtampos. Dabar taip pat gyvename laike, kuriame, kaip kažkada sakė Žoržas Dantonas, sutraiškomi ne tik tie, kurie eina prieš srovę, bet ir tie, kurie stovi vietoje. Faktiškai vyksta nepaskelbtas karas. Su tuo susijęs nerimas atsispindės visose mūsų šio sezono premjerose, ar tai būtų tragedija kaip „Medėja“, ar socialinė komedija kaip „Miesčioniškos vestuvės“, – teigia O. Koršunovas.

Sausio mėnesį publikos lauks į Lietuvos nacionalinio dramos teatro sceną persikeliantis atnaujintas spektaklis „Įstabioji ir graudžioji Romeo ir Džuljetos istorija“. Jame taip pat pasirodys gausus būrys jaunų O. Koršunovo aktorių.

O. Koršunovas dar šiame sezone planuoja pradėti statyti Mariaus Ivaškevičiaus pjesę „Kantas“. Spektaklius planuoja statyti ir jauni režisieriai. Ieva Stundžytė pristatys performansą-spektaklį „Piketas“, o Kirilas Glušajevas imasi jauno baltarusių dramaturgo Dmitrijaus Boguslavskio pjesės „Žmonių meilė“.

„Mūsų teatre buvo labai daug režisūrinių debiutų. Manau, jog turiu savybę padėti jauniems režisieriams, tačiau tuo pačiu išvengti tiesioginės invazijos į jų statomą kūrinį“, – apie teatro savybę nuolatos atsijauninti kalba O. Koršunovas.

Erdvė eksperimentiniams ieškojimams

16-ame sezone performatyvumas bus juntamas ne tik spektakliuose. Savo kūrybą pristatys menininkė Monika Dirsytė. Pagrindinėse Vilniaus galerijose savo performansus pristačiusi jauna kūrėja nuo šiol eksperimentuos ir po teatro stogu.

„Jos performansai iš tiesų yra labai stiprūs. Viena įdomiausiai rašančių Lietuvos kritikių Sandra Skurvydaitė, dabar gyvenanti JAV, šią menininkę lygina su Marina Abramovic. Jos kūrybos temos labai artimos mūsų teatro idėjoms“, – teigia teatro meno vadovas, užsiminęs, jog OKT Studijoje planuojama pristatyti ir kitų performanso meno atstovų darbus.

Žiūrovai galės išvysti visiškai unikalų spektaklį pagal Platono „Puotą“, kurį kūrė bei jame kartu vaidina aktoriai bei filosofai: Remigijus Bilinskas, Kirilas Glušajevas, Darius Gumauskas, Ervinas Koršunovas, Ridas Jasiulionis, Tomas Kiauka, Darius Rakauskas, Rokas Ramanauskas, Arūnas Mickevičius, Kipras Kristijonas Šimulynas, Vilma Raubaitė, Jokūbas Vilius Turas.

Gastrolių maršrutas – tarp Gruzijos, Prancūzijos ir Kinijos

Kaip ir kiekviename sezone, besiplečiantis užsienio gastrolių žemėlapis neapsiribos vien tik Europos žemynu. Iš Brazilijos sugrįžęs „Hamletas“ jau lapkritį kelia sparnus į Kiniją, kur bus pristatytas kas ketverius metus vis kitame Pasaulio krašte rengiamoje Teatro olimpiadoje. Tai – tik maža dalis šios sezono gastrolių. Dar šiais metais teatro trupė aplankys Shakespeare`o vardo festivalį Tel Avive (Izraelis), NEXT festivalį Lilyje (Prancūzija), „Temporada Alta“ festivalį Žironoje (Ispanija). Tbilisio tarptautinį teatro festivalį (Gruzija) bei TEATR forumą Minske (Baltarusija). Taip pat teatras vyks į Sankt Peterburgą bei Maskvą (Rusija).

„Ilgai svarstėme, vykti ar nevykti į gastroles Rusijoje. Keleto festivalių jau atsisakėme. Dabar priėjome išvados, jog turime atlikti savotišką kultūrinę misiją bei savo spektakliais nešti demokratinę žinią. Tokios pozicijos laikosi ir garsūs Europos menininkai Romeo Castelucci, Kornel Mundruczo, Pippo Delbono, Rimini Protokoll, taip pat atvykstantys į Rusijoje rengiamus festivalius. Organizatoriai teigia, jog bus rengiami specialūs susitikimai dabar vykstantiems ir Pasaulio ateičiai labai reikšmingiems įvykiams aptarti. „NET“ festivalio Maskvoje meno vadovė pasirašė laišką prieš Rusijos valdžios vykdomą politiką, tad dabar jiems kaip niekad reikalingas palaikymas. Vien ignoravimas – jau nebe ta pozicija, kurią turėtų reikšti menininkai“, – teigia O. Koršunovas.

Sugrįžimas prie performatyvios teatro estetikos ir Daniilo Charmso kūrybos – ne vienintelis atsigręžimas į pirmuosius spektaklius, brandinamas teatro meno vadovo galvoje. Režisierius nori dar kartą į vieną būrį surinkti pirmajame spektaklyje vaidinusius aktorius.

„Aš nežinau ar tai tikrai įvyks, tačiau labai norėtųsi atgaivinti ir nors kartą parodyti „Ten būti čia“, vaidinant tiems patiems aktoriams, kurie vaidino ir prieš 25-erius metus. Kovo 22-ąją bus praėję lygiai 25 metai nuo premjeros – puiki data parodyti dar kartą. Juk nuo „Ten būti čia“ premjeros prasidėjo OKT teatro gyvavimas“, – apie dar vieną gimstančią idėją pasakoja O. Koršunovas.

Atrodo, jog 16-asis OKT/Vilniaus miesto teatro sezonas turės du naujus ir vieną jau tradiciniu tapusį raktažodžius: jaunatviškumas, performatyvumas ir intensyvios gastrolės.