Startuoja 25-asis aktualios muzikos festivalis „Gaida“ – didžiausias Baltijos kraštuose ir svarbiausias Lietuvos šiuolaikinės muzikos forumas. Spalio 23–30 d. Vilniuje skambės naujausia, įdomiausia bei jau spėjusi tapti moderniąja klasika šiuolaikinių Lietuvos bei užsienio autorių muzika.
Festivalio šūkis „kitos teritorijos, kiti pasauliai, globali Lietuva“ brėžia naujai kuriamo muzikos meno perspektyvą, leidžiančią išvysti save pasaulyje ir pasaulio įvairovę lietuviškajame kontekste.
Jubiliejinis festivalis įspūdingas ne tik apimtimi – įvyks net keturiolika koncertų, bet ir savo turiniu. Nuskambės įvairių kraštų 43 autorių muzika, o tarp 16 lietuvių kompozitorių kūrinių – net 10 premjerų.
Koncertus surengs tokios garsenybės kaip pirmą kartą atvykstantis ne tik į Lietuvą, bet ir į Baltijos regioną apskritai, legendinis JAV minimalistas Terry Riley (spalio 13 d. vyko festivalio įžangos koncertas) bei šiuolaikinės elektroninės muzikos įžymybė, britų kompozitorius ir prodiuseris Squarepusher (spalio 30 d. Menų fabrike LOFTAS).
„Gaidos“ publika turės retą progą išgirsti ir legendinį britų kolektyvą „London Sinfonietta“ (spalio 29 d. Kongresų rūmuose), kuris šiandien pelnytai laikomas bene geriausiu minimalizmo “ikonos” Steve’o Reicho muzikos atlikėju. Į programą įtrauktas ir vienas naujausių jo kūrinių, inspiruotas roko grupės „Radiohead“. Taip pat skambės Michael’o Nymano ir dėmesį traukiančių dviejų naujosios kartos britų kompozitorių opusai.
Lietuvos naujausios muzikos peizažą festivalyje pieš trylikos įvairių kartų autorių muzika bei elitinės atlikėjų pajėgos: nuo elektroakustinės Justės Janulytės „bombos“ balsams ir elektronikai „Švytėjimas“, kurią spalio 28 d. Šv. Kotrynos bažnyčioje „sprogdins“ choras „Jauna muzika“, iki kamerinių Vykinto Baltako opusų, atliekamų jo paties vadovaujamo Lietuvos ansamblių tinklo (spalio 27 d. Šiuolaikinio meno centre). Arba nuo išgryninto Onutės Narbutaitės „kein gestern, kein morgen“ solistams ir simfoniniam orkestrui „Gaidos“ atidarymo koncerte spalio 23 d. Filharmonijoje, griežiant Nacionaliniam simfoniniam orkestrui, iki įvairių stilių miksą mėgstančio Gedimino Gelgoto „Mountains. Waters. Freedom“ festivalio uždarymo koncerte spalio 30 d. Kongresų rūmuose, atliekant Valstybiniam simfoniniam orkestrui.
Ypatingas jubiliejinės „Gaidos“ dėmesys skiriamas vienam įdomiausių mūsų dienų italų kompozitorių Francesco Filidei (g. 1973) – paradoksų meistrui, kurio muzika apibudinama taip: „Būtų sunku nusakyti, kas įkvėpė jo estetinį skonį. Lachenmannas, Kagelis ar Harry Partchas? Greičiau jau Vivaldi, Puccini ir „Radiohead“!“
F. Filidei opusai skambės festivalio atidarymo („Fiori di Fiori“ dideliam simfoniniam orkestrui, spalio 23 d.) ir uždarymo koncertuose. Pastarajame (spalio 30 d.) italų violončelės žvaigždė Francesco Dillonas pagrieš jam specialiai sukurtą F. Filidei Koncertą violončelei ir orkestrui „Ogni gesto d’amore“ („Kiekvienas meilės judesys“), pelniusį autoriui didžiulį tarptautinį pripažinimą.
Stiprų muzikinės ir atlikėjiškos energijos užtaisą šių metų „Gaidoje“ žada net keturi ansambliai iš Prancūzijos, Italijos, Airijos ir JAV. Spalio 24 d. ŠMC koncertuos jau 40 metų gyvuojantis bene seniausias Prancūzijos šiuolaikinės muzikos ansamblis „Ensemble 2E2M“ (18 val.) bei Italijos muzikinis atradimas – charizmatiškasis „Repertorio Zero“ (20 val.), neseniai pelnęs Venecijos bienalės Sidabrinį liūtą.
Aukščiausio lygio „Ensemble 2E2M“ muzikai pristatys ryškias skirtingų kartų muzikos asmenybes, tarp kurių – ne tik kviestinis „Gaidos“ kompozitorius F. Filidei, bet ir žymus prancūzų kūrėjas Michaël Lévinas, kurio šaknys tiesiogiai susijusios su Lietuva.
Italų „Repertorio Zero“ atveža programą, su kuria užkariavo daugelio Europos festivalių scenas, joje – ir italų muzikos vizionieriaus Fausto Romitelli (1963–2004) psichodelinio roko ir haliucinogeninių skambesių įkvėptas ciklas „Professor Bad Trip“.
Spalio 25 d. ŠMC tvyros Niujorko šiuolaikinio meno estetika. Prieš keletą metų šiame pasaulio metropolyje įkurtas „Ensemble Mise-en“ savo koncerto programą konstruoja lyg TV šou: žymaus JAV minimalisto Frederico Rzewskio kūriniai tarsi reklamos intarpai televizijoje vis permuša jaunosios JAV kompozitorių kartos kūrėjų opusus. Koncerto pradžia 18 val. Kiek vėliau – 20 val. – post-minimalistinės muzikos „mintį pratęs“ airių ansamblis „Crash“, pristatydamas S. Reicho, Michaelo Gordono ir T. Riley kūrinius. Airių kūrybai atstovaus Donnachos Dennehy opusas socialiai angažuotu pavadinimu „Streetwalker“ („Prostitutė“).
Dvigubas vakaras „Gaidos“ publikos lauka ir spalio 26 d. ŠMC. 19 val. svarbiausiame Lietuvos šiuolaikinės muzikos forume pirmą kartą pasirodys Klaipėdos kamerinis orkestras su puikiais solistais priešaky – Guoda Gedvilaite (fortepijonas), Mindaugu Bačkumi (violončelė) ir Pavelu Giunteriu (perkusija). Kartu su LMTA Muzikos inovacijų studijų centru rengiamas projektas bandys įkūnyti kitokį orkestro skambesį realioje erdvinio garso sferoje. Programoje – Ričardo Kabelio, Egidijos Medekšaitės, Kaijos Saariaho (Suomija), Davido Lango (JAV) kūriniai.
21 val. toje pat erdvėje įvyks pianisto Andrew Zolinsky (JK) rečitalis. Su garsiąja „Icebreaker“ grupe bendradarbiautis atlikėjas skambins savo artimo kūrybinio partnerio, Pulitzerio muzikos premijos laureate Davido Lango kūrinius, kurių dalis dedikuota A. Zolinskiui. Melomanus taip pat nudžiugins keletas kultinės JAV menininkės Meredith Monk kūrinių fortepijonui.
Spalio 27 d. „Gaidoje“ – vieno svarbiausių Ukrainos naujosios muzikos scenos dalyvių, unikalaus kamerinio orkestro iš Kijevo „New Era Orchestra“ koncertas (19 val. ŠMC). Programoje – ukrainiečių Valentino Silvestrovo ir Maximo Shalygino, lietuvių Jurgio Juozapaičio ir Tomo Kutavičiaus, bei Europos klasikų – Iannio Xenakio ir M. Nymano kūriniai.
21 val. globalios Lietuvos idėją ryškins Lietuvos ansamblių tinklas, pristatydamas aktyviai bei savitai kuriančius ir kitose šalyse gyvenančius lietuvių kompozitorius: „muzikine Šecherazada“ vadinamą V. Baltaką, Albertą Navicką, Justiną Repečkaitę, Igną Krunglevičių bei Kanadoje gyvenančią lietuvių kilmės kompozitorę Veroniką Krausas.
Išskirtinė kamerinio choro „Jauna muzika“ programa spalio 28 d. Šv. Kotrynos bažnyčioje skirta ne tik naujo J. Janulytės kūrinio premjerai, bet ir žymiausio visų laikų estų kompozitoriaus Arvo Pärto kūrybai jo 80-mečio proga. Vilniaus publika turės galimybę pasigrožėti daugelio pamėgtais A. Pärto kūriniais.
Dviejų pagrindinių Lietuvos simfoninių orkestrų koncertai atidarys ir uždarys festivalį, o drauge su orkestrais muzikuos iškilūs Lietuvos ir užsienio solistai. Su Christopherio Lyndon-Gee diriguojamu LNSO spalio 23 d. „bebaimė“ japonų pianistė Noriko Kawai skambins jai skirtą efektingą James’o Dillono (JK) Koncertą fortepijonui ir orkestrui „Andromeda“, orkestras taip pat atliks Mariaus Baranausko „Palaiminimų“ premjerą.
O Roberto Šerveniko diriguojamas LVSO spalio 30 d. taps ne tik garsaus italų violončelininko F. Dillono scenos partneriu, bet ir nepakartojamo Rūtos Rikterės ir Zbignevo Ibelhaupto fortepijoninio dueto bendraminčiu, atliekant Nyderlandų muzikos įžymybės, europietiško minimalizmo guru Louiso Andriesseno opusą „Hagos įsilaužimas“. Programoje taip pat išgirsime Mykolo Natalevičiaus „Karačiajų“ orkestrui ir elektronikai.
Pats paskutinis 25-osios „Gaidos“ akcentas leis atsipūsti nuo akademinio rimtumo: spalio 30-osios vakarą 22 val. Menų fabrike LOFTAS įvyks eleketronikos virtuozo Squarepusherio pasirodymas „Damogen Furies“, kuris parodys kaip virtuoziškai jungiami breikbyto, „drum’n’bass“, „punk“ muzikos, džiazo, „musique concrete“ ir laužyti Detroito techno ritmai.
Komentarai