Balandžio 26 d., trečiadienį, 18 val. bus atidaryta personalinė Marijos Nemčenko (LT/UK) paroda „Tarp Rytų Vakarų yra tokia vieta”. Paroda veiks Kauno menininkų namuose (V. Putvinskio g. 56, Kaunas) bendradarbiaujant su nomadiška projektų erdve „Kabinetas”. Paroda yra šios erdvės vienos iš rezidencijų įvykis ir jos kuratorinės linijos „Tarpinės struktūros” (kur. Vaida Stepanovaitė) dalis.
…
Horizonte nusidriekusios palmės, minaretų bokštai ir besileidžiančios saulės šviesa užpildo peizažą. Turgavietės šurmulio fragmentai pasakoja apie tipinę Vidurio Rytų kasdienybę, kurioje paslaptingos, šydais prisidengusios figūros juda krentančiuose šešėliuose, o gatvės prekeiviai tingiai mėgaujasi vakaro saule.Čia piešiamo orientalizmo aukso amžius – devynioliktasis, tačiau 1930-tųjų Europa taipogi pažymėta Rytų karštine, paskandinusia Vakarus rytietiškos egzotikos, etnografinio erotizmo ir haremų įkvėptos grožinės literatūros migloje, suniveliavusioje Vidurio Rytų šalių kultūras. Šios Europoje sklidusios orientalizmo idėjos, matomos tiek to meto reklamoje, tiek architektūroje, asimiliuotos ir nepriklausomoje tarpukario Lietuvoje.
Šiandieną ir Rytų Europą, ir Vidurio Rytus jungia Vakarų primesti įvaizdžiai, sukonstruoti sekant orientalizmo išraiškomis. Veikia kontrastais paremtas požiūris – kuriamas viliojančios egzotikos persunktas įvaizdis, nuo kurio neatsiejamas ir bjaurėjimasis svetima, „atsilikusia” kultūra, svetimšalių vertybių atmetimas. Šiuose Vakarų perspektyvos reprezentacijos spąstuose įkliuvę bent du regionai. Čia sudera ir lyg Aladino amžiuje įstrigę Vidurio Rytai, kuriuose turbanus dėvintys vyrai jodinėja kupranugariais, gyvena nuolankios, bet, netikėtai, ir erotiškai apsinuoginusios haremo deivės; ir sovietmečio šešėlyje panardinta Lietuva, kartu su visa Rytų Europa, viliojančia turistus totalitarinės egzotikos apraiškomis. Iš dalies fikcinė, iš dalies faktinė tokių skirtingų regionų sąjunga parodoje nagrinėjama sujungiant meno kūrinius su archyviniais dokumentais bei reklamos formomis. Sugretinami kultūriniai stereotipai, žvelgiant į jų įsigalėjimą ir kaitą Vakaruose bei globaliu mastu – kuomet Rytų Europa įgauna populiarumą, o Vidurio Rytai tampa baimės sinonimu.
…
Paroda veikia Kauno menininkų namų grimerinėje iki gegužės 5 d. Darbo laikas: 04 27, 05 02-03 12:00-16:00; 04 28, 05 04 16:00-19:00; 05 05 11:00-13:00.
Exhibition “Between East and West there is a place” by Marija Nemcenko in Kaunas
On 26 April, 6 p.m. exhibition “Between East and West there is a place” by Marija Nemcenko will be opened. It will take place at Kaunas Artists’ House (V. Putvinskio st. 56, Kaunas) as a collaborative act of the nomadic project space Kabinetas and part of its curatorial line „Intermediate Structures” (cur. Vaida Stepanovaitė).
…
Palm trees, minaret towers and setting sun fills the horizon. Fragments of the market tell a story about a typical everyday life in the Middle East, where mysterious, veil-covered figures move in the shadows, and street merchants enjoy the evening sun lazily. This is the picture of Orientalism and its Golden Age – the Nineteenth century, but Europe of 1930s is also marked by the East fever. It drowned the West in a haze of East exotica, ethnographic eroticism and literature inspired by harems and mergedthe cultures of Middle East. These ideas of Orientalism that dispersed in Europe are seen in advertising as well as architecture of that time, also in the Independent interwar Lithuania.
Today, East Europe and Middle East share the stereotypes from the West that were constructed following Orientalism. On the one hand, an image of alluring exotica is being created, on the other hand, it is undetachable from despising a foreign, ‘backwards’ culture and rejection of foreigners’ values. At least two regions are trapped in this representational perspective of the West. Aladdin’s Middle East where man with turbans ride camels and obedient but erotic harem divas are living, somehow is in one line with East Europe that attracts tourists with totalitarian exotica. This partly fictional partly factual connection in the exhibition is explored by joining the artworks with archival documents and advertising. Cultural stereotypes are evaluated, by examining their rise and change in the West and globally – when East Europe is gaining popularity and Middle East becomes a synonym of fear.
…
The exhibition is on view till 5 May. Opening times: 27 April and 2-5 May 12-4 pm; 28 April and 4 May 4-7 pm; 5 May 11 am-1 pm.
Komentarai