Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga, bendradarbiaudama su Lietuvos kompozitorių sąjunga, kviečia visus pasinerti į nepažintas garsines patirtis ir dalyvauti serijoje kuruotų pasivaikščiojimų, kūrybinių dirbtuvių bei garso performansų. Šis renginių ciklas pristatys įvairias garso formas, besisiejančias su garso ekskursijomis, akustine ekologija, akustika, psichoakustika, garsinėmis skulptūromis, instaliacijomis, konceptualiuoju menu, taip pat skatins atmesti stereotipus ir patirti garsą netikėtomis, autentiškomis ar asmeniškomis formomis. Jau pirmojo renginio, kuris vyks Lietuvos kompozitorių sąjungos erdvėse (A. Mickevičiaus g. 29, Vilnius) 2018 m. kovo 27 d., metu menininkai Gintas K, vj juodo ir Simon Whetham kviečia pasinerti į išplėsto garso ir riboto matymo patirtis.
Gintas K, vj juodo „Acousma Light“
Akusmatinė muzika suponuoja tokią klausymosi situaciją, kai koncerto ar perklausos metu garso šaltinis nėra regimas. Ji neįpareigoja kūrėjo laikytis įprastinių notacijos principų. Kadangi kūrinys neprivalo būti užrašytas natomis, jo skambesys konkrečiu klausymosi momentu tampa esmine suvokimo ir interpretacijos prielaida. Dar 1955–aisiais konkrečiosios muzikos pradininkas prancūzų kompozitorius Pierras Schaefferis ėmė naudoti terminą acousmatique, kurį kildino iš graikų kalbos žodžio akousmatikoi (liet. girdėtojai). Juo Pitagoras vadino neinicijuotus mokinius; istoriniai šaltiniai nurodo, kad prieš tapdami inicijuotais mokiniais, pretendentai privalėjo penkerius metus laikytis tylos įžadų, klausydami mokytojo mokymų iš už širmos, jo nematydami.
Gintas K – garso menininkas, Lietuvos kompozitorių sąjungos narys, antologijos Lietuvos garso menas (CD, 2012) sudarytojas. 90–aisiais jis įkūrė grupę Modus, tapusią viena iš industrinės muzikos pradininkių Lietuvoje. Vėliau susidomėjo avangardinės muzikos ir konceptualaus meno tradicijos įkvėptais performansais, kuriuose ypatingai akcentavo garsą. Skaitmeninių garso apdorojimo technologijų eroje tapo vienu pirmųjų kompozitorių, savo muzikinėje estetikoje derinančių įvairias elektroakustinės muzikos komponavimo technikas, minimalistinę ritmiką, kontrkultūros muzikos stilistines įtakas, dekonstruotų muzikinių faktūrų koliažus. Aktyviai dalyvauja Lietuvos ir pasaulio eksperimentinės muzikos festivaliuose, nuosekliai plėtoja tarptautinę koncertinę ir leidybinę veiklą.
vj juodo pseudonimu prisistatantis Donatas Juodišius įsitraukė į koncertinę eksperimentinės muzikos scenos veiklą nuo 2000–ųjų. Unikali jo skaitmeninio vaizdo estetika greitai tapo atpažįstamu kokybės ženklu, dinamiškose vaizdo žokėjų scenos tendencijose išsiskiriančiu savitu braižu – serijiškumu, analoginio ir skaitmeninio vaizdo montažu, išraiškinga koloristika, iššūkiais nusistovėjusiems standartams. Gyvose vj juodo vaizdo improvizacijose juntamos veikiau nepretenzingai interpretuojamos eksperimentinio kino, videoklipo ir videomeno žanrų įtakos nei įprastos, taikomojo pobūdžio garso ir vaizdo sinchronizacijos schemos, besiremiančios iliustratyvios vizualizacijos logika. Tandemas su Gintu K neabejotinai laikytinas vj juodo „vizitine kortele”.
Simon Whetham kuria garsą ir mėgaujasi laike ištęstais vietos ypatumų tyrimais per garsą bei jo paslėptas charakteristikas. Tokiu būdu menininkas palaipsniui susipažįsta su vietos specifika, daugiausia įkvėpimo pasiimdamas iš fizinių garso savybių – girdimų, bet neapčiuopiamų. Proceso metu menininkas gyvais bei savo surinktais įrašytais pavyzdžiais įgarsina erdvę aplink žiūrovus, įsikišdamas į garsų ir aplink juos esančių objektų sąveiką realiame laike, tuo pačiu kurdamas skirtingas to paties garso patyrimo variacijas, priklausomai nuo pasirinktos klausymosi vietos. Performansus Whetham dažniausiai atlieka tamsoje ir jų metu kviečia likti užsimerkus.
Simon Whetham meninei praktikai būdingas darbas su garsu kaip pradiniu kūrybos atspirties tašku. Jo ieškojimai leidžia jam bendradarbiauti su vizualiųjų menų atstovais ir atrasti daugiau vizualių raiškos formų. Menininkas yra pristatęs savo kūrybą daugelyje šalių (vėliausi pasirodymai Islandijoje, Čilėje, Pietų Korėjoje, Bolivijoje), bendradarbiavęs su šokėjais, muzikantais, performanso bei video menininkais, tapytojais, pristatęs klausymo ir lauko įrašų dirbtuvių Jungtinėje Karalystėje, Estijoje, Kolumbijoje, Čilėje, Australijoje; nemažai jo kūrinių yra išleidę tokios įrašų studijos, kaip „Helen Scarsdale Agency“, „Crónica“ ir „Line“; yra gavęs apdovanojimų už projektus, kurių naujausias – Whetham kuruotas bendradarbiavimo projektas „Active Crossover“, ir kurio naujausia versija pristatyta MoKS, Mooste, Estijoje, remiant Britų Tarybai ir Anglijos Menų tarybai.
Performansas vyks 2018 m. kovo 27 d. 18:30
Lietuvos kompozitorių sąjungos erdvėje A. Mickevičiaus g. 29, Vilnius
Renginį organizuoja Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjunga, bendradarbiaudama su Lietuvos kompozitorių sąjunga. Garso performansas yra LTMKS projekto „Garso pasivaikščiojimai, dirbtuvės, performansai“ dalis. Projekto rėmėjas: Lietuvos kultūros taryba.
www.letmekoo.lt/sodu-4
http://www.lks.lt/
Komentarai