Pamirškite šiandieninį rap Akropolį, apgyvendintą nebūtinai talentingų, bet būtinai pernelyg ambicingų, šlovės ir pinigų troškulio kankinamų, “t-o-o-o-kio vyro pasaulis dar nematė” sindromu sergančių hipercharizmatiškų personalijų a la Eminem, Jay-Z, Ja Rule, Snoop Dogg, Puff Daddy, 50 cent ir pan., jeigu norite žengti į Otis Jackson Jr. teritoriją. Visi jo muzikiniai įsikūnijimai, Madlib, Quasimoto, Yesterday’s New Quintet, gyvena kur kitur – ant nuošalaus ir aukšto tikrojo kūrybingumo, originalumo ir inovacijų kalno. Sveiki atvykę.
Čia kelio pradžia
Pasidomėjus Otis Jackson Jr. biografija, jo sugebėjimai pradeda kelti kiek mažesnę nuostabą, mat išaiškėja, kad muzika – tai aplinka, kurioje jis užaugo, o jo kūryba – tai šeimos tradicijų tąsa, tikrų tikriausias “family affair”, nors ir nelabai tipiškas. Jo tėvas R&B atlikėjas Otis Jackson Sr. 60 – 70-aisiais bendradarbiavo su garsiu muzikos kūrėju ir aranžuotoju H. B. Barnum, pats įrašė ar dalyvavo įrašant ne vieną indie soul albumą, turėjo garbės dirbti su tokiais atlikėjais kaip Tina Turner, Bobby “Blue” Bland ar Johnie Taylor, ir tai tik keletas. Motina Senesca Jackson buvo pagrindinė vyro pagalbininkė, dainų kūrėja ir pritariančioji vokalistė, puiki folk ir blues gitaros atlikėja. Na o pastarosios brolis ir hip-hop vunderkindo dėdė – gerai žinomas jazz trimitininkas Jon Faddis, grojęs su tokiomis legendomis kaip Roy Ayers ir Dizzy Gillespie, o šiuo metu dirbantis muzikiniu režisieriumi Carnegie Hall. Garsusis trimitininkas leido vaikiui naudotis savo unikalia plokštelių kolekcija, taip supažindindamas O. Jackson Jr. su jazz muzikos pasauliu, kuris vėliau tapo pagrindiniu įkvėpimo šaltiniu. Paklaustas, kas grotų jo svajonių grupėje, O. Jackson Jr. visada nedvejodamas atsako – Herbie Hanckock, Ahmad Jamal ir Sun Ra.
Pirmieji kūrybiniai žingsniai
O. Jackson Jr., geriausiai žinomas Madlib pseudonimu, gimė ir užaugo Kalifornijoje, visai šalia Los Angeles įsikūrusiame Oxnard miestelyje, pagarsėjusiame gaujomis ir žiauriais jų susidūrimais. Nenorėdamas įsitraukti į “blogų berniukų” žaidimus, Madlib sėdėjo savo kambaryje ir iš pradžių naudodamasis tik magnetofono mygtuku “pauzė” įrašinėjo tuomet dar gan primityvokus hip-hop miksus – taip vadinamus “mixtapes”.
Laikui bėgant jis pradėjo vis dažniau lankytis padėvėtų plokštelių parduotuvėse, vykdydamas taip vadinamą crate-digging, t. y. ieškodamas ypač retų soul, jazz ir funk plokštelių savo kolekcijai, taip reikalingai tokiam žmogui kaip jis – būsimam prodiuseriui ir beatmakeriui. Galų gale, Madlib nusipirko SP-1200 semplerį, tapusį pagrindiniu jo instrumentu ir įvaldė jį taip, kad net, galima sakyti, praplėtė jo galimybes. 1999 m. pasirodė pirmasis tokios veiklos rezultatas – 1994 m. jo bei draugų dj Rhomes ir mc Wildchild įkurtos grupės pavadinimu Lootpack albumas “Soundpieces: Da Antidote!”.
Stones Throw Records
Lootpack albumą išleidusi nepriklausoma, šalia Los Angeles prisiglaudusiame San Jose miestelyje įsikūrusi firma Stones Throw verta atskiro paminėjimo, kadangi tai yra viena novatoriškiausių ir labiausiai vertinamų nepriklausomų hip-hop leidybinių firmų pasaulyje. Stones Throw Records 1996 m. įkūrė žinomas djus ir prodiuseris Peanut Butter Wolf, žaidžiantis vienoje lygoje su tokiais veikėjais kaip Q-bert, Cut Chemist, ir Rob Swift. Peanut Butter Wolf įkūrė šią firmą deklaruodamas tokį pagrindinį tikslą – leisti tik įdomią ir novatorišką hip-hop muziką, atmetant visas vidutinybes ir pinigams godžius veidmainius.
Tai tapo tik laiko klausimu, kada kaimyniniuose miesteliuose gyvenantys du hip-hop genijai susitiks. Išleidus Lootpack albumą, Madlib buvo pakviestas tapti pagrindiniu Stones Throw prodiuseriu ir netrukus tikrąja ta žodžio prasme apsigyveno slėptuvėje įrengtoje firmos studijoje “Bomb Shelter”. Šioje studijoje ir gimė visi kiti Madlib darbai – jo soliniai singlai bei projektai Quasimoto ir Yesterday’s New Quintet.
Chameleonas
Madlib produktyvumas kelia susižavėjimą, o gal net įtarimą. Jo standartas – vienas albumas per savaitę. Jau dabar jis pilnai paruošęs dar du, o iš viso įrašęs trylika Yesterday’s New Quintet albumų, leidybos laukia daugiau nei 300 jo kūrinių, kažkur kompiuterio atmintyje ar studijos lentynoje guli, George Duke ir Azymuth tribute albumai, sukurti tik malonumo bei pagarbos šiam atlikėjui ir grupei vardan. Ne taip seniai buvo išleistas vienas tokių tribute’ų – Stevie Wonder remiksų albumas. O kur dar visokia “užklasinė veikla” – remiksai kitoms leidybinėms firmoms, jungtiniai projektai ir pan. Net firmos bosą Peanut Butter Wolf stebina tai, kiek laiko prodiuseris praleidžia studijoje – po 8 – 10 valandų per dieną. O pagrindinis instrumentas – jau minėtas dvylikos sekundžių atminties senukas sempleris…
Quasimoto
Madlib muzikinei veiklai labai tinka žodžiai kūryba ir saviraiška. Po labiau įprastinio Lootpack darbo “Soundpieces: Da Antidote!”, jis ėmėsi projekto Quasimoto ir netrukus išleido albuma “Unseen”. Šio projekto dalyvių neįmanoma pamatyti, nes abu jame repuojantys veikėjai yra vienas ir tas pats asmuo. Tai tarsi Madlib pašnekesiai su savo alter ego. Vienas jų repuoja normaliu balsu, o kitas tarsi helio dujų prarijęs ir gerokai “pūstelėjęs” Jay-Z ar Q-Tip varo iš proto savo šmaikščia žodžių akrobatika. Projektas Quasimoto ir albumas “Unseen” tapo viena 2000 m. muzikinių sensacijų. Dar niekada nebuvo taip smagu klausytis hip-hop’o.
Yesterday’s New Quintet
Kitu Madlib žingsniu ir nauju muzikiniu įsikūnijimu tapo projektas Yesterday’s New Quintet – pagarbos ženklas jį įkvėpusiems jazz muzikantams. Kvintete “grojo” Ahmad Miller, Malik Flavors, Joe McDuffrey, Monk Hughes ir Otis Jackson Jr. Negirdėjote tokiu džiazmenų? Nieko keisto, nes tai tik dar vienas Madlib fantazijos ir kūrybos vaisius – labiausiai mėgstamų jo atlikėjų pavardžių samplaika. Yesterday’s New Quintet albumas “Angles Without Edges” neabejotinai yra vienas įdomiausių ir subtiliausių iki šiol sukurtų hip-hop-jazz crossover projektų. Katučių plojo visi – džiazmenai, hip-hop muzikos fanai ir kritikai.
Meilė Jamaikai
Pačioje 2002-jų pabaigoje Madlib pademonstravo ir dar vieną savo pusę – meilę dub ir reggae muzikai ir, žinoma, žaliai žaliai žolytei… Klasikinė dub/ reggae leidybinė firma Trojan leido išsirinkti mėgstamiausius kūrinius iš jų katalogo ir išleisti kaip miksuotą diską. Taip gimė albumas “Blunted in the Bomb Shelter Mix”.
Invazija į Blue Note
“Angles Without Edges” taip sudomino jazz leidybinį gigantą Blue Note, kad jie atvėrė Madlib savo archyvus ir pasiūlė remiksuoti jam labiausiai patinkančius kūrinius. To Blue Note istorijoje dar nebuvo – visiška laisvė hip-hop prodiuseriui reinterpretuojant jazz klasiką.
Maždaug prieš mėnesį pasirodė albumas pavadinimu “Shades Of Blue: Madlib Invades Blue Note”, kuriame padedamas kelių muzikantų ir reperių, Madlib pateikė savas Donald Byrd, Bobbi Humphrey, Wayne Shorter, Horace Silver ir Herbie Hancock jau klasika tapusių kūrinių versijas. Ir vėl daugiausia buvo naudotasi SP-1200, pagrindine medžiaga darbui tapo taip vadinami studijiniai “master” įrašai, o kviestiniams muzikantams ir reperiams liko tik šį bei tą pridurti ten, kur studijos burtininkui atrodė reikalinga. Taip gimė dar vienas netipiškas ir originalus kūrinys, perkeliantis Madlib į visai kitą lygą ir paliekantis didžiąją dalį hip-hop prodiuserių kažkur toli toli užnugaryje vargti su arogantiškais nepraustaburniais “supermenais”.
Sekite šio didžiųjų spalvingųjų žurnalų viršeliuose ir kokie-puikūs-mes-ir-mūsų-merginos-grandinės-mašinos pobūdžio klipuose nepasirodančio vaikino veiklą, nes jis paprasčiausiai genialus ir… nematomas.
Komentarai